کد خبر: 58582
A

جعفری دولت آبادی: خبر فوت خاوری برای ما احراز نشد/ کرباسچی احضار شد اما رسانه‌ها گفتند به اوین رفته است/ صدور کیفرخواست برای یک مقام دولتی

جعفری دولت آباید درخصوص اخبار مربوط به قتل خاوری و سایر اقدامات در این پرونده گفت: ایشان محکوم شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم ایشان را برگردانیم و آن خبر فوتش هم برای ما احراز نشد اما همچنان دنبال برگرداندن وی هستیم.

جعفری دولت آبادی: خبر فوت خاوری برای ما احراز نشد/ کرباسچی احضار شد اما رسانه‌ها گفتند به اوین رفته است/ صدور کیفرخواست برای یک مقام دولتی

به گزارش دیده بان ایران؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: دیروز دیدید که یک نفر(کرباسچی) به دادسرا احضار شد اما قبل از آنکه پایش به دادسرا برسد گفتند که به اوین منتقل شده است رسانه‌ها باید از این رفتار دست بکشند و این اقدامات را نکنند و آدرس غلط به مردم ندهند.
عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در تماس با برنامه رادیویی پارک شهر آخرین روند رسیدگی به برخی پرونده های مهم قضایی را تشریح کرد.

وی درخصوص توسعه قضایی پس از انقلاب گفت: در برابر توسعه سیاسی که در برخی دولت‌ها مطرح شد توسعه قضایی یعنی استفاده بیشتری از قانون اساسی.

قانون اساسی وظایف بزرگی مثل احقاق حقوق عامه برای ما در نظر گرفته است و البته باید بگوییم که در برخی موارد نتوانسته‌ایم توسعه قضایی را به طور کامل اجرا کنیم. و باید بدانیم این توسعه قضایی به نفع مردم است.

وی ادامه داد: در بحث حقوق عامه آیین نامه‌اش تصویب شده است و منتظر ابلاغ رئیس قوه قضاییه است یا در بحث نظارت ما اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و در دوره جدید ریاست قوه قضاییه به مسئله نظارت توجه بسیاری شده است.

جعفری دولت آبادی گفت: سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور همه و همه به دنبال افزایش نظارت برای حفظ حقوق مردم هستند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: ما وقتی می‌گویم توسعه قضایی باید به سراغ افزایش استفاده مردم از قانون و بهره‌مندی مردم از همه امکانات قانون برویم.

وی درخصوص آیین نامه حقوق عامه گفت: حقوق عامه به این معناست که در مواردی که برای افراد زیادی نقض قانون رخ می‌دهد مثلا یک کارخانه‌ای که دارد نقض حقوق مردم زیادی را انجام می‌دهد یا مثلا کوه خواری یا زمین خواری که در یان لایحه جدید دادستان ها به عنوان مدعی العموم مسئولیت پیدا کرده اند و این آیین نامه آمده است برخی مواردی را احصا کرده و براساس آن برای مدعی العموم وظایفی در نظر گرفته است. 

جعفری دولت آبادی درخصوص پرونده لواسان و اتفاق اخیری که در آن دو سگ در آن حوزه اتفاق تلخی را رقم زدند گفت: من بررسی کردم و شمخص شد این خبر قدیمی است و طبق قانون دارد رسیدگی می‌شود.

وی افزود: البته من به مدیران رسانه‌ای یک نکته‌ای گفتم و گفتم مطبوعات آدرس غلط ندهند و نگویند فساد در لواسان چون فساد در جایی دیگر است نه در لواسان و نباید از منافذ دیگر که موجب فساد می‌شود غفلت کنید.

وی گفت: من نمی‌گویم از موضوع لواسان غافل شویم. اما باید موضوعات با هم تفکیک شود. عده‌ای در تهران هم سگ گردانی می‌کنند ولی یادمان باشد که مالک سگ باید در نگهداری سگ دقت کند.

قانون در بحث سگ می‌گوید اگر سگ حمله کند و صاحبش مراقبت نکرده باشد باید دیه پرداخت کند ولی بدانیم که مزاحمت و عدم مراقبت دو چیز متفاوت است در خصوص عدم مراقبت نتیجه اش پرداخت دیه است.

وی درباره احمد عراقچی و نتیجه رسیدگی گفت: شعبه ویژه نقص‌هایی از پرونده عراقچی گرفته است و بعد از رفع نقص دوباره به دادگاه می‌رود.

دادستان تهران درخصوص ضبط سکه های سلطان سکه گفت: در هنگام دستگیری این فرد سکه‌ای نداشت بلکه به دلیل کاری که می‌کرد به سلطان سکه مشهور شد اما اموال خوبی از وی شناسایی شد و اموالش هم در اختیار ما است و در حال شناسایی باقی اموال هم هستیم.

جعفری دولت آباید درخصوص اخبار مربوط به قتل خاوری و سایر اقدامات در این پرونده گفت: ایشان محکوم شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم ایشان را برگردانیم و آن خبر فوتش هم برای ما احراز نشد اما همچنان دنبال برگرداندن وی هستیم.

وی درخصوص محمدرضا خاتمی و اظهاراتش گفت: اول این موضوع را بگوییم که ما امروز در شرایط بسیار مهمی قرار داریم و امریکا با تشکیل کنفرانس ورشو و سایر اقداماتش دنبال آسیب زدن به ملت ایران است و ما در آستانه چهلمین سال انقلاب هستیم و باید مردمی که در یان چهل سال سختی تحمل کرده اند باید در صحنه بمانند.

دادستان تهران گفت: رسانه‌ها برای سه امر مهم متمرکز شوند اولا امیدوار کردن مردم به آینده انقلاب و نباید اخبار و شایعاتی مطرح شود که آنها را مأیوس کنند وقتی ده سال بعد از سال ۸۸ می‌گویید تقلب شده است آن هم بدون هیچ شتوانه‌ای چرا چنین اخبار غلطی منتشر می‌شود.چرا می‌گویند شکنجه رخ داده است در حالی که اتفاقی نیافتاده است.

جعفری دولت آبادی گفت: دومین اقدام این است که کار آمدی نظام اسلامی باید از سوی رسانه‌ها به مردم اعلام شود و اقدام سوم اعتماد مردم به مسئولین نظام است و نباید کاری کنیم این اعتماد سلب شود.

وی گفت: در خصوص خاتمی ایشان آمدند در مصاحبه با رسانه‌ها مواردی را به دورغ به نظام نسبت دادند و ما منتظریم تا نتیجه بررسی دادگاه مشخص شود و اخیرا هم یکی از مشاوران دولتی را تعقیب کردیم.

دادستان تهران گفت: البته یادتان باشد که انتقاد آزاد است اما تخریب و توهین و شکستن مرزهای اعتماد مردم به مسئولین است که اینها به ما ضربه می‌زنند و جرم است.

وی گفت: دیروز دیدید که یک نفر به دادسرا احضار شد اما قبل از آنکه پایش به دادسرا برسد گفتند که به اوین منتقل شده است رسانه‌ها باید از این رفتار دست بکشند و این اقدامات را نکنند و آدرس غلط به مردم ندهند و امیدواریم مطبوعات ما هوشیار باشند.

جعفری دولت آبادی درخصوص ممنوع الخروجی رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: مطبوعات وقتی می‌خواهند خبرهای قضایی منتشر کنند باید از مرجع قضایی پیگیری صحت آن را داشته باشند ما بسیاری پرونده در روز رسیدگی می‌کنیم اما آیا مکلفیم که همه را اطلاع رسانی کنیم؟

ما در جلسه قبل گفتیم که درخصوص خصوصی سازی ما ورود کرده‌ایم و اصل واگذاری ها در حال بررسی هستیم.اصل پرونده واگذاری ها در همه حوزه ها در حال بررسی است اما در سایر موارد باید بررسی شود که چه اقدامی شده است.

وی درباره شهرام جزایری گفت: ایشان بعد از آزادی از زندان وارد فضای تجارت شد و تخلفاتی را مرتکب شده بود ایشان یک سری پرونده مفتوح داشت اما بعد از دستگیری اش این پرونده ها با سرعت بیشتری بررسی شد.

وی درباره بازداشت مرضیه هاشمی گفت: آمریکایی ها رفتار دوگانه‌ای دارند و با یک زن مسلمان بدرفتاری کردند این تبعیض چگونه توجیه می‌شود؟ از این حیث که آمریکا خودش ناقض حقوق بشر است شکی در آن نیست اگر ایشان شاهد بوده است که نباید بازداشت می‌شده است./ فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر