کد خبر: 53943
A

شیوع مدل «گوش‌الاغی» کذب است/ چنین عملی در ایران انجام نشده است

دبیر انجمن جراحان زیبایی پلاستیک: هیچ مراجعه‌کننده‌ای برای «گوش الاغی» نداشتیم

به گزارش دیده بان ایران: صبح امروز در حالی اخباری در رابطه با شیوع عمل زیبایی گوش الاغی در رسانه ها منتشر شده که به دنبال ان سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس هم در واکنش به این خبر از حبس و شلاق برای چنین افرادی در دادگاه خبر داد. ماهنامه شبکه آفتاب در همین رابطه و طی نگارش گزارشی نوشت:

ـ الو، مطب جراحی‌ پلاستیک و زیبایی؟

ـ بله، بفرمایید.

ـ می‌بخشید، شما عمل زیبایی «گوش‌الاغی» انجام می‌دهید؟

ـ ما تا حالا این عمل را انجام نداده‌ایم. آقای دکتر هر هفته نزدیک پنج عمل زیبایی انجام می‌دهند. شما اولین نفر هستید که برای انجام این عمل تماس گرفته‌اید. این عمل قطعاً تخصص می‌خواهد و تکنیک خاص خودش را دارد، چون تا الآن در ایران انجام نشده است.

این مکالمه فقط با یک دکتر جراح پلاستیک و زیبایی در تهران انجام نشده است. پس از بالا گرفتن بحث داغِ شیوع مدل گوش‌الاغی بین جوانان هفده تا بیست‌ونه‌ساله در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، با چندین دکتر‌ جراح پلاستیک و زیبایی در این زمینه تماس برقرار شد اما نتیجه‌ی همه‌ی این تماس‌ها یکسان بود: «شما اولین نفر هستید که برای انجام این عمل تماس گرفته‌اید و ازآنجاکه تکنیک این عمل هنوز وارد ایران نشده، ما توانایی انجامش را نداریم.»

در روزهای اخیر تصاویری در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد زنان و مردانی قسمت بالای گوش را بریده، نوکش را تیز کرده و به‌شکل گوش الاغ درآورده‌اند. در توضیح این تصاویر از علاقمندی جوانان ایرانی به این عمل گفته شده است. هرچند بالا بودن آمار جراحی‌های پلاستیک و عمل‌های زیبایی در ایران زبانزد خاص و عام است و آمارهای متعددی در این زمینه منتشر شده. اما پزشکان زیبایی شیوع مدل «گوش‌الاغی» را کذب محض می‌دانند.

سیدجواد امیری‌زاد، دبیر انجمن جراحان پلاستیک در ایران، به «شبکه آفتاب» می‌گوید: «تاکنون مراجعه‌کننده‌ای در این زمینه نداشته‌ایم و حتی از سایر همکارانم هم مطلبی درباره‌ی این جراحی نشنیده‌ام. اما مطالبی در این زمینه خوانده‌ام که بسیار متعجب شدم. این مطالب، خبر از شیوع این عمل در ایران می‌داد که شخصاً آن را نادرست می‌دانم. اگر احتمال این را بدهیم که یک یا چند مورد خاص هم وجود داشته باشد، قاطعانه می‌گویم که این عمل شیوع ندارد.»

او می‌گوید همچنان بالاترین آمار عمل‌های پلاستیک و زیبایی در ایران مربوط به عمل بینی است و این عمل به‌صورت گسترده‌ای در ایران انجام می‌شود.

طبق آنچه در سایت‌ها منتشر شده، در عمل زیبایی موسوم به «گوش‌الاغی» با برش قسمت بالایی گوش و سپس بخیه زدن، فرم گوش را تیز می‌کنند؛ عملی که در نتیجه‌ی آن و با تغییر فرم طبیعی گوش، بازگشت به حالت اولیه ناممکن می‌شود. «هافینگتون‌پُست» در ۲۰۱۱، از این عمل با نام «گوش‌های جنّی» یاد کرده و آن را جدیدترین عمل زیبایی نامیده است. گفته می‌شود که میل به داشتن گوش‌های مثلثی در آغاز نوعی الگوبرداری از شمایل یکی از شخصیت‌های جادویی فیلم «ارباب حلقه‌ها» بوده است.

واکنش بهزاد خوروش، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک، نیز وقتی درباره‌ی مدل گوش‌الاغی می‌شنود این است: «چند وقت پیش وقتی که بحث گوش‌الاغی خیلی شیوع پیدا کرده بود، از یکی از بیمارانم که خارج از ایران زندگی می‌کرد، در مورد این مدل پرسیدم. او هم خبر نداشت و گفت که عکس‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی دیده است و معمولاً فرقه یا گروه‌های خاصی از این مدل‌ها درست می‌کنند و خودش از نزدیک این مدل را ندیده.»

او به‌رغم عمل‌های دشواری که در زمینه‌ی جراحی پلاستیک کرده، تاکنون مراجعه‌کننده‌ای در این زمینه نداشته: «آدم فکر می‌کند این خبرها را از جایی دیگر می‌شنود. مثلاً چند وقت پیش عمل پروتز ساق پا داشتم که اصلاً عمل شایعی نیست و کمتر کسی آن را انجام می‌دهد اما مدل «گوش‌الاغی» نه، اصلاً. اینها شایعه‌ است.»

خوروش بر این باور است که زیبایی‌شناسی هم علم است و هم هنر و تلفیق این دو با فرهنگ آمیخته می‌شود. شاید پدیده‌ای در اروپا و امریکا زیبا باشد اما در ایران زیبا به نظر نیاید. او تأکید می‌کند مصادیق فرهنگی در تصدیق زیبایی بسیار مؤثر است.

گزارش: فاطمه علی‌اصغر


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر