کد خبر: 53599
A

روایت معصومه ابتکار از طرحی که حس تبعیض در زنان را کم می‌کند

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده می‌گوید: «مصوبه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی به از بین بردن تبعیض برای زنان و انسجام بیشتر خانواده‌ها و هویت کودکان کمک و حس عدالت اجتماعی را تقویت می‌کند.»

روایت معصومه ابتکار از طرحی که حس تبعیض در زنان را کم می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ طبق مصوبه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کنند و شناسنامه ایرانی بگیرند. به موجب این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از ۱۸ سالگی به درخواست مادر و پس از ۱۸ سالگی به درخواست خودشان می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کرده و شناسنامه ایرانی دریافت کنند. در همین میان معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده  می‌گوید: «این لایحه در صورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند حس تبعیض در زنان را کم کند و حس عدالت اجتماعی را تقویت کند. به‌همین دلیل مصوبه‌ای عادلانه است و بر این اساس زنان ایرانی مانند مردان می‌توانند برای کودکانشان تقاضای شناسنامه کنند.»

مشروح این گفت و گو در پی می آید:

به نظر شما مهم‌ترین گروه‌هایی که می‌تواند از این مصوبه بهره‌مند شوند چه گروه‌هایی است؟

این مصوبه بحث تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی است و به‌طور خاص به بحث تابعیت این کودکان ارتباط پیدا می‌کند؛ مخصوصا کودکان زیر ۱۸ سال. تا پیش از این قانون به افراد بالای ۱۸ سال هم اجازه می‌داد تا تابعیت خود را بگیرند ولی الان بحث کودکان زیر ۱۸ سال مطرح شده که با درخواست مادر می‌توانند تقاضای تابعیت و شناسنامه ایرانی داشته باشند. این طرح به انسجام بیشتر خانواده‌ها و تایید هویت کودکان کمک می‌کند؛ زیرا بی‌شناسنامه بودن با بی‌هویتی گره خورده است و آسیب‌پذیری بسیار بالایی دارد. از طرفی هم این موضوع از زاویه عدالت اجتماعی مهم است؛ ما به هر حال یک‌سری مقرراتی داریم که این مقررات، حفظ عدالت و توجه به انسان‌ها را تقویت می‌کند. این لایحه یکی از مصوباتی است که امیدواریم در مجلس هم مورد توجه قرار بگیرد و تبدیل به قانون شود.

موافقان این تبصره سال‌ها عنوان می‌کردند این طرح در صورت عدم تصویب، شأن زن ایرانی را نادیده می‌گیرد، این طرح تا چه اندازه می‌تواند به جایگاه حقوقی زنان ایرانی کمک کند؟

این لایحه در صورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند حس تبعیض در زنان را کم کند و حس عدالت اجتماعی را تقویت کند. به‌همین دلیل مصوبه‌ای عادلانه است و بر این اساس زنان ایرانی مانند مردان می‌توانند برای کودکانشان تقاضای شناسنامه کنند.

بخش زیادی از زنان بلوچ چشم انتظار این طرح بودند، به نظر شما این طرح چقدر می‌تواند به مسائل آنها کمک کند؟

قطعا بخش زیادی از مشکلات زنانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند با این مصوبه برطرف می‌شود. البته در بعضی از این مناطق من از نزدیک دیده‌ام که یکی از دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان، نداشتن شناسنامه است و این مسئله باعث شده تا آنها از مشارکت اجتماعی بازبمانند.

در کشورهای دنیا اوضاع در این باره چگونه است؟

در دیگر کشورهای دنیا شرایط متفاوت است و بسیاری از این قوانین در حال بازنگری است. ما هم امیدواریم مجلس با تمرکز بر نگاه عادلانه و توجه به حقوق زنان و کودکان، به این مسئله توجه بیشتری نشان دهند.

در حوزه زنان چه قوانینی نیاز به تصویب دارد که تاکنون تصویب نشده و شما پیگیر آن هستید؟

ما موارد زیادی داریم از اتلاف قوانین در حوزه زنان و خانواده که بسیار کمک کرده است و شرایط زنان را بهتر کرده است. مثلا قانون مربوط به اجرت‌المثل یا قانون مربوط به مرخصی زایمان برای زنان؛ ولی هنوز نیاز به مواردی داریم تا قانون اصلاح شود. ما یک شورای فقهی و حقوقی در معاونت داریم که این شورا به موضوعات ضروری‌ای که باید در قوانین به آنها پرداخته شود، می‌پردازد و به موضوعات مختلفی مانند طلاق و حق طلاق، شروط ضمن عقد، مهریه، دیه و .. پرداخته‌اند و مورد توجه صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی است.

منبع: خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر