کد خبر: 55917
A

مناقشه مشق شب/ وقتی پای "گاج" در میان است!!

آیت‌الله حسینی بوشهری: حذف تکلیف شب به ضرر بدنه آموزش کشور است. در جامعه آموزشی کشور افراط و تفریط گریبانگیر شده است . در برخی مدارس چوب و فلک در کار است و در برخی مدارس حتی از ارایه تکلیف خودداری می‌شود

مناقشه مشق شب/  وقتی پای "گاج" در میان است!!

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه اعتماد نوشت: «باورتان می‌شود برای همین کار من را توبیخ کردند؟ من را توبیخ رسمی کردند و گفتند شما چه‌کاره‌ای که گفتی در مدرسه تلویزیون بگذارند و فوتبال پخش کنند؟» چند روز پیش بود که سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ماجرای بازخواستش پس از پخش بازی پرسپولیس با تیم ژاپنی در مدارس را در جمع خبرنگاران تعریف کرد. اقدامی که در همان زمان با استقبال بسیاری از دانش‌آموزان روبه‌رو شد و جو مدارس را برای یک روز عوض کرد. وزیر آموزش و پرورش نگفت که از سوی چه نهاد یا شخصی مورد مواخذه قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد تصمیمات اتخاذ شده در آموزش و پرورش قرار نیست در چارچوب سیستم آموزشی حل و فصل شود. کم‌کم داشت موضوع پخش فوتبال در مدارس کمرنگ می‌شد که بحث دیگری، آموزش و پرورش را سر زبان‌ها انداخت. در واقع قضیه از این قرار است که چندی است تصمیم این وزارتخانه برای حذف مشق شب از برخی پایه‌های دوره ابتدایی هم مورد انتقادات بسیار جدی واقع شده، انتقاداتی که این‌بار از سوی حوزه علمیه متوجه وزیر آموزش و پرورش شده است. «شنیده می‌شود امروز در مدارس تکالیف را از دانش‌آموزان برداشته‌اند که کار درستی نیست و نباید دانش‌آموز بعد از مدرسه رها شود و باید مغز و فکر آن با انجام تکلیف مشغول شود و به کار گرفته شود. این شیوه بر خلاف قرآن، حدیث و سیره علما و بزرگان ما است و بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید به این مساله رسیدگی نماید و این نظر در مدارس برگردد و همانند سابق از دانش‌آموز تکلیف خواسته شود.» این بخشی از صحبت‌های آیت‌الله جعفر سبحانی در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم بود که سایت حوزه نیوز منتشر کرد. این مرجع تقلید می‌گوید: «هزاران سال است بشر تجربه کرده، اگر کسی بخواهد به درجه مراتب بالا برسد با زحمت می‌تواند به آن برسد، با کار آسان انسان بالا نمی‌رود.» در روایت خبرگزاری ایسنا از جلسه درس خارج اصول آیت‌الله سبحانی جمله دیگری هم آمده است: «نباید بچه‌ها را ننر بار آورد، با این شیوه بچه‌ها به جایی نمی‌رسند؛ باید تکلیف داشته باشند و مغزشان کار کند.» چند روز قبل‌تر یعنی 17 آذر‌ماه هم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در دیدار «انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور» گفته بود که حذف تکلیف شب به ضرر بدنه آموزش کشور است: ‌«در جامعه آموزشی کشور افراط و تفریط گریبانگیر شده است به گونه‌ای که در برخی مدارس چوب و فلک در کار است و دانش‌آموز را از تحصیل و آموزش فراری می‌دهد که این اقدام آنان افراط محسوب می‌شود و در برخی مدارس نیز از ارایه تکلیف به دانش‌آموزان خودداری می‌شود که نوعی تفریط است.» آیت‌الله حسینی بوشهری در جمع ناشران کتاب‌های آموزشی گفته بود که تدوین کتبی که علم‌آموزی را برای دانش‌آموزان آسان‌تر می‌کند در توسعه آموزش بسیار تأثیرگذار است و با تأکید بر اینکه حذف تکلیف منزل دانش‌آموزان می‌تواند آسیب جدی به بدنه آموزش وارد کند، ادامه داد: «آموزش صحیح در گرو تمرین است و اگر این تمرین حذف شود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به هدف مطلوب رسیده‌ایم.»
 
موسس انتشارات گاج: حذف تکلیف شب دانش‌آموزان را به سمت فضای مجازی می‌کشاند
در دیدار ناشران کتاب‌های آموزشی با آیت‌الله حسینی بوشهری بود که ابوالفضل جوکار، عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور هم صحبت کرد. جوکار، موسس انتشارات گاج که احتمالا از اجرای طرح حذف مشق شب نگران و ناراحت است، یکی از بزرگ‌ترین ناشران کتاب‌های کنکور و کمک آموزشی کشور به شمار می‌آید. او در این نشست گفت: «با حذف تکلیف دانش‌آموزان، آنان از فراگیری و آموزش دور شده و به سمت فضای مجازی کشیده می‌شوند که آثار جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.» موسس انتشارات گاج معتقد است که حذف تکلیف منزل دانش‌آموزان زیان‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد: ‌«این برنامه پیش از این در کشورهای اروپایی امتحان شده و جواب مثبتی را نداشته است به همین دلیل اجرای آن متوقف شده است.» جوکار در گزارشی که از فعالیت ناشران آموزشی ارایه داد اعلام کرد: ‌« سالانه ۲۵ میلیون کتاب کمک آموزشی در مقاطع مختلف به چاپ می‌رسد که در مساله توسعه عدالت آموزشی و یادگیری بسیار تأثیرگذار است. مهم‌ترین اقدام ناشران آموزشی تألیف کتب کمک آموزشی است. این اقدام توانسته در یادگیری بهتر مطالب آموزشی موثر واقع شود و امروز شاهد حضور دانش‌آموزانی که در مناطق محروم زندگی کرده‌اند در بهترین دانشگاه‌های کشور باشیم.» اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی شنبه (17 آذرماه) سفر یک روزه‌ای به قم داشتند.
آیت‌الله سبحانی: «شنیده می‌شود امروز در مدارس تکالیف را از دانش‌آموزان برداشته‌اند که کار درستی نیست و نباید دانش‌آموز بعد از مدرسه رها و باید مغز و فکر آن با انجام تکلیف مشغول شود و به کار گرفته شود.»
جوکار، موسس انتشارات گاج:«با حذف تکلیف دانش‌آموزان، آنان از فراگیری و آموزش دور شده و به سمت فضای مجازی کشیده می‌شوند که آثار جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.»

زهرا چوپانکاره

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر