کد خبر: 56313
A
معصومه ابتکار:

پرداختن مطالعات علمی و پژوهش های دانشگاهی به مهارت افزایی و کمک به اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان بسیار راهگشا است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اهمیت نقش پژوهش های کاربردی در توسعه کشور، از پژوهشگران دانشگاهی بویژه کسانی که در حوزه زنان و خانواده فعالیت می کنند خواست برای افزایش کیفیت و کاربردی بودن مطالعات و پژوهش های خود تلاش کنند.

پرداختن مطالعات علمی و پژوهش های دانشگاهی به مهارت افزایی و کمک به اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان بسیار راهگشا است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ دکتر معصومه ابتکارعصر سه شنبه همزمان با هفته پژوهش در نشست تخصصی " زن و پژوهش"  که به همت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در باغ موزه نگارستان برگزار شد، با بیان اینکه  امیدوارم شاهد جهت گیری موثر در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در جهت ارتقاء وضعیت زنان اعم از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان ، باشیم، گفت:  کیفیت پژوهش ها و مطالعات در حوزه زنان  از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از جنبه اجرا برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه مطالعات و پژوهش ها باید به سیاست و اجرا تبدیل شده و کارایی لازم را داشته باشد، گفت: از نظر کمیت ، عدد پژوهش های انجام شده بالاست اما کارایی و اثربخشی لازم در اجرا را نداشته است و خیلی از این مطالعات و پژوهش ها پاسخگوی سوالات مربوط به زنان و خانواده نیست و راهکار لازم را ارائه نمی دهد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مطالعات و پژوهش های انجام شده در حوزه زنان و خانواده دست ما را به خوبی در اجرا نگرفته است ، گفت: مطالبه جدی ما این است که جنبه کاربردی پژوهشها تقویت شود. روی فراتحلیل ها و سیاست پژوهی تاکید داریم که بتواند به ما نقشه راه ارائه داده و با ابعاد مختلف روانشناسی در حوزه زنان و خانواده کمک کند.

دکتر ابتکار با اشاره به برگزاری سومین نشست تخصصی زن و پژوهش  با حضور مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه ها و پژوهشگران دانشگاهی ، افزود: متاسفانه آمارها نشان می دهد برغم اینکه ۳۰ درصد زنان کشور تحصیلات دانشگاهی دارند، با توجه به موانع ، مشکلات و محدودیت هایی که برای زنان تحصیل کرده و دانشگاهی وجود دارد، درصد اندکی از زنان در سطح استاد تمام دانشگاه ها هستند و از این نظر با عقب ماندگی مواجه هستیم که واقعیت دردناکی است.

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با شناسایی موانع و محدودیت ها و رفع مشکلات با توجه به الگوهای موجود راهکار مناسب برای ارتقای مدیریتی زنان دانشگاهی ارائه شود.

دکتر ابتکار با اشاره با تاکیدات دکتر روحانی رئیس جمهور مبنی بر ضرورت حضور زنان در حداقل ۳۰ درصد پست های مدیریتی کشور، گفت: این نگاه و تاکید رئیس جمهور فرصت خوبی برای ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان در کشور است و ضروری است که با نگاه برنامه ای به آن پرداخته شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده با اعلام آمادگی دولت برای حمایت از پژوهش های کاربردی ، خاطرنشان کرد: کارایی و اثر بخش بودن پژوهش ها می تواند کمک بزرگی به ما در سیاست گذاری ها باشد.

وی با بیان اینکه امسال جهت گیری هفته پژوهش با تاکید وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری بر دو محور مهارت افزایی و کمک به اشتغال فارغ التحصیلان اعلام شده است ، گفت: مهارت افزایی و کمک به اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دو موضوع مهم از نظر دولت است  و اگر مطالعات علمی و پژوهش های دانشگاهی به این دو موضوع بپردازد ، بسیار راهگشا خواهد بود.

معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهبردهای معاونت امور زنان و خانواده، به موضوع عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم ، در بحث عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم  مسیر  دولت یازدهم ادامه یافت و در این راه در جلسه ستاد ملی زن و خانواده که با حضور رئیس جمهور و با ساز و کار فراقوه ای اسفند ماه سال گذشته برگزار شد ، سه مصوبه اصلی مبتنی بر پژوهش و تحقیقات در این حوزه به تصویب رسید.

دکتر ابتکار از تعیین شاخص های اصلی عدالت جنسیتی ، بحث درمورد ضرورت آموزش های قبل و بعد از ازدواج جوانان و همچنین موضوع  ضرورت ورزش و نشاط برای زنان و دختران به عنوان محورهایی نام برد که در این جلسه به تصویب اعضا رسیده است.

وی با بیان اینکه از حدود ۶ ماه قبل جلسات تخصصی درمورد عدالت جنسیتی با حضور کارشناسان و متخصصان برگزار شده است ، گفت: به شاخص های اصلی در این زمینه رسیده ایم که تکلیف ماده ۱۰۱ برنامه ششم را روشن می کند، این شاخص ها در کارگروه های تخصصی نهایی و برای اعضای دولت و قوه قضائیه ارسال شده است.

دکتر ابتکار با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸ برای این حوزه اتفاقات خوبی خواهد افتاد، گفت: از سال گذشته از استانها خواسته بودیم تا برنامه های خود را برای ارتقاء وضعیت زنان و خانواده مکتوب کنند و ما امروز ۳۱ برنامه و سند ارتقاء و بهبود وضعیت زنان و خانواده داریم که سال آینده در دستور کار استانها خواهد بود و حرکت ما در این حوزه براساس این برنامه ها است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: با تصویب لایحه بودجه سال ۹۸ ساز و کار لازم برای اجرای این برنامه ها در استانها را خواهیم داشت که در راستای عدالت جنسیتی است.

دکتر ابتکار با بیان اینکه در مباحث حقوقی خانواده نیز تلاش های زیادی صورت گرفته است ، گفت: در طرح ملی گفت و گوی خانواده به "اختلال ارتباطی"  به عنوان یکی از معظلات جدی امروز خانواده ها توجه شده و با کمک انجمن جامعه شناسی مرحله اول این طرح انجام شده است .

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه مسئله یابی خانواده در هر استان با توجه به شرایط خاص هر استان شکل گرفته است، از پژوهشگران دعوت کرد که در حوزه طرح ملی گفت و گوی خانواده دولت را یاری کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بخش دانشگاهی و پژوهشگران برای حصول نتیجه لازم در حوزه زنان و خانواده و اتخاذ تصمیمات بهتر در حوزه اجرا، همکاری کنند.

پیش از سخنان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیات و فناوری، مشاوران امور زنان و خانواده وزاتخانه های راه ، مسکن و شهرسازی و نفت، مشاور امور زنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از اعضای هیات علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران دیدگاه ها و نظرات خود را درخصوص پژوهش و مطالعات در حوزه زنان مطرح کردند.

منبع: سایت معاونت زنان ریاست جمهوری ( اینجا ) 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر