کد خبر: 57067
A
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

برای تدوین سند ارتقا و بهبود وضعیت زنان و خانواده در ۳۱ استان موافقت‌نامه امضا کردیم،

lمعصومه ابتکار : معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه از سال گذشته برای تدوین سند ارتقا و بهبود وضعیت زنان و خانواده در ۳۱ استان موافقت‌نامه امضا کردیم، گفت: خوشبختانه اکثریت استانها از جمله البرز سند ارتقا و بهبود وضعیت زنان خود را تنظیم کردند.

 برای تدوین سند ارتقا و بهبود وضعیت زنان و خانواده در ۳۱ استان موافقت‌نامه امضا کردیم،
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ معصومه ابتکار صبح دوشنبه در حاشیه بازدید از اورژانس اجتماعی استان البرز، در جمع خبرنگاران گفت: هدفم از سفر به البرز دیدار با مردم شریف این استان است.

 

وی با تأکید بر اینکه در این سفرها به تبیین سیاست‌های دولت در زمینهٔ مسائل مربوط به زنان و خانواده می‌پردازیم، گفت: سعی می‌کنیم با صاحب‌نظران، فعالان، تشکل‌ها و دانشگاهیان در این زمینه نشست‌های برگزار کنیم.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حضورش در جلسه شورای اداری استان البرز، گفت: در این جلسه برنامه‌های دولت در حوزه عدالت جنسیتی تبیین خواهد شد.

 

ابتکار با اشاره به برگزاری نشستی با عنوان گفتگوی ملی خانواده، گفت: در این سفر از بند زنان زندان کچویی بازدید می کنیم.

 

وی با اشاره به بازدیدی که صبح از واحد تولیدی یک بانوی کارآفرین داشته است، گفت: در این واحد تولیدی ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند که تعداد قابل‌توجهی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: افزایش قیمت نفت برای برخی از واحدهای تولیدی مشکل ایجاد کرده است زیرا با کاهش نرخ ارز همچنان تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه است.

 

اورژانس اجتماعی مهم‌ترین مرحله مداخله در آسیب‌های اجتماعی استابتکار در بخش دیگری با اشاره به بازدید از شیرخوارگاه امام علی (ع)، گفت: بهزیستی در این شیرخوارگاه خدمات باکیفیتی ارائه می‌کند، امیدواریم نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها در این حوزه بیشتر شود.

 

وی با تأکید بر برون‌سپاری امور به بخش خصوصی، گفت: تا جایی که قانون اجازه می‌دهد باید برون‌سپاری امور انجام شود.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه استان البرز سرمایه‌های اجتماعی خوبی دارد، گفت: امیدواریم در این استان شاهد افزایش فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد باشیم.

 

ابتکار با اشاره به بازدیدی که از اورژانس اجتماعی استان البرز داشته است، گفت: از مرکز مداخله سطح یک کرج بازدید کردیم، اورژانس اجتماعی مهم‌ترین مرحله مداخله در آسیب‌های اجتماعی است.

 

وی اضافه کرد: یکی از مؤثرترین مداخلات اورژانس اجتماعی این است که امکانی به فرد می‌دهد تا اگر خود یا دیگران در معرض آسیب هستند را گزارش کند.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه به مسئله کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در کشور قوانین و مقررات جدی در این حوزه داریم و آموزه‌های دینی ما رعایت حقوق کودک را سفارش می‌کند.

 

بازنگری در مسئله کودک همسری یک مطالبه عمومی است

 

ابتکار با اشاره به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، تأکید کرد: این قانون در حال سپری کردن مراحل آخر است و امیدواریم مرحله نهایی به‌زودی ابلاغ شود.

 

وی گفت: اورژانس اجتماعی این فرصت را به کودکان می‌دهد که با تماس تلفنی از آسیب و آزاری که تهدیدشان می‌کند، مشاوران بهزیستی را مطلع کنند.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آگاهی و اطلاع از اورژانس اجتماعی باعث می‌شود کسانی که مجرم هستند و قصد و نیت مجرمانه دارند، بدانند که چنین امکانی فراهم‌شده تا امنیت اجتماعی مردم تأمین شود.

 

 ابتکار در بخش دیگری گفت: از سال گذشته تدوین سند ارتقا و بهبود زنان و خانواده را در ۳۱ استان پیگیری و موفق به امضای تفاهم‌نامه با استانداران شده‌ایم. استان البرز سند ارتقا و بهبود زنان را تنظیم کرده است.

 

وی گفت: این سند برنامه‌ای ارائه می‌کند که حوزه‌های آسیب زنان و خانواده را مشخص شود و بر اساس این برنامه برای کاهش شکاف‌های موجود در ارائه خدمات تلاش می‌شود.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری با اشاره به سرنوشت لایحه کودک همسری، گفت: من امیدوارم مجلس شورای اسلامی در این خصوص بازنگری کند زیرا معتقدیم بحث مهمی است و یک مطالبه عمومی است.

 

یک پیشنهاد این است که اگر ازدواج در سن پایین خوب است همه قوانین تغییر کند تا بچه‌های ۱۳ ساله بتوانند رای دهند، گواهینامه بگیرند و حق درخواست طلاق داشته باشندابتکار گفت: بر اساس آماری که مرکز آمار و مراکز مختلف مربوط به آسیب‌ها ارائه می‌دهند، میزان طلاق و آسیب‌های دیگر در ازدواج‌های با سن پایین یا همان کودک همسری می‌تواند افزایش پیدا کند.

 

وی تأکید کرد: این موضوع باید با دقت بیشتری از سوی مجلس شورای اسلامی موردتوجه قرار گیرد، امیدوارم بازنگری صورت گیرد و ما بتوانیم به‌طورجدی و با توجه به واقعیت‌های اجتماعی در این خصوص تصمیم بگیریم.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: معاونت زنان و خانواده به جد پیگیر بازنگری لایحه کودک همسری است. متأسفانه در مناطق حاشیه‌ای کشور ممکن است درصد این موضوع بیشتر باشد، نگرانی‌های زیادی در این خصوص داریم و امیدواریم در مرحله اول مسئله قانونی و در مرحله بعد آگاهی لازم نسبت به این موضوع که ازدواج یک مرحله مهمی از زندگی است به جامعه ارائه شود.

 

ابتکار گفت: یک پیشنهاد این است که اگر ازدواج در سن پایین خوب است همه قوانین تغییر کند تا بچه‌های ۱۳ ساله بتوانند رای دهند، گواهینامه بگیرند و حق درخواست طلاق داشته باشند.

 

وی گفت: واقعیت موجود این است که برخی قوانین موجود سنخیتی با هم ندارند. چندگانگی وجود دارد که مردم را با مشکل مواجه می‌کند

منبع: سایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر