کد خبر: 55538
A

تحلیل احسان شریعتی از شرایط کنونی جنبش دانشجویی

استاد فلسفه دانشگاه تهران در سخنانی به تحلیل وضعیت جنبش دانشجویی در شرایط فعلی پرداخت.

تحلیل احسان شریعتی از شرایط کنونی جنبش دانشجویی

به گزارش دیده بان ایران، احسان شریعتی عصر امروز (شنبه - ۱۷ آذر) طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه اصولا حوزه سیاست حوزه تساوی و آزادی شهروندی است، گفت: این مفهوم اصیل و یونانی کلمه سیاست است و اگر از این معنای اولیه بگذریم در فرهنگ اسلامی هم مدنیت در برخورد با جاهلیت و خوی خشونت آمیز زمان خود شکل گرفته بود.

وی افزود: در ایران باستان هم تجربه سیاسی داشتیم و به تعبیر هگل، ایرانی ها اولین ملتی بودند که به پایه ریزی دولت در معنای نوین کلمه دست یافتند.

شریعتی با طرح این پرسش که چرا ما نیازمند گفت‌وگو در شرایط فعلی هستیم و شرط این گفت‌وگو چیست، اظهار کرد: شرط نخست در این زمینه، آزادبودن دانشگاه است. سیاست فرهنگی حاکم بر دانشگاه های ما از این پارادوکس رنج می برد که نظام از یک سو تبلیغ می‌کند که دانشجو باید سیاسی باشد و آگاه و از سوی دیگر وقتی دانشجو وارد این فضا می شود کارش به بازداشت و کمیته انضباطی کشیده می شود و در نهایت دانشجو در این فضا افسرده می شود.

این استاد دانشگاه تهران افزود: اینکه در سال های اخیر شاهد یک نوع افت در جنبش دانشجویی بوده ایم و اینکه در دانشگاه ها استندآپ کمدی برگزار می‌شود دلیلش همین است که می خواهند دانشجویان از آن فضای افسردگی خارج شوند. البته در سالهای اخیر وضعیت جنبش دانشجویی را نمی‌توان تنها به علت بیرونی که همان پرداختن هزینه‌ها و فشارها از سوی نهادهای خارج از دانشگاه هاست، محدود کرد. باید دلیل اصلی این رخوت در جنبش دانشجویی را پیدا کرد.

شریعتی یادآور شد: پیش از انقلاب، فشار به دانشجویان و دانشگاهیان بسیار زیاد بود اما دانشجویان نیز به موازات فشارها، فعالیتشان را هم افزایش می دادند و از پای نمی نشستند. البته نتیجه پارادوکس موجود در نظام، این شده که یا باید از سیاست زدگی یا از سیاست زدایی سخن گفت؛ به این صورت که از یک سو ممکن است دانشگاه وابسته به جریان های سیاسی خارج از دانشگاه شود و از یک سو کاملا از سیاست فاصله بگیرد.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: اساساً یکی از سیاست ها در سیستم آموزشی امروز ما هم این است که مغزها را به سمت و سوی خروج از کشور هدایت کند و از این موضوع حمایت هم می کند اما در نهایت این جنبش دانشجویی است که باید از استقلال دانشگاه ها و مسائل صنفی و کار آزاد علمی حمایت کند و اجازه ندهد جنبش دانشجویی به جریان های سیاسی و دینی خارج از آن، وابسته شود.

وی با بیان اینکه ما در سیستمی قرار گرفته ایم که متاسفانه مسئولیت بیش از منتقدان از وضعیت فعلی انتقاد دارند، گفت: حتی برخی مسئولان از اپوزیسیون هم انتقاد بیشتری نسبت به شرایط فعلی دارند. در مورد موضوع حصر هم بحثی را دیروز در دانشگاه الزهرا داشتیم که دانشجویی می گفت ما هم مخالف حصر هستیم و خواهان محاکمه ایم اما نکته‌ای که پیش می‌آید این است که قاعدتاً نخست باید محاکمه کرد بعد حکمی را صادر کرد نه اینکه در زمان آزادی، کسی را محاکمه کرد که این هم از اختلال در مسئولیت ها پیش آمده است.

شریعتی در پایان گفت: ما باید از فرصت های موجود استفاده کنیم، یکدیگر را تحمل کنیم و با یک منطق علمی و توجه به حقیقت با یکدیگر وارد گفت‌وگو شویم./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر