کد خبر: 58714
A

نماینده دادستان: در پرونده بانک سرمایه فساد آنقدر گسترده است که ما تنها موارد کلان را لحاظ کردیم

نماینده دادستان در سومین جلسه رسیدگی به پرونده سه تن از مدیران پیشین بانک سرمایه پس از شرح تخلفات و مفاسد آن‌ها گفت: اینها مواردی است که آقایان‌ نمی‌توانند دفاع کنند شاید اگر عذرخواهی کنند مرهمی باشد.

نماینده دادستان: در پرونده بانک سرمایه فساد آنقدر گسترده است که ما تنها موارد کلان را لحاظ کردیم

به گزارش دیده بان ایران،  سومین جلسه رسیدگی به پرونده سه تن از مدیران پیشین بانک سرمایه صبح امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام آغاز شد.

در ابتدای این جلسه قهرمانی نماینده دادستان با بیان این موضوع که در این جلسه سعی می‌کنم یک جمع‌بندی از کیفرخواست داشته باشم گفت: آنچه امروز در کیفرخواست صادر شده مطرح شده است انگشت‌شماری از تسهیلات است فساد آنقدر گسترده است که ما تنها موارد کلان را لحاظ کردیم رقم نهایی چندین برابر آن چیزییست که ذکر شده MPL بانک سرمایه ۹۴ درصد است یعنی نسبت تسهیلات پرداخت شده به بازپرداخت تسهیلات و این فاجعه است من اگر این را اتلاف و نابودی سپرده‌های مردم بنامم گزاف نیست.

وی تصریح کرد: در اجرای احکام هم پولشویی‌های گسترده‌ای را شاهد هستیم در خصوص شرکت‌های کارتن‌خواب اصلا گزارش کارشناسی وجود ندارد، در خصوص سایر شرکت‌ها نیز گزارش کارشناسی مبنی بر این است که تسهیلات داده نشود آقایان در لایحه‌های خود گفته‌اند رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گفت به فلان شرکت تسهیلات بدهید برای مثال گزارش کارشناسی شرکت الکتروکژال دیاموند نشان می‌دهد که شرکت تنها دو روز قبل از درخواست تسهیلات افتتاح حساب کرده بود ماحصل اینکه در شرکت‌های مربوط به صندوق ذخیره اصلا گزارش کارشناسی وجود ندارد در خصوص شرکت‌های دیگر گزارش کارشناسی مشکلات را ذکر کرده وثیقه برخی تسهیلات نیز قراداد لازم الاجرا ذکر شده که این یعنی وثیقه صفر است.

نماینده دادستان ادامه داد: در برخی موارد نیز عمده وثایق سفته بوده و یا یک سری وثائق گران‌نمایی شده است. برای مثال در خصوص آقای هدایتی ملکی هزار درصد گران‌نمایی شده است اکثر شرکت‌ها مکررا سوابق بد داشتند یا چک برگشتی آنها در پرونده‌ها ذکر شده بود همچنین در خصوص شرکت‌های کارتن‌خواب صورت‌های مالی ارائه شده مشابه است و حتی به تایید جامعه حسابرسان هم نرسیده. مدیران بانک سرمایه در این حوزه‌ها تخصص داشتند و امکان اشتباه وجود نداشت. نکته بعدی گواهی مالیاتی است که در این موارد اصلا وجود نداشته که به رغم همه این موارد تسهیلات پرداخت شده است. ضمانت‌نامه‌هایی نیز که صادر شده بر اساس حسن انجام تعهدات بوده در حالی که اول باید تعهدی انجام شود که برای حسن انجام آن ضمانت‌نامه صادر شده باشد که این بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سرمایه است. در برخی موارد نیز ضمانت را به عنوان ثمن قرارداد گرفته‌اند.

قهرمانی افزود: اینها مواردی است که آقایان‌ نمی‌توانند دفاع کنند شاید اگر عذرخواهی کنند، مرهمی باشد.

وی خطاب به قاضی گفت: آقایان ادعا دارند شعبه باید وظیفه‌اش را رعایت می‌کرده و ما فقط امضا می‌کردیم مگر فقط امضای شما مهم است.

نماینده دادستان در ادامه از پنج نفر از مطلعین خواست برای ارائه سخنان خود در جایگاه حاضر شوند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر