کد خبر: 57630
A

تعداد زندانیان در ایران چقدر است؟/ خراسان رضوی با 6.5 میلیون نفر جمعیت21 هزار زندانی دارد

زندانیان جرائم مواد مخدر 34 درصد و سرقت 27 درصد از زندانیان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

تعداد زندانیان در ایران چقدر است؟/ خراسان رضوی با 6.5 میلیون نفر جمعیت21 هزار زندانی دارد

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: جمعیت کیفری کشور بیش از 240 هزار نفر است که سه درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش دیده بان ایران؛ اصغر جهانگیر روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی افزود: زندانیان جرائم مواد مخدر با 39 درصد بیشترین تعداد زندانیان کشور را به خود اختصاص داده و زندانیان جرائم مربوط به سرقت و جرائم علیه اشخاص نیز با 20 و 10 درصد رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

وی اظهار داشت: سهم 10 درصدی جرائم علیه اشخاص در کشور نشان دهنده لزوم توجه به ارتقای آموزش های فرهنگی در جامعه است، بسیاری از پرونده ها به خاطر توهین تشکیل می شود لذا باید تلاش شود بخشهای فرهنگی در این زمینه بیشتر فعالیت کنند تا امور جزئی موجب هدر رفت بیت المال نشود.
وی گفت: کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه های دستگاه قضایی است که ذهن همگان در این مجموعه را به خود مشغول کرده است.

جهانگیر به رشد 2 درصدی جمعیت زندانیان کشور اشاره کرد و افزود: این افزایش مرتبط با مشکلات اقتصادی جامعه بوده که بخشی از آن به خاطر تحریم های ظالمانه آمریکاست که برای کنترل آن تلاش شده است.

وی اظهار داشت: باید نگاه تحولی به جمعیت کیفری در کشور انجام شود که این تغییر باید با اصلاح قوانین و مدیریت همکاران و اصلاح قوانین و فعالیتهای اقتصادی همراه گردد.

وی گفت: برخی به عنوان مجرمین جرائم اقتصادی و برخی بواسطه جرائم غیرعمد نباید پایشان به زندان باز شود و حتی در بخشی از جرائم عمد نیز لازم به زندانی شدن محکومان نیست.

جهانگیر به جرائم غیر قابل گذشت در قوانین کشور اشاره کرد و افزود: این جرائم جمعیت انبوهی از محکومین در زندانها را به خود اختصاص داده است و همکاران ما در دستگاه قضایی باید از ظرفیت مجازات های جایگزین به جای زندان استفاده کنند.

وی اظهار داشت: سازوکارهای مناسب برای ایجاد مجازات های جایگزین حبس فراهم نشده است از جمله اینکه بودجه لازم برای آن در نظر گرفته نشده و با مشکل در این زمینه مواجه هستیم.

وی همچنین گفت: زندانیان جرائم مواد مخدر 34 درصد و سرقت 27 درصد از زندانیان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

جهانگیر با قدردانی از کاهش میانگین جمعیت محکومین مواد مخدر در این استان نسبت به کشور افزود: افزایش هفت درصدی سرقت در این استان با توجه به مسافر پذیر بودن شهر مشهد نیازمند توجه بیشتر مسئولان به رفع مشکلات اقتصادی است.

وی ادامه داد: بیشتر سرقتهای رخ داده در این استان خرد است که مربوط به مسافر پذیربودن شهرهایی همچون مشهد است و جا دارد در حوزه معیشت مردم در شهرهای مسافرپذیر و مذهبی اقدامات بیشتری انجام شود.

جهانگیر میانگین متهمان بلاتکلیف در کشور را 20 درصد عنوان کرد و افزود: این آمار در استان خراسان رضوی با تلاش همکاران به 17 درصد رسیده است که جای تقدیر دارد.

وی گفت: استان خراسان رضوی چشم امید کشور است و هر حادثه مثبت یا منفی در این استان می تواند کشور و حتی جهان اسلام را متاثر کند.

در این مراسم خشایار جمشیدی به عنوان مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی معرفی و از زحمات 36 ساله سید محمد موسوی در این مجموعه قدردانی شد.

11 زندان به همراه کانون اصلاح و تربیت و اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی چناران زیر پوشش اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی است.

استان خراسان رضوی با 6.5 میلیون نفر جمعیت21 هزار زندانی دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر