کد خبر: 57258
A

جرائم سایبری مشتری خاص دارند

یک جامعه شناس: در جامعه راه‌های فرار از قانون روز به روز بیشتر می‌شوند و گسترش می‌یابند. اشخاص راه‌های فرار از قانون و مجازات را به شکل‌های مختلف پیدا می‌کنند تا به سودجویی خود برسند. اگرچه اقدامات امنیتی برای کنترل جرائم کافی به نظر آید، اما گروه‌های سودجو راه دور زدن آن را پیدا می‌کنند تا بتوانند راه فراری داشته باشند.

جرائم سایبری مشتری خاص دارند

به گزارش دیده بان ایران؛  پیشرفت تکنولوژی و ورود به زندگی مدرن با خود آسیب‌هایی را برای جامعه به همراه داشت. فاصله اعضای خانواده از هم، کم شدن دید و بازدیدهای واقعی و کم توجهی به انسان‌هایی که با آنها زندگی می‌کنیم فقط تعدادی از این مسائل است. از طرفی نوسانات ارزی در چند ماه اخیر وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را زیر و رو کرد. رشد قیمت‌ها و ثابت ماندن حقوق افراد باعث شد تعداد زیادی از خانواده‌هایی که تا چند ماه پیش زندگی متوسط و معمولی داشتند، نتوانند نیازهای خود را تامین کنند. افراد مجبور شدند برای تامین کمبود درآمد به شغل‌های دوم و کاذب روی آورند و از طرفی جرائم در جامعه رشد یافت. یکی از راه‌های غیرقانونی کسب درآمد جرائم سایبری است که به گفته پلیس فتا درآمد بالایی هم داشته است، اما چه بهایی را برای رسیدن به کدام هدف پرداخت می‌کنیم؟

استفاده از فضای مجازی در سال‌های اخیر رشد سریعی داشت. تا چند سال پیش آمار کاربران فضای مجازی از حدود 10 میلیون نفر تجاوز نمی‌کرد، امروزه این رقم به حدود 60 میلیون نفر رسیده است. سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: امسال هزار و 500 وب سایت، نشانگاه و صفحه قماربازی و شرط بندی در فضای مجازی که 71 میلیارد تومان درآمد نامشروع داشته شناسایی، مسدود و با عوامل آن برخورد قانونی شده است. حسین رمضانی ادامه داد: در این ارتباط 900 پرونده تشکیل و پس از تکمیل به مقامات قضائی تحویل شده است. همچنین طی این مدت یک باند بزرگ قماربازی فضای مجازی در قالب سه وب سایت نیز در یکی از استان‌های غرب کشور با 200 هزار کاربر شناسایی و با دست اندرکاران آن برخورد قانونی انجام گرفت.به گفته وی، بر اساس آمار و اطلاعات موجود از ابتدای سال جاری تاکنون در کشور جرائم سایبری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 80 درصد رشد داشته است. بیش از 80 درصد نیت مجرمان جرائم سایبری مربوط به جرائم مالی و تسهیل مال نامشروع است. امکان تشخیص جرائم به صورت آنلاین و گزارش آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای پلیس فراهم شده و موجب می‌شود تا با همکاری مقامات قضائی نسبت به جرائم سایبری واکنش سریع صورت گرفته و مجرمان دستگیر شوند. افرادی که حساب‌های بانکی یا کارت‌های عابربانک خود را برای انجام قمار یا دیگر مسائل در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به عنوان معاونت در جرم با آنان برخورد می‌شوند. به گفته رمضانی، استفاده از درگاه‌های بانکی افراد مجوزدار به صورت اجاره‌ای نیز از دیگر اقدامات غیرقانونی است که در صورت مشاهده به عنوان معاونت در جرم با متخلفان برخورد می‌شود که در این خصوص افراد سودجو، قمارباز و کلاهبردار برای دورزدن قانون از این روش استفاده می‌کنند. او با تاکید بر افزایش جرایم سایبری در جهان و ضرورت ارتقای امنیت این فضا، توضیح داد: در دنیای امروز بیش از 50 درصد جهان در ثانیه آنلاین هستند، می‌توان گفت در فضای سایبری از نظر امنیت این فضا با یک گوی شیشه‌ای مواجه هستیم. به گزارش ایسنا، رمضانی مهمترین مساله در حوزه جرائم سایبری را سواد رسانه‌ای عنوان و بیان کرد: وجود چالش در این حوزه از مهمترین مسائل فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی در دنیای دیجیتال و فضای مجازی به شمار می‌آید.

راه سالم تفریح را گم کردیم

یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در جامعه شاهد شکل‌گیری انواع جرم هستیم و جرائم مجازی هم یکی از آنهاست  می‌گوید: در جامعه راه‌های فرار از قانون روز به روز بیشتر می‌شوند و گسترش می‌یابند. اشخاص راه‌های فرار از قانون و مجازات را به شکل‌های مختلف پیدا می‌کنند تا به سودجویی خود برسند. اگرچه اقدامات امنیتی برای کنترل جرائم کافی به نظر آید، اما گروه‌های سودجو راه دور زدن آن را پیدا می‌کنند تا بتوانند راه فراری داشته باشند. امیرمحمود حریرچی با بیان اینکه این اقدامات به این دلیل گسترش یافته اند که مشتری خاص خود را دارند، ادامه داد: اینها برای مردم تبدیل به سرگرمی شده است و باید خلأ را پیدا کنیم. عرضه کننده تا زمانی که کالایش مشتری نداشته باشد خود را برای عرضه آن به خطر نمی‌اندازد. این مشتری داشتن خود باعث شده که چنین رفتاری گسترش یابد. راه‌های سالم تفریحات را گم کردیم چون به اشکال مختلف برای آن مانع ایجاد شده است. تفریحات ما واقعی و در دنیای حقیقی بود و امروز همه چیزمان مجازی شده و از جمله تفریحاتمان هم مجازی می‌شود. این استاد دانشگاه قمار در فضای مجازی را یکی از سرگرمی در فضای مجازی عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: فرصت استفاده از سرگرمی سالم بسته شده است یا فکر می‌کنیم که حق انتخاب‌های بدون خطرتری را از طریق شبکه‌های مجازی داریم. نمونه آن همین قماربازی در شبکه‌های مجازی است، قمار همیشه و در همه جای دنیا به خانواده‌ها صدمه زده است.اینکه چرا فرد از این طریق قمار را وارد زندگی خود می‌کند به دلیل نبود آموزش‌های کافی است. به گفته حریرچی از سویی سواد رسانه‌ای ما مختل شده است و به ما آموزش لازم را نداده اند. او ادامه می‌دهد: خطرات سرگرمی‌های مجازی به ما بیش از حد صدمه زده است و هیچ وقت نگفتیم که چگونه باید به آنها رسیدگی کنیم. فردی که در خانه قماربازی می‌کند یا از صفحات غیراخلاقی بازدید می‌کند، ممکن است راه دسترسی کودکانش به این صفحات را هم باز کند و کودکان به بازی‌هایی که برخی خیلی هم خطرناک هستند دسترسی پیدا کنند. از این نظر جامعه کاملا بی‌سوادی هستیم. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جایی به ما خطرات چنین رفتاری را نشان نداده اند، ادامه می‌دهد: چه کسی باید این آموزش را به جامعه دهد؟ از طرفی این اخبار رسانه‌ای می‌شود اما رسانه ملی ما در این مساله خیلی ضعیف است. رسانه ملی ما حاضر است خرج زیادی کند و با رفتاری تجمل‌گرایانه سعی برای برگزاری برخی مسابقات دارد. می‌توان نشان داد چه خطراتی پشت استفاده‌های اینچنین از شبکه‌های مجازی برای فرد وخانواده او وجود دارد.

مردم به رسانه ملی اعتماد ندارند

به گفته حریرچی رسانه‌های ملی ما اعتماد مردم را از دست داده اند و باید برای به‌دست آوردنش دوباره تلاش کنند. او یکی از راه‌های احیای اعتماد مردم را صداقت در رسانه عنوان می‌کند و می‌گوید: بعد از انقلاب از رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی یاد می‌شد. دانشگاه عمومی الان نقش دانشگاه را ایفا نمی‌کند. پلیس فتا امروز تلاش خود را برای کاهش جرائم انجام می‌دهد. در جامعه‌شناسی بحثی تحت عنوان «هزینه و ثمربخشی» داریم، یعنی تاثیرات و خطرات یک کار چه چیزهایی می‌تواند باشد. این جامعه‌شناس در ادامه به سهولت دسترسی و ساخت مواد مخدر صنعتی با استفاده نادرست از فضای مجازی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: حتی زمانی که درباره دسترسی به مواد مخدر صحبت می‌کنیم، باید به فضای مجازی توجه داشته باشیم. در فضای مجازی دستور تهیه مواد مخدر به سادگی قابل دسترسی است، اما اینکه درگیر شدند و ورود به مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی می‌تواند چه عواقبی داشته باشد، باید به مردم آموزش داده شود. خیلی‌ها این اطلاعات را ندارند و همه فکر می‌کنیم که اتفاق سوء برای من نمی‌افتد و من مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرم. افرادی که از طریق صفحات مجازی سعی دارند تا مردم را به بیراهه بکشند کار خود را به خوبی بلدند، در حالی که فرد باید بیاموزد که چطور متقابلا باید با آنها رفتار کند و اصلا وارد این سیستم نشود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر