کد خبر: 57135
A
حسینعلی امیری:

نگاه سیاسی به آموزش‌ و پرورش ممنوع

معاون امور مجلس رییس جمهوری با اشاره به نقش آموزش و پرورش در توسعه جوامع، بیان داشت: جامعه توسعه‌یافته نتیجه اقدامات توسعه‌ای در بخش نیروی انسانی است و بدون شک این کار از مدارس و آموزش ‌و پرورش شروع‌ شده است و نگاه به آموزش‌ و پرورش نباید سیاسی باشد.

نگاه سیاسی به آموزش‌ و پرورش ممنوع

به گزارش دیده بان ایران حسینعلی امیری در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ضمن اشاره به نقش، جایگاه و تاثیرگذاری معلم در مسیر زندگی افراد و تغییر سرنوشت زندگی آنان افزود: در جامعه باید برای قشر فرهنگی و جایگاه واقعی‌ آنان شأن و شرف قائل شویم و جامعه‌ای که معلم جایگاه خود را ندارد جامعه رو به عقبی خواهد بود.
امیری خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی آموزش‌وپرورش است، وزارتخانه‌ای که در همه نقاط کشور تا کوچک‌ترین واحد اجتماعی که خانواده است حضور دارد و نقش آموزش‌وپرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...مهم و اثرگذار است و معلمان نقش اصلی را در این توسعه بر عهده‌دارند.
معاون پارلمانی رییس جمهوری در ادامه گفت: اقتصاددانان وقتی موضوع سرمایه را مطرح می‌کنند علاوه بر سرمایه فیزیکی، مالی، انسانی وغیره، شکوفا شدن و هدفمند هزینه کردن مطلوب را وابسته به نیروی انسانی توسعه‌یافته می‌دانند.
وی یادآور شد: آموزش‌وپرورش در یک جامعه مثل سیمان برای آجرهای یک ساختمان است و تا زمانی که سیمان نباشد نمی‌توان ساختمان را کامل و سالم ساخت. آموزش‌وپرورش در یک جامعه ستون است و مادامی‌که ستون‌های محکم و ریشه‌دار نباشد آن جامعه سست خواهد بود.
امیری بابیان اینکه در حال حاضر آموزش‌وپرورش مانند پلی عمل می‌کند که ارتباط بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌نیافته است، اظهار داشت: جامعه توسعه‌یافته نتیجه اقدامات توسعه‌ای است که در بخش نیروی انسانی انجام‌گرفته است و بدون شک این کار از مدارس و آموزش‌وپرورش شروع‌شده است و نگاه به آموزش‌وپرورش نباید سیاسی باشد.
معاون امور مجلس رییس جمهوری اضافه کرد: ثروت ملی تنها نفت، گاز و منابع طبیعی نیست اگر همه این‌ها باشد اما افراد خلاق، مبتکر و مخترع تربیت نکنیم عملاً نتوانسته‌ایم از منابع ثروت استفاده کنیم.
امیری با اشاره به اهمیت آینده‌پژوهی در آموزش‌وپرورش تصریح کرد: امروز شتاب تحولات آن‌قدر زیاد است که اگر مدیری نتواند آینده سازمان و چالش‌ها را پیش‌بینی کند، به طور قطع با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد و جوامعی موفق خواهند بود که برای آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی داشته باشند.
وی افزود: آینده‌سازان این مملکت به دست شما تربیت می‌شوند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و تعهد نسبت به آرمان‌ها داریم باید به آموزش‌وپرورش توجه شود و حل مشکلات آن باید در اولویت قرار بگیرد.
امیری با اشاره به اینکه چالش‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است که کار را برای آموزش‌وپرورش سخت‌تر کرده است، گفت: شکاف یا گسست نسلی ازجمله چالش‌هایی است که وجود دارد و سرعت شتاب کشور از جامعه کهنه به جامعه مدرن مشکلی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم. گسترش فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و اختلاف سن بین فرزندان و والدین کار را برای تعلیم و تربیت سخت کرده است.
به گفته معاون امور مجلس رییس جمهوری، معلم خلاق، توانمند و مبتکر می‌تواند نسل آینده را صحیح تربیت کند و تعلیمی شایسته داشته باشد. نمی‌توان سیاست‌های آموزشی دهه‌های مختلف را باهم مقایسه کرد، چون مطالبات جامعه هدف در هر دهه‌ای تفاوت‌هایی پیداکرده است و یکی از راه‌هایی که مقتضیات زمانی را با نیازهای جامعه هماهنگ می‌کند، تربیت نیروهای خلاق، علاقه‌مند و آشنا با فنّاوری‌های روز است.
امیری در ادامه اضافه کرد: استفاده از جوانان علاقه‌مند برای عبور از گسست‌های بین نسلی، ایجاد فضای پویا و بانشاط در مدارس، احساس شادمانی پایدار و امیدواری در دانش آموزان، برگزاری اردوهای علمی، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای مهارت‌آموزی و تقویت امید به آینده در دانش آموزان ازجمله موارد مهمی است که باید آموزش‌وپرورش به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.
معاون امور مجلس رییس جمهور در پایان تصریح کرد: در اسناد بالادستی، قانون اساسی، سند چشم‌انداز، منشور حقوق شهروندی وغیره به ارتقای سطح آموزش‌وپرورش پرداخته‌شده است و خوشبختانه طرح رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال 98در نظر گرفته‌شده است./ایرنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر