کد خبر: 60439
A

دانش‌آموزان پیک نوروزی ندارند

معاون آموزش ابتدایی درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: جلسه‌ای را با سازمان‌های متولی برگزار کردیم که به شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان کمک کنند، همچنین روی تقسیم کار ملی توافق کردیم تا فقط وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار مشغول نباشند.

دانش‌آموزان پیک نوروزی ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ عید امسال هم دانش‌آموزان پیک نوروزی ندارند. خبر خوش معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها که هر ساله دغدغه حل پیک نوروزی را دارند تا جایی که شیرینی نوروز به کام دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تلخ می‌شد.همین موضوع موجب اعتراض بسیاری از خانواده‌ها بود و آنها در این باره بارها و بارها به معلمان انتقاد می‌کردند تا این‌که اواخر اسفند ماه سال گذشته مسئولان آموزشی کشور اعلام کردند پیک‌های نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی ندارد و پیک نوروزی از مدارس حذف می‌شود. جایگزین این پیک‌ها هم داستان خوانی و داستانگویی شد با این حال گزارش‌های به مسئولان آموزش و پرورش رسید که برخی از مدیران مدرسه به دانش‌آموزان پیک نوروزی دادند. موضوعی که رضوان حکیم‌زاده هم بر آن تأکید کرد و گفت: سال گذشته گلایه‌هایی مبنی بر اطلاع‌رسانی دیرهنگام حذف پیک نوروزی از سوی خانواده‌ها داشتیم، اما امسال زودتر اطلاع‌رسانی کردیم و مانند سال گذشته پیک نوروزی نداریم.
حکیم‌زاده از پیگیری بحث تکالیف مهارت محور، بازی و یادگیری و حذف پیک نوروزی و جایگزینی طرح عید و داستان برای سال ۹۸ خبر داد و گفت: تلاش ما این است بحث روانی اجتماعی دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهیم و طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس را تهیه و تدوین کنیم. طرح عید و داستان را برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان طراحی کرده‌ایم و تأکید بر این است که هیچ مدرسه‌ای نباید پیک نوروزی یا چیزی شبیه این داشته باشد. برای همین امسال این طرح را بسیار زود ابلاغ کردیم. در گزارش ارزیابی عملکرد این طرح برای عید ۹۷، مشخص شد که ۸۶ درصد استان‌ها قانون را رعایت کردند و بیشترین چالش را با شهر تهران داشتیم.
وی در توضیح بیشتر طرح خشونت زدایی از مدارس گفت: دانش‌آموز نباید پیام‌هایی مبنی بر عدم موفقیت را در مدرسه دریافت کند یا چنین پیام‌هایی به خانواده‌ها ارسال شود. این اقدام چرخه خشونت خانواده علیه دانش‌آموز را هم افزایش می‌دهد. ضمن این‌که ما نباید نگاهمان به خشونت تنها معطوف به خشونت فیزیکی باشد چرا که خشونت‌های کلامی اتفاقاً اهمیت بیشتر و تأثیر نامطلوب تری دارد.
معاون آموزش ابتدایی درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: جلسه‌ای را با سازمان‌های متولی برگزار کردیم که به شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان کمک کنند، همچنین روی تقسیم کار ملی توافق کردیم تا فقط وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار مشغول نباشند. سهم هر دستگاه در هر مرحله مشخص است، مثلاً این‌که دانش‌آموز شناسایی شود و جذب آن بر عهده کدام مدرسه است و آموزش بر عهده کدام بخش آموزش و پرورش باشد و برای نگهداشت دانش‌آموز و این‌که به چرخه ترک تحصیل برنگردد، هم توافق داشتیم.
حکیم‌زاده افزود: دوم تلاش برای تغییر نگرش‌ها پیرامون تربیت در دوره دبستانی و پیش دبستانی بود. بحث مهم تربیت و مهارت محوری در کانون توجه ما قرار گرفت و اغلب برنامه‌هایی که اجرا کردیم تابع این رویکردها بود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که برای اجرای سند تحول چاره‌ای جز اصلاح رویه‌های غلط و تغییر رویکردهای موجود نداشتیم اظهار کرد: با توجه به این‌که هر تغییر نگرشی دشوار است شاهد مقاومت‌هایی بودیم. هرچند خوشحالیم که جامعه به این تغییرات واکنش نشان داد و بعد از سال‌ها، مسائل کودکان در معرض توجه قرار گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر