کد خبر: 53867
A

کمال امیربیک، کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی به حبس محکوم شد/ محکومیت ۲ نفر از متهمان فساد اقتصادی به اعدام + اسامی

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: کمال امیر بیک کارمند وزارت خارجه به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و اخد ۲۷۰ هزار دلار محکوم شده است.

کمال امیربیک، کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی به حبس محکوم شد/ محکومیت ۲ نفر از متهمان فساد اقتصادی به اعدام + اسامی

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود اظهار کرد: در راستای اجرای مجازات‌های جایگزین حبس، 29611 مورد در 6 ماه تبدیل شده که ضرورتی نداشته به زندان بروند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها مراقب باشند کسی که حبسش جایگزین شده، کار یا خدمتی که از او خواسته شده را انجام بدهد وگرنه به ضررش تمام می‌شود. برای 11 درصد از افرادی که در نیمه نخست امسال حکم حبس گرفته‌اند، حکم جایگزین حبس صادر شده است که این میزان برای احکام حبس سال 96، به میزان 7 درصد و سال قبل از آن 3.5 درصد بوده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه درخصوص بخشنامه اخیر رییس قوه‌قضاییه مرتبط با بانک مرکزی گفت:‌ همه متفق‌القولند که نظام بانکی باید اصلاح شود. کارهایی شده ولی کافی نیست. در شرلیط تحریم نیاز به این اصلاحات داریم. پیشنهاد رئیس بانک مرکزی بوده که شورا از اختیاراتش قبل از تصویب استفاده کند. اصلاحیه‌ای در جلسه اخیر شورای عالی به وجود آمد که بر مبنای تصمیمات شورای عالی، کسی نتواند آن را در دیوان عالی و سازمان بازرسی شکایت و متوقف کند.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: 96 نفر از افرادی که در کف خیابان یا سایت‌ها در مسئله ارز و سکه اخلال می‌کردند بازداشت شدند که26 نفر با قرار، الان آزاد هستند.

محسنی‌اژه‌ای همچنین از صدور کیفرخواست برای 13 نفر در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه خبر داد و گفت: پرونده 7 نفر از متهمان واردات خودرو نیز با صدور کیفرخواست، به دادگاه ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای با جعل عنوان و ادعای ارتباط نسبی و سببی با مسئولان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند گفت: برخی از این افراد با اقدامات خود به دستگاه‌ها به ویژه قوه‌قضاییه خدشه وارد می‌کنند زیرا خود را قاضی معرفی می‌کنند. در یکی از موارد، فردی خود را داماد بنده و حتی داماد قبلی آقای روحانی معرفی کرده بوده است؛ یا در موردی دیگر، فردی امضای رئیس‌جمهور، به عنوان رئیس شورای پول و اعتبار را جعل کرده بود.

با اشاره به جزئیات جلسات دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: تعداد دیگری از متهمان، در دادگاه ویژه فساد اقتصادی محکوم شده‌اند که دو نفر از این افراد حکم‌شان قطعی است.

وی درخصوص اسامی این افراد گفت: داریوش ابراهیمیان و یونس بهاالدینی محکوم به اعدام شدند که این احکام غیرقطعی است.

اژه‌ای ادامه داد: محمد بهاالدینی به ۱۰ سال حبس، ایمان پهلوانی به ۵ حبس تعزیزی قطعی، داود کاتبی ۷ سال حبس و ضبط وجوه به دست آمده، مرتضی کاتبی نژاد ۵ سال حبس و ضبط وجوه، رضا نادری به ۵ سال حبس و ضبط اموال در شیراز محکوم شدند.

وی در ادامه افزود: در تهران نیز حمید میرزایی زرین کلاهی به ۷ سال حبس تعزیری و جزای نقدی بالغ بر ۴۸هزار میلیارد ریال، جعفر بهشتی فروتن به ۶ سال و ۶ ماه حبس، علی اصغر کاویانی به ۶ سال و ۳ ماه حبس، سندبادسفرها به ۶ سال و ۶ ماه حبس، علیرضا سنجری به ۶ سال حبس، محمد مرادی ۶ سال و سه ماه حبس تعزیری، فریدون امین آقایی به ۶ سال و سه ماه حبس، مجید فلاحی به ۶ سال و سه ماه حبس، محمد کاویانی به ۶ سال و سه ماه حبس محمد غالب علمداری به ۵ سال و سه ماه حبس تعزیری، فرشاد بهادری ۶سال حبس ، فرخ اسکندری نژاد به ۵ سال حبس و مسعود ابراهیمی گندمی ۵ سال حبس محکوم شده‌اند البته موارد دیگری داشتیم که از قبل بوده است که هنوز حکمشان قطعی نیست.

اژه‌ای با بیان این که بر اساس مصوبات قوه قضائیه مقرر شده با متخلفان در دستگاه قضایی هم با شدت و حدت برخورد کنیم، گفت: ما نزدیک به ۴۰هزار قاضی و کارمند خدوم داریم که ممکن است تعداد کمی هم تخلف کنند، طبق گزارشات پرونده دوقاضی به دادسرا ارسال و درخواست تعلیق آنها داده شد. در این میان یک مورد از قضات به نام حجت الله یازرلوکه متهم به فساد و رشوه شد که بر اساس احکام صادره به ۱۰سال حبس، ۷۵ ضربه شلاق ، ۳سال انفصال از خدمت محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: از سوی دیگر ۱۹ قاضی هم بر اساس گزارش واصله خوب کار کردند که با حضور دادستان مورد تشویق قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ در زمینه مجازات‌های جایگزین حبسمان به نسبت سال ۹۶ و سال قبل‌تر (۹۵) رشد خوبی داشته است. در نیمه اول سال ۹۷، ۲۹ هزار و ۶۱۱ مورد محکوم به حبس شدند که تبدیل به مجازات دیگر شد.

اژه ای تاکید کرد: خانواده‌ها مراقب باشند که محکوم از جایگزینی که برایش انجام شده تخطی نکند. حدود ۱۱ درصد از کسانی که محکوم به حبس شده بودند به مجازات‌های جایگزین ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد: در این مدت یک فرد به نام کمال امیر بیک فرزند محمد به ۱۰ سال حبس و ضبط ۷۰ هزار دلاربه اتهام جاسوسی محکوم شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر