کد خبر: 59282
A

دادگاه و احضار؛ روزمره‌های شورای شهری‌ها

سپنتا نیکنام در یزد، مهدی حاجتی در شیراز، مهدی مقدری در اصفهان، خلیل اردکانی در کرج، رضا مهرداد در نیشابور و محمود میرلوحی در تهران اعضای پنجمین دوره فعالیت‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند که در یک سال اخیر احضاریه دریافت کرده‌اند و برای برخی از آنان نیز حکم حبس نیز صادر شده است.

دادگاه و احضار؛ روزمره‌های شورای شهری‌ها

به گزارش دیده بان ایران؛ خبر «بازداشت» یا «شکایت» از یک عضو شورای شهر در یک سال اخیر هرچند وقت یکبار روی خروجی رسانه‌‌ها قرار می‌‌گیرد. به جز افرادی که به اتهام مالی یا اخلاقی بازداشت شده‌اند، تعداد دیگری به دلیل اظهارنظردر فضای مجازی، شکایت فرد ثالث یا فعالیت سیاسی روانه بازداشتگاه شده‌‌اند و از حضورشان در جلسات شورا ممانعت به عمل آمده است.

دردسر ورود یک زرتشتی به شورای شهر
سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد اولین فرد از اقلیت‌های دینی بود که از حضورش در پنجمین دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا ممانعت به عمل آمد. او در دور چهارم فعالیت شورای‌های اسلامی شهر و روستا نیز نماینده مردم یزد در شورای شهر بود و هیچگاه با مشکلی روبرو نشد. اما دور جدید فعالیت‌های شورا حکایت دیگری داشت. احمد جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان همزمان با بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها طی ابلاغیه‌ای خواهان جلوگیری از تأیید صلاحیت نامزدهای غیرمسلمان در انتخابات شده بود. ابلاغیه شورای نگهبان همان زمان با اعتراض نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و حقوقی مواجه شد. آنان تأکید داشتند که طبق تبصره ماده 26 قانون انتخابات شوراها اقلیت‌‌های دینی نیز اجازه نامزدی دارند.

در این دور از انتخابات سپنتا نیکنام مانند گذشته حائز اکثریت آرا از مردم یزد شد اما دیوان عدالت اداری با شکایت علی‌اصغر باقری، نامزد شکست خورده اصولگرایان به عدم فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد رأی داد.

بعد از این، نمایندگان مجلس دست بکار شدند و قانونی تصویب کردند که به صراحت بر حضور اقلیت‌ها در انتخابات شوراها تأکید داشت. طبق پیش‌بینی‌ها شورای نگهبان این مصوبه مجلس را رد کرد و بهارستان‌نشینان آن را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند. مجمع هم پس کش‌وقوس‌های فراوان به نظر مجلس رأی مثبت داد و سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بازگشت.

هرچند با دخالت مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت مشکل عضو زرتشی شورای شهر یزد برطرف شد و او به شورا بازگشت اما این پروسه 9 ماه طول کشید و در این مدت جلسات شورای شهر یزد با غیبت یک عضو برگزار می‌شد.

توئیت جنجال‌آفرین برای عضو شورای شهر شیراز
هنوز مدت زیادی از بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر نگذشته بود که خبر رسید این بار مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز بازداشت شده است. حاجتی در توییتر نوشته بود: «ده روز گذشته را به هر دری زده‌ام تا دو دوست بهایی بازداشت شده آزاد گردند و به نتیجه نرسیده‌ام. نسل ما موظف است مادامی که مقابل دشمنان خارجی ایستاده است در تلاش برای اصلاح رویه‌های قضایی و سایر اموری که عدالت اجتماعی را به خطر انداخته کم نگذارد.»

حاجتی دو روز بعد از این توئیت به جرم «حمایت از بهائیان» بازداشت شد. این عضو شورای شهر شیراز 10 روز بعد با سپردن وثیقه 2 میلیارد ریالی آزاد شد اما از حضورش در جلسات شورا ممانعت به عمل آمد. مشکل حاجتی برای حضور در جلسات شورا نیز مانند سپنتا نیکنام حل شد اما جلسات شورای شهر شیراز 4 ماه بدون حضور او برگزار می‌شد. آن طور که بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی خبر داده است او از دیروز در جلسات شورای شهر شیراز شرکت می‌کند و علی لاریجانی، رئیس مجلس در این بازگشت نقش موثری داشته است.

حمایت‌‌های دردسرساز برای عضو شورای شهر اصفهان
دیروز همزمان با بازگشت مهدی حاجتی به شورا، عضو شورای شهر اصفهان به شش ماه حبس محکوم و عضو شورای شهر کرج هم بازداشت شد. 
یکی از اتهامات مهدی مقدری، عضو شورای شهر اصفهان که منجر به صدور حکم شش ماه حبس برای او شده، حمایتش از سپنتا نیکنام است. او دیروز در گفت‌‌وگو با ایمنا با اعلام این خبر که «شش ماه حبس تعزیری با دو سال تعلیق به دلیل درج محتوای توییتری اینجانب صادر شده است»، مواردی که منجر به صدور این حکم برای او شده را برشمرد: توئیت‌هایی با موضوع انتقاد به رفتاری که با سپنتا نیکنام و مینو خالقی انجام شده بود، انتقاد از مدیریت دوره اصولگرایان در کشور و شهرداری اصفهان، انتقاد از محرومیت بانوان از دوچرخه‌سواری و پیشنهاد اجرایی در این خصوص، دفاع از رأی سال 96 به حسن روحانی و انتقاد از فیلتر شبکه‌های مجازی.

مقدری یک بار نیز به دلیل حمایت از مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز از سوی پلیس امنیت احضار شده بود. او پس از اینکه حاجتی بازداشت شد یک پست اینستاگرامی منتشر کرد که در آن گفته بود: «چرا این نکته بدیهی را برخی در نمی‌یابند یا نمی‌خواهند دریابند که حق داشتن لزوما به معنای برحق بودن نیست ... هر انسانی حتی اگر ما اندیشه یا عقیده او را نپسندیم و درست ندانیم، حقوقی دارد که از مهمترین این حقوق، حق دادرسی عادلانه است. آزادگی در این است که فرد از حقوق افرادی دفاع کند که با آنها مخالف است. مهدی حاجتی را آزاد کنید.» همین نوشته منجر شد که مقدری به اتهام تبلیغ علیه نظام به پلیس امنیت احضار شود.

بازداشت عضو صاحب‌نام شورای شهر کرج 
دیروز خلیل اردکانی، عضو صاحب‌نام شورای شهر کرج که در مجلس اصلاح‌طلب ششم نیز حضور داشت، بازداشت شد. نامه‌نیوز دلیل این بازداشت را «توهین به رهبری و اقدام علیه نظام» عنوان کرده است. بر اساس گزارش‌ نامه‌نیوز وی مدتی قبل به همراه یکی دیگر از فعالان سیاسی البرز به خاطر برگزاری یک مراسم سیاسی مجوزدار احضار شده بود. اردکانی امروز صبح با قرار کفالت آزاد شد اما جزئیات بیشتری درباره دلیل بازداشت گزارش نشده است.

تعلیق دوساله از شورای شهر نیشابور
اظهارنظر در فضای مجازی برای رضا مهرداد عضو و سخنگوی شورای شهر نیشابور نیز مانند مهدی حاجتی و مهدی مقدری بدون هزینه نبوده است. او در ایام محرم در نظری زیر پست اینستاگرامی فردی به نام امیر که مداحی محمود کریمی را منتشر کرده بود، معترض برخی شیوه‌های مداحی شده بود. مهرداد بعدها توضیح داد بی‌حرمتی یا توهین به عاشورا و ائمه در مورد او صدق نمی‌‌کند و از کسانی که با پست او دچار سوءتفاهم شدند عذرخواهی کرد اما این اقدام فایده‌ای نداشت و از فشارها برای برخورد با او کم نکرد. در نهایت عضو شورای شهر نیشابور به اتهام «توهین به مقدسات و عزاداری‌های حسینی» بازداشت شد. مهرداد آبان ماه امسال به یک سال حبس تعزیری و دو سال تعلیق از شورای شهر محکوم شد.

حاشیه‌های مدیران شهری پایتخت
اعضای شورای شهر تهران نیز از احضار به دادگاه بی‌نصیب نبود‌ه‌اند. محمود میرلوحی در ماه‌‌های اخیر به دلیل صحبت درباره املاک نجومی با شکایت محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران در دوره مدیرت اصولگرایان بر شورای شهر تهران در راهروهای دادگاه در رفت‌وآمد است. آخرین حضور او در دادسرا مربوط به امروز است. 

ناهید خداکرمی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز امروز در پی شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان به دادسرای رسانه رفت. او به دلیل توئیت‌هایی درباره حجاب و نطق‌های مربوط به یک ماه پیش به دادگاه احضار شده است. خداکرمی در توئیتر خود نوشته بود: «انسان اراده، اختیار و شعور دارد. افرادی که اجباری نبودن حجاب را با کاربرد این حجم از کلمات ناشایست معادل برهنگی می‌دانند، حجاب افکار و زبان‌شان کجاست؟ این ترس و وحشت از موی سر و در مقابل بی‌تفاوتی به فساد اقتصادی، خشونت و آزار نوجوانان و‌ جوانان از کجا می‌آید؟»

به جز این دو عضو شورای شهر تهران، محمدعلی نجفی که مدتی مسئولیت شهرداری پایتخت را برعهده داشت نیز به دادسرا احضار شده بود. حضور نجفی در یک مراسم رسمی که در آن تعدادی دختربچه آواز می‌‌خواندند حاشیه‌ساز شده و منجر به احضارش شده بود.

بازداشت اعضای شورای شهر و روستا در حالی در بیست سالگی تأسیس این مجلس محلی افزایش یافته است که دلیل احضار و بازداشت بخشی از منتخبان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا مواضع آنان در فضای مجازی یا فعالیت‌های سیاسی آنان است. تنها یک سال و نیم از فعالیت‌های پنجمین دوره شوراها گذشته و بیش از دو سال به پایان عمر مأموریت آنان مانده است و طبق آمار سخنگوی وزارت کشور در شهریور ماه سال 96 تاکنون 283 نفر از اعضای شوراهای سراسر کشور سلب عضویت شده‌اند./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر