کد خبر: 60267
A

واکنش معصومه ابتکار به استعفای ظریف/ معاون زنان ریاست جمهوری: لایحه برابری دیه زن و مرد به دولت ارائه شد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ارائه لایحه دیه برابری زن و مرد به دولت خبر داد و گفت: مستندات فقهی و نظرات علمای حوزه در این لایحه آمده است.

واکنش معصومه ابتکار به استعفای ظریف/ معاون زنان ریاست جمهوری:  لایحه برابری دیه زن و مرد به دولت ارائه شد

به گزارش دیده بان ایران، معصومه ابتکار روز سه شنبه به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا(س) در گفت و گو با رادیو تهران افزود: در نص صریح قرآن کریم هیچ صراحتی به میزان دیه نداریم و درباره میزان دیه یا تفاوت آن میان مردان و زنان در قرآن هیچ صراحتی وجود ندارد. آنچه در این زمینه وجود دارد برداشت های فقهی و تفاسیر است و در این زمینه بیشتر بر روی اجماع فقها نظر داده شده است. 
بحثی با فضلای حوزه علمیه قم داشتیم و در مجموع دیدیم که بر روی این موضوع زمینه هایی وجود دارد که بتوانیم موضوع برابری دیه زن و مردم را مطرح کنیم و به صورت لایحه ای برای دولت تنظیم شود. مستندات فقهی و حقوقی این موضوع را تنظیم کردیم و به دولت ارائه دادیم و امیدواریم بحث جامعی صورت بگیرد و در مجلس کار شود.
وی با اشاره به جایگاه اقتصادی زنان در جامعه امروزی گفت: ارزش انسانی زن و مرد در خلقت، کاملا برابر است و تفاوتی که وجود دارد در نقش هاست و امروز تحولاتی که اتفاق افتاده نشان می دهد که نقش اقتصادی زنان چه در شهرها و چه روستاها قابل انکار نیست
وی افزود: اهمیت این موضوع وقتی مشخص می شود که این تفاوت به تفاوت ارزش ذاتی و ارزش اقتصادی زن که در حال حاضر در جامعه ما چه زن خانه دار و چه زنی ک شاغل است و بیشتر درآمدش را در منزل خرج می کند. 
ابتکار گفت: ارزش انسانی زن و مرد در خلقت کاملا برابر است و آنچه تفاوت است در نقش هاست و امروز با توجه به تحولاتی که اتفاق افتاده موضوع این احکام تغییر کرده است. یعنی نقش اقتصادی زنان قابل انکار نیست. نقش زنان در بخش اقتصادی شهر یا روستا به گونه ای است که 40 درصد فرآوردهای روستایی را زنان تولید می کنند یا 75 درصد از صنایع دستی کشور به دست خانم ها تولید می شود. 
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: زنان در عرصه های مختلف تولید نقش بسیاری دارند و حتی بر اساس بررسی های صورت گرفته در ارتباط با ارزشگذاری اقتصادی زنان در سال 88 کارهای خانگی زنان مانند نظافت، پخت و پز در حدود 22 درصد تولید ناخالص ملی ما بوده که امروز به 30درصد رسیده است. 

* میان اشتغال زنان و وظایف خانه تناقضی وجود ندارد
ابتکار گفت: تناقض اشتغال و خانه و خانواده را قبول نداریم. یعنی زنان شاغل، زنان فعال اجتماعی و زنان روستایی یا تحصیلکرده شهری به خانواده و نقش خانوادگی و مادری خود بسیار اهمیت می دهند و این گونه نیست که حضور اجتماعی آنان مانعی در این زمینه باشد.
وی افزود: البته مردان نیز در این مساله سهیم هستند و آقایان نیز باید سهم بیشتری را داشته باشند و اگر قرار است خانم در بیرون از منزل کار کند و سهمی از درآمدش را در منزل هزینه کند، مردان نیز باید در کارهای خانه مانند فرزندداری به همسران خود کمک کنند و همان قدر که خانم ها از ساعت استراحت و تفریح خود برای کمک به معیشت خانواده محروم می شوند، مردان نیز باید در خانه کمک کنند. 
معاون رئیس جمهوری گفت: قرار نیست خانواده لطمه بخورد. ما نباید این تناقض را ایجاد کنیم که یک خانم باید یکی را انتخاب کند که یا در خانه باشد و نقش خانوادگی داشته باشد یا خانواده خود را برای نقش های اجتماعی فدا کند. 
وی از ضرورت ایجاد تعادلی در این زمینه سخن گفت و افزود: اولا ما هیچ وقت نمی خواهیم نقش مادری را کمرنگ کنیم و از طرف دیگر باید فرصت هایی را برای زنانی ایجاد کنیم که نیازمند فعالیت اقتصادی باشد.

* 3.5 میلیون زن سرپرست خانوار شغل می خواهند
ابتکار گفت: سه میلیون و 500 هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور داریم که 70درصد آنان شوهران خود را از دست داده و به کار و درآمد شرافتمندانه نیاز دارند. 
وی افزود: ما بر روی مهارت افزایی برای زنان روستایی و شهری کار می کنیم که بخشی از این مهارت ها مربوط به زندگی و بخشی به مهارت های فنی مربوط است که با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و همکاری وزارت کار صورت می گیرد. 
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: یک کار ویژه برای مشاغل خانوادگی از سوی دولت دنبال می شود که مورد استقبال قرار گرفته است. دولت همچنین تسهیلاتی را برای زنان روستایی به طور خاص در نظر گرفته و تسهیلاتی را برای صندوق های خرد بانوان اختصاص داده است.
وی افزود: این صندوق ها در بسیاری از روستاها شکل گرفته است. موافقت نامه ای نیز با وزارت کار در ارتباط با تعاونی های زنان امضا شده است. همچنین با همکاری زنان کارآفرین و تشکل های غیردولتی موضوع مهارت های بنگاهداری را دنبال می کنیم تا کسانی که می خواهند یک بنگاه راه اندازی کند بتواند آن را مدیریت کند. 
ابتکار اضافه کرد: همچنین تسهیلاتی برای اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار خاص روستاها درنظر گرفته شده و بانوانی که طرح اقتصادی داشته باشند می توانند تقاضای این تسهیلات را ارائه کنند.

* اختصاص 42درصد از وام های روستایی به بانوان
معاون رئیس جمهوری درباره وام روستایی گفت: طی یک سال و نیم گذشته 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات روستایی داده شده که 42 درصد آن به بانوان اختصاص یافته که بانوان نیز این وام ها را در حوزه های صنایع روستایی، صنایع کشاورزی و حتی فناوری های نوین هزینه می کنند. 

* دلبستگی صلح دوستان به ظریف
ابتکار درباره استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم رئیس جمهوری استعفای ظریف را نپذیرد. دکتر ظریف برای همه ایرانیان و همه انسان های صلح دوست جهان و کسانی که خواهان امنیت و همه ارزش های خوب در دنیا هستند، به دلیل شخصیت و تفکر و موفقیت هایی که تاکنون داشته، خیلی دل بستند. 
وی افزود: دولت در دیپلماسی و در سیاست خارجی موفق عمل کرده و کاری کرد که در اجلاس لهستان می خواستند علیه جمهوری اسلامی در ورشو انجام بدهند، نتیجه ای نگرفتند. سخنرانی بسیار عزت بخش آقای ظریف در مونیخ را همه گوش کنند که شجاعانه و مستدل و منطقی با خبرنگار بی بی سی مصاحبه کرده است./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر