کد خبر: 54281
A

مهلت یک هفته‌ای پلیس به رانندگان برای دریافت معاینه فنی معتبر

رییس پلیس پایتخت از تعیین مهلت یک هفته‌ای برای دریافت معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: از سوم آذرماه اعمال قانون برای اجرای طرح کاهش توسط دوربین‌ها در سراسر شهر انجام خواهد شد.

مهلت یک هفته‌ای پلیس به رانندگان برای دریافت معاینه فنی معتبر

به گزارش دیده بان ایران، سردار حسین رحیمی در نشست خبری ظهر امروز خود در مورد اجرای مرحله دوم طرح کاهش و دریافت معاینه فنی از سوی تمام رانندگان خودروها تصریح کرد: از سوم آذرماه اعمال قانون برای اجرای طرح کاهش توسط دوربین‌ها در سراسر شهر انجام خواهد شد.

به گفته وی، اجرای طرح سراسری کاهش به دلیل جلوگیری از فشار به مردم به تأخیر افتاد و در آخرین مهلت نیز شهروندان تا پایان هفته جاری فرصت دارند تا نسبت به دریافت معاینه فنی معتبر اقدام کنند.

رحیمی اضافه کرد: بنابراین اعمال قانون مربوط به معاینه فنی در سراسر تهران از روز شنبه سوم آذر ماه آغاز خواهد شد.

رییس پلیس پایتخت دلایل مهلت دوباره به شهروندان را جلوگیری از  وارد شدن فشار به مردم و ایجاد زحمت برای آنان اعلام کرد و گفت‌: با توجه به شلوغی مراکز معاینه فنی متأسفانه برخی از شهروندان موفق به اخذ معاینه فنی نشده‌اند که در این راستا نیز این فرصت برای آخرین بار به آنان داده شد که تا پایان هفته‌ جاری یعنی تا قبل از سوم آذر ماه نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: خودروهای فاقد معاینه فنی به وسیله تمامی دوربین‌های ثبت تخلفات یعنی دوربین‌های نصب شده در تقاطع‌ها ، دوربین‌های کنترل سرعت ، دوربین‌های طرح ترافیک و دوربین‌های زوج و فرد و ... ثبت خواهد شد.

رییس پلیس پایتخت با بیان اینکه خودروهای دارای پلاک شهرهای دیگر نیز باید معاینه فنی معتبر دریافت کنند، گفت‌: خودروهایی که از دیگر شهرها وارد تهران می‌شوند در صورتی که معاینه فنی نامعتبر نداشته باشند جریمه خواهند شد.

وی افزود: منظور از معاینه فنی معتبر یعنی معاینه فنی که مربوط به اطلاعات خودرو و تمامی تست‌ها و فرایندهای آن باشد که در سامانه "سیمفا" ثبت شده باشد. بنابراین دیگر خودروها که معاینه فنی نامعتبر داشته باشند جریمه خواهند شد.

رییس پلیس پایتخت در ادامه، اضافه کرد: تمامی خودروها اعم از خودروهای سبک و سنگین، خودروهای شخصی، دولتی، نظامی، خدماتی، عمومی و ... باید معاینه فنی را دریافت کنند، در غیر این صورت اعمال قانون خواهند شد.

سردار رحیمی با بیان این که این طرح به شکل 24 ساعته اجرا خواهد شد، گفت‌: در هماهنگی با عوامل شهرداری نیز از آنان خواستیم که ساعات کار مراکز معاینه فنی را افزایش دهند و تا پایان هفته‌ مراکز معاینه فنی با تمام ظرفیت فعال خواهند بود.

 وی در مورد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، خاطر نشان کرد: در این زمینه  نیز آمارهای ما از ورود غیر مجاز چندان خوب نیست. شهروندان باید توجه داشته باشند که ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد جریمه و اعمال قانون به همراه دارد.

به گفته رییس پلیس پایتخت، اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی به وسیله دوربین‌های زوج و فرد انجام می‌شود و مهلت ارائه شده مربوط به اجرای سراسری این طرح است.

رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در پاسخ به این سوال که آیا خودروها برای تردد در تهران حتما باید از مراکز معاینه فنی تهران معاینه فنی دریافت کنند به ایسنا، گفت‌: با توجه به فعالیت سامانه سیمفا دیگر نیازی نیست که حتما معاینه فنی از مراکز داخل تهران باشد ،‌ بلکه از هر مرکزی که اطلاعات آن در سیمفا وجود داشته باشد، می‌توان نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کرد.

رییس پلیس  پایتخت درباره اجرای این قانون برای موتورسیکلت‌ها نیز گفت‌: فعلا موتورسیکلت‌ها در دستور کار قرار ندارند.

وی درباره این شایعه که گفته می‌شود دوربین‌های محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد ورود غیر مجاز به این محدوده را ثبت نمی‌کند، گفت‌: یکسری مشکلات زیر ساختی در همان ابتدای طرح وجود داشت که این مشکلات مرتفع شده است و در حال‌ حاضر تمامی این دوربین ها فعال هستند.

رحیمی درباره این که چه خودروهایی باید معاینه فنی دریافت کنند، خاطر نشان کرد: تمامی خودروهایی که چهار سال و بیشتر از تولید آن گذشته باشد باید معاینه فنی دریافت کنند و دیگر تفاوتی نمی‌کند که این خودروها تولید داخل باشند و یا وارداتی. 

وی با تاکید بر این که تنها مرجع اعمال قانون تخلفات رانندگی پلیس است، گفت‌: اطلاعات مربوط به این تخلفات تنها در اختیار پلیس بوده است و نیروی انتظامی تنها نهادی است که می‌تواند تخلفات رانندگی را جریمه کند.

رییس پلیس  پایتخت از برخورد با پلاک‌های مخدوش نیز خبر داد و گفت‌: پلیس با مخدوش کردن پلاک در برابر دوربین‌ها برخورد خواهد کرد و تیم‌های ویژه‌ ای نیز این مساله را پیگیری خواهند کرد. ضمن این که با استفاده از تجهیزات و امکانات خاص می‌تواند پلاک‌های مخدوش را شناسایی کند.

سردار رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره این که آیا پلیس بر مراکز معاینه فنی نظارت دارد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: تیم‌های عملیاتی پلیس راهور و همچنین عوامل شهرداری بر عملکرد مراکز معاینه فنی نیز نظارت داشته و با هر گونه تخلف برخورد خواهند کرد.

وی نسبت به سودجویی برخی تحت عنوان دریافت معاینه فنی هشدار داد و گفت‌: ممکن است با توجه به اجرای سراسری این طرح برخی از افراد بخواهند در مورد معاینه فنی اقدام به سودجویی شهروندان و رانندگان کنند و در این زمینه  لازم است مجوزهای معاینه فنی تنها از مراکز معتبر اخذ شود.

به گفته رحیمی، پیش از این پلیس با افراد سودجویی که در این زمینه  اقدام به سوءاستفاده و کلاهبرداری از شهروندان کرده‌اند برخورد کرده‌ است.

رییس پلیس  پایتخت  در پایان درباره وضعیت ترافیکی تهران نیز، اظهار کرد: در نیمه دوم سال با سرد شدن هوا استفاده از خودروهای شخصی افزایش یافته است و به تبع آن حجم ترافیک نیز افزایش می‌یابد. اما پلیس با تمام توان در آماده باش است تا نسبت به روان سازی ترافیک اقدام کند، ضمن این که ما از تمامی دستگاه‌ها می‌خواهیم با پلیس همکاری کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر