کد خبر: 56504
A

وکیل دادگستری: تضعیف شأن مجلس با وظیفه نمایندگی مردم در تضاد است

حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: مردم به نمایندگان خود رأی می دهند و آنها را انتخاب می کنند تا حافظ منافع آنها باشند بنابراین هر اقدام، فعالیت و گفته ای که موضع و شأن مجلس و نمایندگان را تضعیف کند با اجرای این وظایف در تضاد است.

وکیل دادگستری: تضعیف شأن مجلس با وظیفه نمایندگی مردم در تضاد است

به گزارش دیده بان ایران، هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی مبنی بر مشاجره لفظی نماینده مردم سراوان با کارمند گمرک پخش شد که بر اساس آن مجلس شورای اسلامی دو بار جلسه غیرعلنی و غیررسمی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار کرد.
بهمن کشاورز، وکیل دادگستری در این باره گفت: افراد در مراتب بالای اجتماع همواره باید به یاد داشته باشند که آنچه از ایشان صادر شود به کل حرفه یا طبقه اجتماعی ایشان منتسب خواهد شد. نمایندگان مردم در مجلس نیز از آنجا که پس از گزینش نه در موضع نماینده شهر و منطقه خود بلکه نماینده همه مردم ایران محسوب می شوند مقام بسیار والایی دارند و آن گونه که در اصل 84 ،85 ،86 و 90 قانون اساسی آمده است باید برحسن انجام امور، نظارت عالی داشته باشند.
وی اضافه کرد: واضح است قرار گرفتن در این مقام اقتضائاتی دارد و یک نماینده از نظر رفتار، ظاهر و تعاملات اجتماعی باید برای همگان نمونه و اسوه باشد بنابراین حسن سلوک و رعایت آداب با همه مردم از ویژگی های نمایندگان ملت است.
کشاورز یادآور شد: فرموده های فراوانی از بزرگان دین ما در مورد تواضع، فروتنی، رعایت ادب و ملایمت با مردم به ما رسیده است؛ شنیده نشده بزرگان دین یا آنان که در میان اهل سیاست برجسته و مشخص بوده اند در برخوردهای عادی و عمومی خود مرتکب دشنام یا تعرض به افراد عادی شوند هرچند همین شخصیت ها در مقابل زورمندان، زورگویان و اهل تکبر از شدت عمل خودداری نمی کردند.
این حقوقدان با اشاره به فیلم منتشر شده از برخورد برخی نمایندگان مجلس از جمله نماینده سراوان و کارمند گمرک گفت: آنچه اخیرا واقع و به کمک فضای مجازی همه گیر شد، مطلبی بسیار حساس است زیرا آنچه که ما دیدیم این بود که مامور دولت حین انجام وظیفه صرفا به فردی که قصد عبور از جایی را که نباید، داشت تذکر داد و با برخورد شدید و دور از ادب آن فرد مواجه شد.
کشاورز افزود: تنها عملی که از کارمند گمرک سر زد این بود که شغل و منصب فرد مورد بحث را به صدای بلند اعلام کرد که این اقدام با بیان مطالب توهین آمیز دیگری از جانب فرد اول مواجه شد.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: اگر آنچه که دیدیم دقیق و صحیح باشد (که ظاهرا این دقت و صحت را متخصصان امر می توانند احراز کنند)، آنچه از جانب کارمند صورت گرفته است، حرکتی در حد انجام وظیفه بوده است و حتی خشونت و درشتی کلام بدوا در آن دیده نمی شود اما آنچه متقابلا واقع شده است، مصداق توهین به مامور دولت حین انجام وظیفه و به سبب آن است و طبعا از این نظر قابل بررسی است؛ در عین حال در خصوص نظارت بر رفتار فرد دوم، قانون خاص و فرایند ویژه وجود دارد که می تواند اعمال شود.
کشاورز یادآور شد: شنیده شد که بحث استیضاح وزیر سازمان متبوع کارمند مورد بحث مطرح شده است اما گمان نمی رود این موضوع جدی باشد زیرا برای استیضاح هر یک از وزرا می توان تعداد بیشماری مستمسک پیدا کرد اما این یک مورد در ردیف آن موارد نمی گنجد.
این حقوقدان خاطرنشان کرد: به یاد دارم در گذشته های دور، ضابطه ای وجود داشت که شاید هم اکنون نیز مورد تبعیت قرار گیرد و آن اینکه نظامیان نباید در مواقع غیر از خدمت، از لباس نظامی استفاده کنند علت این بود که از یک سوء شبهه سوء استفاده از لباس و موقعیت شغلی مطرح نشود و از دیگر سو اگر برخوردی بین فرد نظامی و دیگری پیش آمد، سخنانی که مبادله می شود و احیانا برخوردی که اتفاق می افتد، باعث توهین به لباس نظامی نشود./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر