کد خبر: 57151
A

نمایندگان مجلس: در حادثه دانشگاه آزاد، مسئولان پاسخگو باشند

نمایندگان مجلس بر پیگیری علل وقوع حادثه دانشگاه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تاکید کرده و اعلام کردند که با توجه به خلاء ایمن سازی و استاندارد سازی محیط دانشگاه و همچنین سیستم حمل و نقل و فرسودگی اتوبوس ها، مسئولان باید پاسخگو باشند.

نمایندگان مجلس: در حادثه دانشگاه آزاد، مسئولان پاسخگو باشند

به گزارش دیده بان ایران، درباره حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات که 10 تن در این حادثه جان خود را از دست دادند و تعدادی از دانشجویان نیز مجروج شدند، علل و عوامل بروز این رخداد اخبار متفاوت و حاشیه هایی مطرح شد و جمعی از دانشجویان این دانشگاه نسبت به آنچه بی توجهی مسئولان به پاسخگویی و رسیدگی به این حادثه خوانده می شد، اعتراض کردند.
در این میان انتقادهای بسیاری مطرح شد؛ انتقاد به آنچه عدم پاسخگویی و فرار از پذیرش مسئولیت حادثه، نبود ایمن سازی مسیر تردد، بحث آمایش سرزمین و غیره بیان می شود، اما داستان به این نقطه ختم نشده و اهمال نسبت به آن ادامه دارد؛ در همین زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایمن سازی دانشگاه را از ضرورت های پیشگیری از بروز این حوادث برشمرده وبر عزم همه دستگاه ها و نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این موضوع، تاکید کردند.
**دانشگاه آزاد، حادثه تصادف اتوبوس را کوچک نشمارد
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: مسئولان دانشگاه در خصوص این حادثه توضیحاتی را ارائه کردند، اما آنچه می توان درباره آن اظهار نظر کرد، گزارش های فنی و مسائلی همچون اصول راهنمایی و رانندگی است؛ فرسودگی خودرو (اتوبوس) و عدم نکات ایمن ساز در حاشیه و مسیر تردد این اتوبوس ها، موضوعی است که حتما باید در کمیسیون های تخصصی مجلس به آن رسیدگی شود.
این نماینده مجلس افزود: دستگاه های نظارتی در این قبیل موارد باید با جدیت خاصی به دنبال پیشگیری باشند. انتظار می رود که دانشگاه با حساسیت دقیق و جدی به این موضوع نگاه کنند و این حادثه را کوچک نشمارند.
** خلاء ایمن سازی در حادثه دانشگاه آزاد مشهود است 
زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به در خصوص حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات به ایرنا گفت: در این حادثه تلخ، تعدادی از سرمایه های اجتماعی و انسانی جامعه را از دست دادیم؛ دانشگاه مرکز نخبه پروری کشور است و در تمام دنیا هم بهترین تجهیزات و امکانات را در محیط دانشگاه برای این قشر فراهم می کنند.
وی افزود: در ماجرای دانشگاه آزاد، ما شاهد هستیم که یک دستگاه سیستم حمل و نقل فرسوده که طبق گزارش سال 91 از رده خارج شده، در این مسیر برای جابجایی دانشجویان اختصاص داده ؛ علاوه بر این موارد ایمنی واستاندارد سازی در این محیط انجام نشده است؛ این سهل انگاری ها باعث شد که کشور تعدادی از نخبگان دانشگاهی خود را راز دست دهد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئولان باید در برابر بروز این حادثه و حوادث مشابه، پاسخگو باشند؛ ما باید تا اندازه ای با این مسائل برخورد قهری داشته باشیم، تا از تکرار این حوادث در کشور پیشگیری کنیم.
ساعی با یادآوری آتش سوزی مدرسه در زاهدان و متعاقب آن حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، گفت: در حوزه ایمنی سازی بسیار ضعیف عمل کرده ایم؛ استاندارد سازی جزو اولویت های هر دستگاه و نهاد اعم از دولتی و غیر دولتی است، از طرفی دانشجویان دانشگاه آزاد، شهریه پرداخت می کنند و انتظار می رفت با توجه به این موضوع، مسئولان اهتمام بیشتری به استاندارد ها و ایمنی سازی همه بخش ها و به ویژه بخش ترابری و حمل و نقل این دانشگاه داشته باشند.
وی تاکید کرد: امیدواریم مسئولین در این زمینه پاسخگو باشند و نسبت به پیگیری این مساله با جدیت عمل کنند؛ مجلس نیز این مساله را با جدیت خاص پیگیری خواهد کرد.
**باید علت تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد بررسی شود 
یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات به ایرنا گفت: امیدواریم برنامه ریزی ها در کشو و در همه دستگاه به گونه ای پیش رود که تکرار این حوادث را شاهد نباشیم؛ با توجه جانمایی دانشگاه علوم و تحقیقات و همچنین شیب تند در محل تردد اتوبوس ها و در فواصل دانشکده ها و ساختمان های این دانشگاه، احتمال وقوع حادثه و خطر در این مسیر وجود داشته و دارد.
وی افزود: اگر چه دانشگاه واحد علوم و تحقیقات در نقطه شمال غربی تهران واقع شده و از نظر زیست محیطی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما به لحاظ شیب تند و وضعیت جغرافیایی آن، باید همیشه کنترل ها دقیق به لحاظ ایمنی و رعایت استانداردها صورت گیرد؛ باید بررسی شود که علت تصادف اتوبوس چه چیزی است و اگر کوتاهی در این زمینه صورت گرفته، و برخورد مناسب با عاملان و مسئولان آن صورت گیرد.
**مسئولان، حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات رابررسی کنند
عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمکل و لاریجان در مجلس شواری اسلامی با اشاره به موضوع عدم رعایت آمایش سرزمین در جانمایی دانشگاه علوم و تحقیقات به ایرنا گفت: در دانشگاه آزاد، تصمیم گیرنده یک شخص نبوده، بلکه مراجع مختلفی برای تصمیم گیری از ابتدا در این دانشگاه وجود داشته است؛ زمین دانشگاه علوم و تحقیقات، بسیار وسیع و بیش از نیاز و ظرفیت های این دانشگاه است.
وی ادامه داد: اشتباهی که ما در گذشته داشته ایم، این بود که هر دستگاهی که قدرت داشت، زمین های وسیع را تحت مالکیت خود قرار می داد، داشنگاه آزاد نیز نمونه یا از این دستگاه ها است و ایجاد دانشکده ها و ساختمان ها به فاصله طولانی و توسعه آن ها تا ارتفاعات این دانشگاه به دنبال همین موضوع شکل گرفته است.
یوسفیان ملا به اشاره به مدیریت جدید دانشگاه آزاد، گفت: در خصوص سیستم حمل و نقل این دانشگاه و قرادادهایی که در این خصوص از قبل منعقد شده بود، مدیریت جدیددر فاصله سه ماه نمی توانست که چکشی عمل کرده و همه قراردادها را لغو کند؛ اما به تبع انتظار پاسخگویی از مسئولان این دانشگاه وجود دارد؛ حادثه دانشگاه آزاد، زنگ خطری است که باید نسبت به آن هوشیار باشیم و مدیریت صحیح از وقوع حئادث احتمالی جلوگیری کنیم./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر