کد خبر: 55835
A

فاطمه ذوالقدر: مجوز شکار به شکارچیان خارجی به بهانه ارز آوری صادر می شود

سیده فاطمه ذوالقدر گفت: در جنوب کشور جارو کردن کف دریا توسط کشتی های خارجی را داریم و در درون خاک سرزمین نیز مجوز شکار نه تنها به ایرانی ها بلکه به بهانه جذب توریست و ارز آوری به خارجی ها نیز داده می شود.

فاطمه ذوالقدر: مجوز شکار به شکارچیان خارجی به بهانه ارز آوری صادر می شود

به گزارش دیده بان ایران: نماینده مردم تهران در مجلس  با اشاره به اهمیت محیط زیست و حفظ سرمایه ملی اظهار داشت: این سرمایه ملی در شرایطی در حال از بین رفتن است و باید در فرآیند بهره برداری صنعتی و غیراصولی و غیر مجاز از این منابع کاهش چشمگیری را در گونه های حیوانات، پرندگان و ماهیان شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در شاهد شکار غیرمجاز گونه‌های پرندگان مهاجر در شمال کشور هستیم گفت: متاسفانه در جنوب کشور کف دریا توسط کشتی های خارجی جارو می شود و در درون خاک سرزمین نیز مجوز شکار نه تنها به ایرانی ها بلکه به بهانه جذب توریست و ارز آوری به خارجی ها نیز داده می شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: لحظه ای باید تأمل کرد برای کسب درآمد و ارزآوری و یا بعضاً تفریح و سرگرمی، آیا باید به هر رفتار و عملکردی که ساحت محیط زیست را مکدر می کند، متوسل شد؟ وی ادامه داد: متأسفانه در جنوب کشور استمرار فرایند صید باعث از بین رفتن دو گونه ماهی به عنوان سرمایه های طبیعی شده و در سالهای اخیر صید غیرمجاز پرندگان مهاجر باعث کاهش گونه های نادر از این پرندگان شده است.

ذوالقدر ابراز امیدواری کرد: باید در نظر داشته باشیم که تغییرات اقلیم و گرم شدن زمین و کمبود منابع غذایی در طبیعت و کاهش منابع آبی و افزایش گازهای گلخانه ای بخشی از تغییراتی که به تنهایی خود باعث آسیب و خسارات جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست و حیات وحش آن می شود و نباید با رفتارهای غیرحرفه ای و غیراصولی و صدور مجوزهای بی مورد به بهانه درآمدزایی، بیش از این به طبیعت جفا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای حفاظت و پاسداری از طبیعت و محیط زیست و حیات وحش و در جایگاه قانونگذاری برای تقویت نقش حافظان محیط زیست و جنگبانان، لایحه حمایت از جنگبانان و محیط بانان تنظیم و در حال طی مراحل قانونی برای تصویب است.

این عضو کمیسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جایگاه نظارتی، به عنوان نمونه در خصوص صیدهای غیرمجاز بررسی میدانی و تحقیقاتی در مجلس شورای اسلامی انجام شد و متعاقباً سئوال از وزیر جهاد کشاورزی را برای شفاف سازی در این خصوص مطرح کردیم. اما اثربخشی این اقدامات وابسته به بخش اجرایی و دستگاه قضایی نیز است که با توجه به وضعیت موجود محدود نمودن مجوزهای مربوط به شکار و صید یک الزام و ضرورت است که باید نظارت عالیه و رفتارهای بدون تعارف و قاطع با ناقضان قوانین و تعدی کنندگان غیرمجاز به حریم طبیعت نیز توسط ضابطین قضایی و دستگاه های اجرایی متولی صورت پذیرد.

سیده فاطمه ذوالقدر خاطر نشان کرد: خانواده ها و نهاد‌های آموزشی کشور نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ امانت داری به عنوان اینکه نسل حاضر امانتداران سرمایه های طبیعی برای واگذاری به نسل بعد دارند و در این راستا، در کمیسیون فرهنگی و فراکسیون محیط زیست آمادگی لازم را برای حمایت های لازم و همه جانبه جهت اجرای طرح ها و برنامه های آموزشی و فرهنگی داریم./ مدآرا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر