کد خبر: 55878
A
پرویز کردوانی در گفت و گو دیده بان ایران :

بارورکردن ابرها، انتقال آب از خلیج فارس و خزر به مناطق مختلف هیچ کمکی به بهبود بحران آب نمی کند

پروفسور کردوانی در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان تصریح کرد: به ضرس قاطع می گویم انتقال آب از دریاها به هیچ عنوان کار منطقی و صحیحی نیست و بنده از مخالفان اصلی انتقال آب از تمامی حوزه ها هستم چراکه و به مرور زمان باعث تحلیل رفتن آب دریاها و تشدید بحران آب در کشور می شود.

بارورکردن ابرها، انتقال آب از خلیج فارس و خزر به مناطق مختلف هیچ کمکی به بهبود بحران آب نمی کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ درست یک هفته پس ازسفر حسن روحانی، به زادگاه اش یعنی سمنان  وعده انتقال آب دریای خزر به این استان؛ ریس جمهور صبح امروز مجدداً  این موضوع را در جلسه هیئت دولت مطرح و تلویحا بر روی آن تاکید کرد.

 روحانی در این جلسه در خصوص منابع آبی کشور اظهار کرد که ایران مشکل آبی ندارد و برخی از مقالاتی که در دنیا در این رابطه نوشته می شوند بر مبنای عدم توسعه ایران هستند.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حالی که دیگران در حال بهره گیری از آب دریای خزر هستند، ما معطل مانده و تماشا می کنیم.

 

گفتنی است این مسئله نگرانی ها و واکنش های بسیاری از فعالان حوزه محیط زیست را به دنبال داشته است. به عنوان مثال؛ چندی پیش اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در دولت یازدهم در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر انتقال آب دریای خزر به زادگاه خود (استان سمنان) در گفت و گو با دیده بان ایران بیان کرد: انتقال آب دریای خزر به منظور بهبود کشاورزی استان سمنان عملی غیرمنطقی و غیرممکن است چراکه خاک این استان فاقد استعداد کشاورزی است. تنها راه موثر در انتقال آب دریای خزرمی تواند در بخش صنعتی سمنان باشد اما این نوع انتقال هم هزینه های گزافی بر دست دولت خواهد گذاشت لذا این کار هم به صلاح نیست.(اینجا)

 

پروفسور پرویز کردوانی  در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور در خصوص عدم کمبود آب در کشور و انتقال آب دریای خزر به سمنان به خبرنگار دیده بان ایران گفت: مطرح کردن جمله "ماکمبود آب نداریم" از زبان رئیس جمهور فقط به معنی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و سرخه است. بحران جدی که امروز کشورما را تهدید می کند، بحران آب است. متاسفانه مسئولان کنونی کشور با علم به این موضوع، هیچ واکنشی جهت کند تر کردن وضعیت بحران آب در کشور انجام نمی دهند و فقط به افزایش قیمت آب اکتفا کرده اند. اجرا شدن طرح ها و افتتاح اخیر و بی رویه سدها در کشور هم تایید اظهارات بنده است.

 

وی ادامه داد: منظور دیگر جناب رئیس جمهور از اظهاراتشان این است که ایران دارای دو دریای خزر و خلیج فارسی است که به اقیانوس متصل است پس در صورت کمبود آب می تواند از این دو منبع استفاده کند.

 

این جغرافیدان تصریح کرد: بنده بارها تکرار کرده ام که هیچ یک از روش هایی که مسئولان برای مقابله با بحران آب در نظر گرفته اند به بحران آب کمکی نمی کند. اقداماتی از قبیل بارورکردن ابرها، انتقال آب از خلیج فارس و خزر به مناطق مختلف، استفاده از آب های ژرف و...

 

کردوانی همچنین افزود: به ضرس قاطع می گویم انتقال آب از دریاها به هیچ عنوان کار منطقی و صحیحی نیست و بنده از مخالفان اصلی انتقال آب از تمامی حوزه ها هستم چراکه  و به مرور زمان باعث تحلیل رفتن آب دریاها و تشدید بحران آب در کشور می شود.

 

 

پرفسور کردوانی همچنین خاطرنشان کرد: بارها وزیر نیرو اعلام کرده که ایران با کمبود آب مواجه است اما آقای روحانی به اظهارات وزیر خود نیز اعتماد ندارد. گفتنی است در حال حاضر وزرا و مسئولان با آگاهی از این موضوع می گویند آب هست. این یعنی پنهان شدن در پس مسئولیت سیاسی!!!

 

وی در پایان در پاسخ به این که آیا شما قصد ارسال نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور جهت جلوگیری از انتقال آب دریای خزر را دارید یا خیر، گفت: در این خصوص بارها به من پیشنهاد شده که نامه ای در این زمینه به رهبری ارسال کنم اما بنده این کار را انجام نمی دهم چراکه چندین بار در این حوزه بنده به مسئولان هشدار و تذکر داده ام.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر