کد خبر: 56136
A

بررسی اظهارات قالیباف در روز دانشجو / میرلوحی: به‌جای فرار به جلو صدای اعتراض مردم به فساد را بشنوید

اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به مدیریت شهری تهران در 12 سالی که قالیباف سکان هدایت آن را بر عهده داشت بیندازیم می‌بینیم که تهران اکنون 70 متر بیش از چشم انداز تعیین شده بزرگراه و معابرغیر هم سطح دارد در حالی که خطوط حمل و نقل عمومی توسعه آنچنانی پیدا نکرده است.

بررسی اظهارات قالیباف در روز دانشجو / میرلوحی: به‌جای فرار به جلو صدای اعتراض مردم به فساد را بشنوید

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرآنلاین نوشت: محمدباقر قالیباف، که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حاضر شده بود طبق معمول از عملکرد مدیریت شهری خود در طول تصدی 12 ساله‌اش بر پایتخت ایران دفاع کرد و همچنین با انتقاد از مدیریت شهری کنونی در واکنشی عجیب گفته که مردم در زمانی که او شهردار تهران بود شادتر زندگی می‌کردند! فارغ از آنکه سردار قالیباف با چه آماری اعلام می‌کند مردم در زمان شهرداری او شاد بودند یکی از اعضای شورای شهر تهران در جواب او می‌گوید: «حضرات فکر می‌کنند چون اطرافیان‌شان برایشان کف و سوت می‌زنند پس کل جامعه شاد هستند.»

اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به مدیریت شهری تهران در 12 سالی که قالیباف سکان هدایت آن را بر عهده داشت بیندازیم می‌بینیم که تهران اکنون 70 متر بیش از چشم انداز تعیین شده بزرگراه و معابرغیر هم سطح دارد در حالی که خطوط حمل و نقل عمومی توسعه آنچنانی پیدا نکرده است. هرچه سردار تلاش کرد تا بتواند سازه‌های بزرگی مانند بزرگراه امام علی، برج میلاد و ... از خود به‌عنوان یادگاری بجای بگذارد تا شاید از این یادگاری‌ها پلی برای رسیدن به ریاست جمهوری بسازد در مقابل همان قدر نسبت به بافت‌های فرسوده جنوب شهر، مشکلات فرهنگی، نبود برنامه اقتصادی مدون و زندگی شهروندان در پایتختی که تنها ترافیک و آلودگی هوای آن می‌تواند عامل افسردگی باشد کوتاهی کرده است. قالیباف در حالی که در جمع دانشجویان دانشگاه تهران از توسعه حمل و نقل عمومی در دوران مدیریت شهری خود صحبت کرد که کارنامه ضعیفی در این حوزه از خود برجای گذاشته است زیرا بسیاری از کارشناسان شهری و محیط زیستی می‌گویند اگر قالیباف بودجه‌ای که صرف ساخت و بهربرداری از بزرگراه‌ها و معابر غیر هم سطح کرده بود را برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه می‌کرد تهران نه چیزی به نام ترافیک داشت و نه با چالش آلودگی هوا روبه‌رو می‌شد.

محمود میرلوحی در گفت و گو با خبرآنلاین معتقد است کارنامه مدیریت 12 ساله قالیباف و معاونانش قابل دفاع نیست و بهتر است آنها به جای فرار به جلو صدای اعتراض شهروندان تهران را بشنود که در انتخابات 96 همه حامیان او را از شورای شهر کنار گذاشتند.

در ادامه گفت‌گوی ما را با این عضو شورای شهر تهران می‌خوانید.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف، شهردار سابق پایتخت دردانشگاه تهران که از مدیریت شهری خود دفاع کرده بود به خبرنگار ما می‌گوید: «متاسفانه حضرات هنگامی که پشت تریبون قرار می‌گیرند برای جلب توجه مردم اخبار ضد و نقیضی اعلام می‌کنند به مانند اینکه شهردار سابق تهران گفته است 90 درصد پروژه خط 7 مترو تهران در دوران او به اتمام رسیده بود ولی اکنون ما نمی‌توانیم آن 10 درصد را به اتمام برسانیم! اگر این ادعا از سوی آقای قالیباف صحت دارد پس چرا در طول نزدیک به 15 ماه همچنان فعالیت‌ها برای بهربرداری کامل از سوی شهرداری تهران با نظارت شورای شهر ادامه دارد؟ لازم به ذکر است که شهرداری برای تکمیل پروژه مترو تهران ماهیانه 100 میلیارد تومان هزینه می‌کند. برای روشن شدن این موضوع که شهرداری قالیباف مترو خط هفت را چگونه تحویل شهرداری جدید داد به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد دادیم تا در روزهای آینده با خبرنگاران و عکاسان به بازدید میدانی بروند تا مشخص شود سخن قالیباف در خصوص مترو تهران صحت ندارد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بدهی‌های تهران پس از رفتن قالیباف ادامه می‌دهد: هنگامی که آقای نجفی در خصوص طرح تغییر و تحول پایتخت گزارش می‌داد به بدهی 52 هزار میلیاردی شهرداری سابق اشاره داشت. توجه داشته باشید که این بدهی‌ها هنوز به تومان تبدیل نشده است و باتوجه به نوسانات ارزی یک رقم بسیار بزرگی بر دوش شهرداری تهران قرار دارد که آقایان برای خودنمایی و با برنامه‌ریزی اشتباه از خود به یادگار گذاشته‌اند آن هم در زمانی که کشور از هر طرف در محاصره تحریم‌های نفس‌گیر قرار دارد. در سال گذشته شهرداری تهران توانست 6 هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را بپردازد و در سال جاری هم تا امروز حدود 2 هزار و 180 میلیارد از این بدهی‌ها پرداخت شده است. اگر حضرات می‍‌گویند که در زمان تصدی‌شان بر شهر مردم را شاد می‌کردنند پس این بدهی‌ها و عقب افتادگی‌ها چیست؟ این‌ها همه پول پیمانکاران و کارگرانی است که هر روز مقابل شهرداری و شورای شهر تهران تجمع می‌کنند تا به خواسته‌هایشان رسیدگی کنند.

معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت اصلاحات در خصوص وجود فساد و شهرفروشی در مدیریت شهری دوران قالیباف اضافه می‌کند: هرچه به جلو می‌رویم تخلفات دوران شهرداری محمدباقر قالیباف ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. شاید برخی تنها بدانند که شهرداری سابق از راه شهر فروشی درآمد شهر را تامین می‌کردند ولی اینطور نیست در هرجایی که دست می‌گذاریم متاسفانه تخلفاتی وجود دارد، در این رابطه باید بگوییم که تقریبا تهران هرچه سرمایه و ملک داشت را برای تامین مخارج سنگین ساخت و ساز در شهر، واگذار کردند. هنگامی که شورای شهر پنجم مستقر شد، متوجه شدیم 400 پروانه ساخت برج باغ‌ها را صادر کردند که قبل از عملیاتی شدن این پروژه‌ها خوشبختانه از احداث آنها جلوگیری کردیم و همچنین با تلاش‌هایی که هنوز هم جای کار دارد توانستیم در سال جاری حدود 250 میلیارد تومان از راه پسماند برای شهرداری درآمدزایی کنیم و تا حدودی به فعالیت کودکان در واحدهای زباله سوز پایان دهیم. این در حالی است که در زمان تصدی شهرداری توسط حضرات درآمد از این حوزه بسیار ناچیز بود. 

میرلوحی با انتقاد از شعارهایی که قالیباف می‌دهد می‌گوید: اگر مدیریت شهری سابق اکنون شعار می‌دهد که باید از جیره‌های 4 درصد جامعه کاسته شود و این منابع را در اختیار آن 96 درصد بگذارند چرا خودشان در تهران چنین کاری را نمی‌کردند؟ ما اکنون خوشحالیم که توانستیم سهمیه 40 هزار طرح ترافیکی که در اختیار خواص قرار داشت را از آنها سلب کنیم و تردد را برای شهروندان آسان‌تر کنیم و همچنین دست بسیاری از پیمانکاران دوران قالیباف که به صورت گزینشی پروژه‌های شهری را دریافت می‌کردند را از مدیریت شهری کوتاه کنیم و از جوانان با انگیزه در یک فضای رقابتی استفاده کنیم. این باعث افتخار شورای پنجم است که با برخی اقدامات آن 4 درصدی که در دوران مدیریت قالیباف از رانت استفاده می‌کردند را ناراحت و حتی خشمگین کنیم.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در تذکری خطاب به حامیان قالیباف اضافه می‌کند: گویا آقایان هنوز هم نمی‌خواهند صدای اعتراض مردم به عدم مدیرت‌شان بر پایتخت را بشنوند و قبول کنند که صلاحیت مدیریت را ندارند و همواره با فرار به جلو برای خودشان کف و سوت می‌زنند و فکر می‌کنند هنوز هم می‌توانند با این روش‌ها و با کمک گرفتن از پایگاه‌های خبری که هنوز از بودجه دولت هزینه‌های خود را تامین می‌کنند بگویند که مردم را شاد کرده‌اند. اگر اقدامات شورای پنجم در شهرداری تهران نبود هنوز موضوع فسادی که با هلوگرام‌ها، دریافت پول نقد در باجه‌های شهرداری و از همه مهمتر مبالغی که در رفاه تجارت ناپدیده می‌شد همچنان ادامه داشت. در دیداری‌هایی که با شهروندان داریم آنها از ما می‌خواهند تا با قدرت در برابر فسادی که از مدیریت شهری گذشته باقی مانده است مقابله کنیم. آیا هنوز حضرات  نمی‌خواهند باور کنند که مردم بر عملکرد آنها اعتراض دارند؟ این موضوع برایشان طبیعی است چون از ابتدا دیوار حاشا را بلند چیده‌اند و توجهی به آرای میلیونی شهروندان ندارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر