کد خبر: 55779
A
دیده بان ایران کلیه فروشی در ایران را بررسی می کند؛

وزارت بهداشت: خرید و فروش کلیه تخلف است/ فروشنده: شما هزینه زندگی ام را می دهید آقای وزیر؟

علی، مرد 33 ساله ای ای است که قصد فروش کلیه خود را دارد و شماره تماس خود را در یک کانال تلگرامی برای خرید و فروش کلیه خود قرار داده است. او در واکنش به اطلاعیه وزارت بهداشت مبنی براینکه خرید و فروش کردن کلیه جرم محسوب می شود، گفت: وزارت بهداشت مگر خرج زن و بچه و زندگی مرا می دهد که برای من تعیین و تکلیف می کند؟ من به ناچار برای رفع نیاز خانواده و کودک بیمارم به اعضای بدنم متوسل شده ام. کسانی که در وزارت بهداشت کار می کنند طعم فقر، نداری، بدهکاری و... را نچشیده اند که این حرفا را میزنند.

وزارت بهداشت:  خرید و فروش کلیه تخلف است/ فروشنده: شما هزینه زندگی ام را می دهید آقای وزیر؟

دیده بان ایران-  عرفان اسماعیل زاده: خیابان "فرهنگ حسینی" تهران را مردم بیشتر به نام خیابان "کلیه" میشناسند. خیابانی کمی پایین‌ تر از میدان ولیعصر که به دلیل وجود دیوارنویسی‌های مربوط به خرید و فروش کلیه در سراسر کشور به شهرت قابل ملاحظه ای دست پیدا ورده است.

ساختمان مرکزی انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این خیابان واقع است، از همین رو بسیاری از بیماران کلیوی و افراد نیازمند به پیوند کلیه همه روزه رهسپار این خیابان می‌شوند تا شاید بخشی از مشکلاتشان حل شود.

 

بی تردید به همین دلیل است که در سرتاسر این خیابان و خیابان‌های منتهی به آن، دیوار ساختمان‌ها پر است از دیوارنویسی‌های حاوی آگهی فروش کلیه. در این آگهی‌ها افراد با نوشتن یک شماره تلفن و گروه خونی خود از تمایل به فروش کلیه خبر داده‌اند.

 

 

بحث خرید و فروش کلیه تنها مختص به ایران نیست ولی نحوه برخورد در دیگر مناطق با ایران متفاوت است. در کشورهای دیگر جهان مثل چین، هند و برزیل فروش کلیه ممنوع است، ولی در عوض بازار سیاه تجارت اعضا رونق دارد و فروشندگان از حقوق قانونی برخوردار نیستند و همین نکته مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

البته در کشورهای صنعتی که مردم پول ‌دارتر هستند، کسی کلیه‌ اش را نمی‌ فروشد و با توجه به کمبود افراد اهدا کننده کلیه، سالیانه مرگ و میر بسیاری در بین بیماران کلیوی اتفاق می‌‌افتد.

اگر چه اکنون اهدا و پیوند کلیه در ایران زیر نظر مستقیم انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجام می‌‌گیرد اما به علت فراوانی متقاضیان دریافت کلیه که در کشور بر اساس آمارها به بیش از 15 هزار نفر نیز می‌‌رسند و باید بر اساس نوبت با اهدا افراد کلیه دریافت کنند، برخی ترجیح می‌‌دهند با خرید کلیه منتظر نوبت نمانند و از رنج دیالیز رها شوند.

 

با این وجود صبح امروز رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به دغدغه خرید و فروش غیرقانونی کلیه، تاکید کرد که تبلیغ درباره فروش کلیه یا ایجاد سایت و شبکه و آگهی کردن در این زمینه تخلف است.

وی تاکید کرد: نظارت بر خرید و فروش غیرقانونی کلیه و تبلیغات در این حوزه فراتر از توانایی‌های وزارت بهداشت است. بنابراین سایر ارگان‌های ذیربط هم باید پای کار بیایند. باید قوانین این موضوع مصوب شود تا کسی حق نداشته باشد آگهی خرید و فروش عضو تبلیغ کند. زیرا اگر کسی نیازمند باشد و کسی هم بخواهد چنین ایثاری را انجام دهد، کانالش مشخص است و مسیر مشخصی دارد. هم ما در اینجا لیست انتظار از اهداکنندگان مرگ‌ مغزی را داریم و هم لیست انتظار برای اهدای کلیه از افراد زنده در وزارت بهداشت و انجمن حمایت از بیماران کلیوی وجود دارد و افراد می‌توانند به آنجا مراجعه کرده و در لیست انتظار قرار گیرند.

 

تماس خبرنگار دیده بان ایران با بسیاری از این شماره تلفن‌ها حاکی از آن است که دلیل اصلی و عمده این افراد برای فروش کلیه مشکلات و نیاز مالی است. گروهی از آن‌ها علت تمایل به فروش کلیه خود را بدهکاری و ورشکستگی عنوان کرده‌اند.

گزیده ای از تماس با افرادی که قصد فروضش کلیه خود را دارند در زیر می خوانیم؛

 

علی، مرد 33 ساله ای ای است که قصد فروش کلیه خود را دارد و شماره تماس خود را در یک کانال تلگرامی برای خرید و فروش کلیه خود قرار داده است. او در واکنش به اطلاعیه وزارت بهداشت مبنی براینکه خرید و فروش کردن کلیه جرم محسوب می شود، گفت: وزارت بهداشت مگر خرج زن و بچه و زندگی مرا می دهد که برای من تعیین و تکلیف می کند؟ من به ناچار برای رفع نیاز خانواده و کودک بیمارم به اعضای بدنم متوسل شده ام. کسانی که در وزارت بهداشت کار می کنند طعم فقر، نداری، بدهکاری و... را نچشیده اند که این حرفا را میزنند.

 

زن جوانی که در همین ارتباط  خودش را فروشنده کلیه معرفی می کند در واکنش به این خبر و با اشاره به این نکته که اگر خرید و فروش کلیه جرم است پس چرا بیمارستان های دولتی واقع در تهران این کار را انجام می دهند؟ می گوید... بنده به چند بیمارستان دولتی در تهران برای فروش کلیه مراجعه کردم و آن ها اعلام کردند که به قیمت 10 الی 12 میلیون تومان و یا کمتر خواستار خرید کلیه هستند. آنها می گفتند هیچ کس کلیه ات را از این مبلغ بیشتر نمی خرد او ادامه می دهد... در حالیکه در بازار آزاد قیمت خرید کلیه حداقل 60الی 70 میلیون تومان است.

 

مرد دیگری که خودش را اهل تبریز معرف می کند درباره این که آیا در مورد فروش کلیه خود از بیمارستان ها آماری گرفته است یا خیر گفت: خیر من آماری نگرفته ام اما میدانم که اغلب بیمارستان های دولتی خواهان خرید کلیعه افراد سالم هستند آن هم با پایین ترین قیمت ممکن!!! دلیل این کار آن ها هم سودجویی است چراکه به پایین ترین قیمت کلیه را از ما می خرند و به بالاترین قیمت به بیمه ها می فروشند.

 

اما متاسفانه در بین کسانی هم هستند که در کنار فروش کلیه دو سوم کبد و مغز استخوان خود را هم برای فروش آگهی کرده اند. یکی از همین افراد در پاسخ به این سوال که چطور می شود کبد و مغز استخوان فردی سالم و هوشیار به فروش برسد و فرد بدون مشکلی زندگی کند؟

می گوید شنیده ام که کبد می تواند خود را باز سازی کند.

این مرد 33 ساله در ادامه می گوید دیگر کارد به استخوانم رسیده که بدن خودم را به حراج گذاشته ام. منم فقط می دانم شدیداٌ به پول نیاز دارم. وزارت بهداشت هم حقی در این مورد ندارد. اگر دولتی ها راست می گویند در صدد رفع مشکلات مردم برآیند و به مردم دستورچگونگی رفتار با بدنشان را ندهند!!!

 

گفتنی است خبرنگار دیده بان ایران جهت گفتگو و بیان مصائب این مردم با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تماس گرفت ولی متاسفانه هیچ یک از اعضا پاسخگو نبودند. آقای مره صدق نیز بیان کردند که مصاحبه تلفنی انجام نمی دهند. وی پس از شنیدن موضوع گفت فوریت این مسئله مهم نیست مصاحبه فقط حضوری!!!

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر