کد خبر: 55054
A

لایحه پیشنهادی سازمان های مردم نهاد آماده ارائه به دولت است

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: لایحه پیشنهادی سازمان های مردم نهاد در کمیسیون سیاسی دولت است که پس از اعلام نظرات تمام دستگاه های مرتبط در نخستین فرصت نهایی و آماده ارائه به صحن دولت خواهد شد.

لایحه پیشنهادی سازمان های مردم نهاد آماده ارائه به دولت است

به گزارش دیده بان ایران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، کمال اکبری در نشست تخصصی کارگروه مشارکت های اجتماعی که پیش از ظهر امروز - شنبه - در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی افزود: کارهای بزرگی از سوی سازمان های مردم نهاد در حوزه مشارکت های اجتماعی در کشور در حال انجام است که این موضوع یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.
اکبری اظهار داشت: انقلاب اسلامی در حوزه مباحث اجتماعی دستاوردهای زیادی داشته است. انقلاب اسلامی، انقلابی اجتماعی بود که از طریق مردم و در بدنه جامعه ایجاد شد و نیازمند این هستیم که در این دوره زمانی این موضوع را به خوبی تبلیغ و به جامعه ارائه کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با توجه به این که دشمنان کشور به دنبال ایجاد تردید در نقاط قوت ما هستند، ما باید مقابل این هجمه ها به خوبی ایستادگی کنیم.
اکبری با اشاره به این که یکی از نقاط قوت نظام مسائل اجتماعی است، تاکید کرد: به موضوع مشارکت اجتماعی به این شکل در سطح منطقه و کشورهای همجوار و حتی جهان روی خوشی نشان داده نمی شود، این درحالی است که در جمهوری اسلامی ایران این کار به خوبی در حوزه های مختلف اجرایی می شود.
معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: ما اکنون قریب به 14هزار سازمان مردم نهاد و موسسه مردمی داریم که به صورت خودجوش از درون مردم در سطح کشور فعالیت می کنند. مردم در موضوعات مختلف حس اعتماد به سیستم کشور دارند و هم برای ورود به عرصه های اجتماعی احساس مسئولیت می کنند.
اکبری با بیان این که مردم بسیاری از مسئولیت هایی را که بر عهده دولت بوده است به خوبی برعهده گرفته اند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی از آن جایی که مردم را از خود می داند، بسیاری از مسئولیت ها را واگذار کرده است و تنها در حوزه بسترسازی، آماده سازی مجموعه ها و نظارت، با نگاهی کلی و حمایتی ایفای نقش می کند.
وی گفت: کارهای بزرگی از سوی سازمان های مردم نهاد در حوزه مشارکت های اجتماعی در کشور در حال انجام است که این موضوع یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است و باید در این زمینه اطلاع رسانی شود.
اکبری خاطر نشان کرد: مشارکت اجتماعی شامل مباحث گسترده و مختلفی می شود. پیروزی انقلاب اسلامی که با مشارکت مردم بود تا به امروز که کارهای بزرگ و گسترده ای با مشارکت مردم انجام شده و در حال انجام است، همه در این ذیل قرار می گیرد.
وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم در حوزه مشارکت های اجتماعی دستاوردهای کشور در این 40 ساله را در عرصه رفاه اجتماعی نشان دهیم. عمده ترین اقدامات رفاهی در دورترین نقاط کشور و در روستاها تسری پیدا کرده است و این ها همه پس از انقلاب اسلامی انجام شده است.
اکبری گفت: انقلاب مردم را صاحب کرامت می داند و زمینه را برای حضور مردم و سازمان ها و تشکل های مردم نهاد فراهم کرده است تا حدی که مردم بر حفظ حقوق شهروندی خود نیز نظارت می کنند که همه نشان دهنده این است که ظرفیت های نظام در این سال ها بیشتر شده است.
معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: شاید یکی از مواردی که دشمنان کشور نیز از آن استفاده می کنند، افزایش ظرفیت انتقادی در کشور در سال های اخیر است. چرا که افزایش انتقادات، گاهی منجر به احساس بیشتر نارسایی ها می شود در حالی که در واقع نارسایی ها بیشتر مطرح می شود.
وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی توانمندی ها و ظرفیت های کشور را در حوزه های مختلف به کمک سازمان های متولی این امر، دسته بندی و ارائه کنیم.
اکبری یادآور شد: یکی از کارهایی که باید در حوزه مشارکت اجتماعی انجام شود، ساماندهی و سیاست گذاری برای اقدام درست در حوزه مشارکت های اجتماعی است.
وی افزود: این نشست مقدمه ای است بر یکی از جلسات شورای اجتماعی کشور که با موضوع مشارکت های اجتماعی برگزار خواهد شد و مباحث مهم، نقاط قوت و ضعف این حوزه و نقطه نظرات متولیان این امر پس از جمع بندی به صورت گزارش در شورای اجتماعی کشور مطرح خواهد شد.
وی اظهار داشت: مرجعیت واحد برای صدور مجوز برای تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در کنار نظارت بر آن ها، باید مورد توجه ویژه و همه جانبه دستگاه های مرتبط با این موضوع قرار گیرد تا با کمک تمام نهادها این امر محقق شود.
در این نشست گزارشی جامع از اقدامات سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سازمان های مردم نهاد ارائه شد.
در این نشست؛ وضعیت صدور مجوز به سازمان های مردم نهاد و نحوه تمدید آن، نحوه فعالیت تشکل های مردمی و نظارت بر آن ها، آسیب شناسی و فرصت ها و تهدیدهای پیشروی تشکل های مردمی بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر