کد خبر: 55579
A

درخواست از وزرا برای تردد با دوچرخه در روزهای سه‌شنبه

معاون پارلمانی شهردار تهران، با تاکید براینکه گسترش محدوده طرح ترافیک درجهت کاهش آلودگی هوا به‌عنوان مطالبه شهروندان از این نهاد صورت گرفته از وزرا خواست تا برای مبارزه با این معضل به کمپین تردد مدیران با دوچرخه در روزهای سه‌شنبه بپیوندند.

درخواست از وزرا برای تردد با دوچرخه در روزهای سه‌شنبه

به گزارش دیده بان ایران؛ داریوش قنبری با اعلام این خبر که بعد از این مدیران شهرداری روزهای سه‌شنبه بدون خودرو تردد خواهند کرد، گفت: شهرداری سه‌شنبه را روز بدون دود نامگذاری کرده است، کما اینکه شهردار نیز در این روز بدون خودرو در شهر تردد می‌کند و سایر مدیران شهرداری نیز از وی تبعیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این اقدامی نمادین است که با هدف فرهنگسازی صورت گرفته و از مدیران شهرداری هم آغاز شده است و انتظار داریم مدیران دستگاه‌های دولتی نیز به این کمپین بپیوندند و در روز سه‌شنبه برای تردد در سطح شهر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند یا چه اشکالی دارد که وزرا با دوچرخه به محل کار خود بروند.

 

قنبری خاطرنشان کرد: در پایتخت کشورهای توسعه‌یافته استفاده از دوچرخه یا پیاده‌روی یکی از راه‌های عمده تردد بوده، کما اینکه در شرایط کنونی در این کشورها مردم به استفاده از دوچرخه و به ویژه پیاده‌روی برای تردد در شهر ترغیب می‌شوند و در شرایطی که مردم فرصتی برای انجام ورزش ندارند و اغلب میانسالان هم به بیماری‌های چربی خون و ناراحتی قلبی مبتلا هستند، این پیشنهاد خوبی است که می‌تواند سلامت جسمانی آنها را تضمین کند.

وی اظهار کرد: البته شاید برای طی مسافت‌های طولانی نتوان از این روش استفاده کرد، اما قطعا برای مسافت‌های کوتاه امکانپذیر است، ضمن اینکه لازم است برای مسافت‌های طولانی نیز از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و به این سمت و سو حرکت کنیم.

قنبری در مورد توسعه محدوده زوج و فرد به محدود طرح ترافیک، یادآور شد: هدف از این اقدام این بود که بتوانیم محیط زیست مناطق مرکزی پایتخت که در معرض آلودگی بیشتری قرار دارند را حفظ کنیم تا از این طریق به سلامت افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، کمک کنیم و قرار نیست که برای تردد شهروندان مشکلی ایجاد شود.

 

برنامه شهرداری برای مقابله با تبعات پدیده وارونگی هوا در فصل سرما چیست؟

وی تصریح کرد: پایتخت در فصل سرد با پدیده وارونگی هوا مواجه بوده که همواره باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای بسیاری از شهروندان شده و بیماران قلبی و ریوی را با مشکل جدی مواجه کرده است، بنابراین باید با استفاده از روش‌هایی در جهت کاهش آلودگی هوا این معضل را رفع کنیم.

قنبری بیان کرد: شهرداری در همین راستا محدوده طرح ترافیک را گسترش داده است، چرا که یکی از مهم‌ترین اهداف این دوره از مدیریت شهری مبارزه با آلودگی هوا است که تحقق این امر نیز تنها با شعاردادن امکانپذیر نیست، بنابراین در برخی نقاط حتی به اعمال سیاست‌های تنبیهی هم نیاز است تا شهروندان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند تا به سالم‌سازی هوای پایتخت کمک شود.

وی اظهار کرد: البته این اقدامات باید با توسعه خطوط حمل و نقل عمومی تکمیل شود، ضمن اینکه در محدوده طرح ترافیک قطعا تعداد این وسایل به میزان کافی افزایش پیدا کرده است، برخلاف برخی مناطق همچون منطقه 22 تهران که برای ایجاد خطوط حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه هستیم.

قنبری عنوان کرد: این امکان وجود دارد که در برخی روزهای بحرانی ناچار شویم کل مناطق پایتخت را به عنوان محدوده طرح ترافیک اعلام کنیم، کما اینکه در سال‌های گذشته گاه آلودگی هوا به اندازه‌ای افزایش یافته که حتی باعث تعطیلی ادارات هم شد، بنابراین این احتمال وجود دارد که چنانچه میزان و تعداد روزهایی که آلودگی هوا در سطح شهر افزایش یابد، به گونه‌ای که سلامت تمام گروه‌های سنی را به خطر بیندازد، بار دیگر تعطیلی مراکز آموزشی و اداری نیز در دستورکار قرار گیرد.

معاون پارلمانی شهردار تهران، تاکید کرد: مردم تصور نکنند که شهرداری با گسترش محدوده طرح ترافیک به دنبال آزار آنها بوده، هر چند در نظر سنجی‌های صورت‌گرفته مبارزه با آلودگی هوا از جمله اولویت‌های اول و دوم مورد درخواست شهروندان بوده است، بنابراین این اقدام در جهت تحقق مطالبه عمومی صورت گرفته است./خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر