کد خبر: 54238
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

واکنش پروانه سلحشوری به کتک زدن نوازندگان خیابانی در رشت/ نوازندگان عملی غیر قانونی انجام نداده بودند؛ برخورد خشونت آمیز و تحقیر اقدامی نادرست و بر خلاف فرهنگ عمومی جامعه است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص نوع برخوردی که با نوازندگان صورت گرفته است گفت: در خصوص فیلم منتشر شده از برخورد با نوازندگان در شهر رشت چند نکته قابل تامل وجود دارد نکته اول و مهم در خصوص قضاوت درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی است. من فیلم را به طور کامل ندیده ام، بنابراین برای قضاوت در خصوص اتفاقات رخ داده باید قبل و بعد فیلم دیده شده و حتما مورد واکاوی قرار بگیرد. نکته دوم در خصوص نوع برخورد صورت گرفته با جوانان است. طبعا برخورد خشونت آمیز با نوازندگان خیابانی اقدامی نادرست است. اصل "احترام" باید در مورد شهروندان و همه مردم رعایت شود. اما سکوت مردمی هم که اطراف آنها هستند و به این اتفاق ناگوار اعتراض نمی کنند جای تامل دارد. چون ما فیلم کامل برخورد با نوازندگان خیابانی را ندیده ایم ،بنابراین لازم است بررسی های بیشتری صورت بگیرد. البته باید در نظر داشت انتشار این گونه ویدئو ها در فضای مجازی بیش از هر چیز به باز تولید خشونت در جامعه کمک خواهد کرد. نکته سوم نوع عملی است که این نوازندگان انجام داده اند؛ بر اساس فیلمی که در فضای مجازی دست به دست می شود. تنها عمل این افراد نوازندگی در خیابان است باتوجه به آنکه این رفتار به طور کلی عملی غیر قانونی محسوب نمی شود بنابراین برخورد خشونت آمیز و تحقیری که رخ داده عملی نادرست و برخلاف فرهنگ مرسوم در جامعه است.

واکنش پروانه سلحشوری به کتک زدن نوازندگان خیابانی در رشت/ نوازندگان عملی غیر قانونی انجام نداده بودند؛ برخورد خشونت آمیز و تحقیر اقدامی نادرست و بر خلاف فرهنگ عمومی جامعه است
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ دو روز پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن چند مامور لباس شخصی با  چند نوجوان را کنار خیابان مشغول نوازندگی برخورد کردند؛ نوع برخورد صورت گرفته و تحقیر این افراد؛ موجب واکنش های متعددی در فضای مجازی شد. 
 
این واکنش ها از سوی مردم، هنرمندان و فعالان مجازی به حدی گسترده بود که در نهایت پاسخ فرماندار رشت و معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش را به همراه داشت. 
 
میر شمس مومنی زاده فرماندار شهرستان رشت در ساعات اولیه انتشار فیلم در فضای مجازی به خبرنگاران گفت:  "به فرمانده نیروی انتظامی اعلام شد تا در مورد ابعاد ماجرا بررسی و متعاقباً پیگیری و اقدامات مقتضی در اسرع وقت صورت گیرد تا رفتار یک شخص موجب لطمه به زحمات و تلاش های مدبرانه و شبانه روزی فرماندهی و پرسنل نیروی انتظامی در سایر حوزه ها نشود."

این اتفاق سبب شد تا دیده بان ایران با اعضای کمیسیون کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص گفت و گو کند. 

پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در واکنش به اتفاق رخ داده در شهرستان رشت و توهین افرادی که گفته می شود مامور بوده اند به دیده بان ایران گفت: 
 
چندی پیش قرار بود در خصوص برگزاری کنسرت های خیابانی به نوازندگان از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی همان شهرستان مجوز اعطا شود تا این افراد بتوانند با توجه به مجوز داده شده فعالیت  کنند. هر چند به طور کلی این رفتار عملی غیر قانونی محسوب نمی شود؛ اما به به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده بود. 
 
از سوی دیگر اعطای مجوز به نوازندگان خیابانی مخالفانی هم داشت؛ مخالفان این اقدام در توجیه مخالفت خود به طولانی شدن روند اعطای مجوز در ادارات و سختی های آن اشاره می کردند. به هر حال مخالفان معتقد بودند حضور نوازندگان در خیابان عملی غیر قانونی نیست و قراردادن آنها پروسه مجوز می تواند باعث ایجاد مشکل برای روند فعالیت آنها می شود مانند مشکلاتی که برگزار کنندگان کنسرت ها با آن دست به گریبان هستند. به هر حال پس مدتی این طرح به فراموشی سپرده شد. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص نوع برخوردی که با نوازندگان صورت گرفته است گفت: در خصوص فیلم منتشر شده از برخورد با نوازندگان در شهر رشت چند نکته قابل تامل وجود دارد نکته اول و مهم در خصوص قضاوت درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی است. من فیلم را به طور کامل ندیده ام، بنابراین برای قضاوت در خصوص اتفاقات رخ داده باید قبل و بعد فیلم دیده شده و حتما مورد واکاوی قرار بگیرد. 

نکته دوم در خصوص نوع برخورد صورت گرفته با جوانان است. طبعا برخورد خشونت آمیز با نوازندگان خیابانی اقدامی نادرست است. اصل "احترام" باید در مورد شهروندان و همه مردم رعایت شود. اما سکوت مردمی هم که اطراف آنها هستند و به این اتفاق ناگوار اعتراض نمی کنند جای تامل دارد. چون ما فیلم کامل برخورد با نوازندگان خیابانی را ندیده ایم ،بنابراین  لازم است بررسی های بیشتری صورت بگیرد. 
نکته سوم نوع عملی است که این نوازندگان انجام داده اند؛ بر اساس فیلمی که در فضای مجازی دست به دست می شود. تنها عمل این افراد نوازندگی در خیابان است باتوجه به آنکه این رفتار به طور کلی عملی غیر قانونی محسوب نمی شود بنابراین برخورد خشونت آمیز و تحقیری که رخ داده عملی نادرست و برخلاف فرهنگ مرسوم در جامعه است.

انتشار این فیلمها خوب است چرا که نشان میدهد که خودسرها چطور از قانون عبور می کنند نهادهای انتظامی و قوه قضاییه باید بدون اغماض با خودسرها برخورد کنه تا اینگونه برخوردها تکرار نشه. 

در شرایط حال حاضر ضرورت حمایت اجتماعی مردم و جوانان احساس می شود. با اینگونه برخوردها  بی اعتماد مردم به مسئولان بیشتر و بیشتر خواهد شد 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر