کد خبر: 57735
A

معاون سازمان بهزیستی: همه کودکان کار و خیابان باید شناسایی شوند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی پیشنهاد طراحی یک سامانه الکترونیکی برای شناسایی هویت کودکان کار و خیابان، خانواده‌ها و مشکلات آنها را مطرح کرد.

معاون سازمان بهزیستی: همه کودکان کار و خیابان باید شناسایی شوند

به گزارش دیده بان ایران به نقل از پایگاه وزارت کشور، حبیب الله مسعودی فرید در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه مشترک سازمان ها و نهادهای دولتی با تشکل های مردم نهاد به منظور بهره برداری برای نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد در حوزه کودکان کار و خیابان گفت: در خصوص موضوع کودکان کار و خیابان باید دو اقدام کلان انجام شود. یکی اینکه در سطح کلان و در درازمدت سیاست‌های فقرزدایی و پیشگیری از فقر مزمن کنار فقر حاد باید انجام شود تا ضرورت نباشد دیگر کودکی در خیابان باشند.
وی ادامه داد: اقدام دوم این است که اگر می خواهیم به شکل فوریت این کار را در تهران و کلانشهرها انجام دهیم پیشنهاد ما این است که باید نقشه ای از پراکنش بچه‌های کار و خیابان در شهر داشته باشیم و بر آن اساس با همکاری سازمان های مردم نهاد، مناطقی که این کودکان حضور دارند و محل زندگی آنها، فرایند جذب مددکاری اجتماعی فعال را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت باید مشخص شود که این کودکان از چه خانواده هایی هستند؟ آیا خانواده آنها درگیر فقر و مشکل معیشتی هستند یا زن سرپرست خانوار، فرد معلول یا معتاد دارند یا اینکه از کودک سودجویی و استثمار می شود؟ و بر اساس آن، مداخلات خود را طراحی کنیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به تهیه سامانه الکترونیکی برای شناسایی این کودکان اشاره کرد و گفت: این سامانه الکترونیکی برای شناسایی کودکان کار و خیابان است. ممکن است بسیاری از آنها هویت مشخصی نداشته باشد کما اینکه در تهران بیش از 68 درصد کودکان کار غیر ایرانی و عمدتاً غیرمجاز هستند.
وی گفت : در این راستا نیز لازم است که نهادهای ذیربط و نهادهای انتظامی در حوزه اتباع بیگانه و نهادهای بین المللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان و وزارت خارجه در جلسات مبتنی بر عملکرد برای این موضوع راه حلی تبیین کنند، زیرا ممکن است بعضی از این کودکان به صورت قاچاق وارد کشور شده‌ باشند و این لازم است که از جهت شأن و کرامت کودکان توجه ویژه ای به کودکانی غیر ایرانی در کشور داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم و این سامانه طراحی شود با نقشه توزیع کودکان کار و همکاری تشکل های مردم نهاد با رویکرد مدیریت مورد به نتیجه خواهیم رسید.
فرید اضافه کرد: رویکرد مدیریت مورد به این شکل است که از کودک شروع کرده و به خانواده او می‌رسیم یعنی مشکلات خانواده آنها بررسی و مداخله در خانواده طراحی می‌شود. 
وی افزود: آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان مصوبه سال 84 هیات دولت با اینکه ممکن است بعضی‌ها نواقصی به آن وارد کنند، اما نظر ما این است که همین آیین‌نامه برای اجرا کفایت می‌کند و می‌توانیم هم این آیین نامه را به عنوامن دستورالعمل اجرایی خود قرار دهیم و همه دستگاه‌ها نیز باید وظایف خود را ذیل آن انجام دهند.
وی گفت: دیروز نیز جلسه‌ای با معاونت حقوق عامه دادستان کل داشتیم در آنجا نیز همین بحث مطرح شد و در آنجا مقرر شد که دستگاه‌ها و همه کسانی که در آیین‌نامه نقش دارند خیلی جدی‌تر نقش خود را ایفا کنند و ما گزارش خود را به همراه وزارت کار تهیه کنیم و گزارش کار را به استحضار دادستان برسانیم.
معاون سازمان بهزیستی تاکید کرد: اعتقاد داریم که بودن مظاهر آسیب در شهر ممکن است چهره شهر را نازیبا کند ولی اعتقاد اصلی ما این است که فقط از راه جذب کودکان و کار حرفه‌ای برای این کودکان و خانواده‌های آنها و ساماندهی اساسی آنها و توانمند کردن آنها و خانواده های آنها می‌توانیم در آینده شاهد نبودن این کودکان در خیابان ها باشیم و اولویت بهزیستی حمایت از این کودکان و خانواده‌های آنان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر