کد خبر: 59959
A
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده خبر داد؛

۲۷۰۰تشکل اجتماعی در حوزه زنان و خانواده ثبت شده است

دکتر ابتکار در نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده شهر تهران: دولت همواره توجه و حمایت ویژه ای نسبت به نهادهای مدنی داشته است/ حضور سازمان های مردم نهاد در حوزه سیاستگذاری و برنامه های توسعه اهمیت اساسی دارد

۲۷۰۰تشکل اجتماعی در حوزه زنان و خانواده ثبت شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید براینکه دولت از ابتدا توجه و حمایت ویژه ای نسبت به نهادهای مدنی داشته و حوزه زنان و خانواده جز راهبردهای اصلی بوده است، گفت: سازمان های مردم نهاد به جهت نگاه راهبردی، نقش مهمی در جلب مشارکت و حضور مردم در فضای عمومی سیاسی و اجتماعی دارند.

دکتر معصومه ابتکار روز سه شنبه در افتتاحیه نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده شهر تهران  با اشاره به شاخص کم نظیر «تحولات سمن ها»، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها بیست تشکل مربوط به زنان و خانواده وجود داشت اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و باوجود فراز و نشیب ها درحدود دو هزار و هفتصد تشکل در این حوزه ثبت شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با وجود شرایط سخت و دشوار کنونی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری دستگاه های مختلف، طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی و نقشه راه تاب آوری برای هر استان را تنظیم و عملیاتی کرد و سازمان های مردم نهاد می توانند از این ابزار برای پیشبرد برنامه ها استفاده کنند.

دکتر ابتکار با تاکید بر اینکه حضور سازمان های مردم نهاد در حوزه سیاستگذاری و برنامه های توسعه اهمیت اساسی دارد، افزود: دولت دکتر روحانی با اجرایی کردن یک مصوب لغو شده مربوط به فعالیت سمن ها، شرایط حضور سازمان های مردم نهاد در کارگروه های شورای برنامه ریزی استان ها با حق رای را فراهم کرد و الان این سمن ها حضوری فعال در عرصه سیاستگذاری استان ها دارند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد در شکل گیری شاخص های عدالت جنسیتی و همچنین دیگر شاخص ها حضور فعالی دارند، گفت: هنوز شبکه شکل یافته مشخصی در این زمینه وجود ندارد اما در قالب دانشگاهی به ایفای نقش در این زمینه می پردازند.

دکتر ابتکار با بیان اینکه لایحه سازمان های مردم نهاد در کمیسیون دفاعی و سیاسی در حال پیگیری است، تصریح کرد: باید سازمان های مردم نهاد با حفظ استقلال، نگاه تخصصی و همراه با توان افزایی، نظرات و نقشه راهی آینده نگر و غیر دولتی ارایه دهند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با قدرانی از تلاش های شهرداری تهران در موضوعات زنان و خانواده و عدالت جنسیتی، ادامه داد: سیاست حضور ۳۰ درصد زنان در پست های دولتی باید در شهرداری تهران نیز اجرایی شود و حمایت های بیشتری از سازمان های مردم نهاد و جریان سازی اجتماعی به عمل آید.

دکتر ابتکار با اشاره به اهمیت جلب مشارکت مردمی در موضوعات مهم اجتماعی و خیریه، خاطر نشان ساخت: خیریه ها باید توان افزایی را سرلوحه قرار دهند و باتوجه به تحریم های ظالمانه و جنگ روانی و اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، معیشت شرافتمندانه و توان افزایی مردم بسیار مهم وضروری است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه گفت و گو یکطرفه نیست و تجربیات باید منتقل شود، گفت: سازمان های مردم نهاد تجربه ها و نوآوری های موفقی دارند که باید مستندسازی و منتقل شود و بر توان افزایی مبتنی بر تجربیات مشترک و شبکه سازی موثر بین سازمان های مردم نهاد در حوزه های اجتماعی و زنان و خانواده تمرکز کنیم.

دکتر ابتکار بر ضرورت نقش دیدبانی سازمان های مردم نهاد با حفظ استقلال و نگاهی تخصصی تاکید کرد و افزود: این سازمان ها با شجاعت ناشی از نگاه معنوی و با انگیزه های داوطلبانه، می توانند با نقد منطقی برای جبران کاستی ها و همچنین ارایه پیشنهادات و راهکارهای نوین به دولت کمک نمایند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: این امر می تواند سرمایه ای برای آینده کشوری مبتنی بر مردم سالاری دینی باشد و یقینا راه مبارزه با فساد و شفاف سازی، از طریق توان افزایی سازمان های مردم نهاد و برون سپاری امور به مردم امکان پذیر است تا با رصد مردم و رسانه ها، فعالیتهای دولت در اتاق شیشه ای انجام پذیرد.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر