کد خبر: 60709
A

عضو شورای شهر تهران هشدار داد؛ خطر مرگ برای ۱.۵ میلیون تهرانی وقوع زلزله

عضو شورای شهر تهران گفت: از زلزله‌ای در تهران بیاید بیش از یک و نیم میلیون نفر در خطر مرگ هستند و تهران جایگاه زیست نیست.

عضو شورای شهر تهران هشدار داد؛ خطر مرگ برای ۱.۵ میلیون تهرانی وقوع زلزله

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سیدحسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران یکی از موافقین افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی به اعتبارات حوزه فرهنگی شهر تهران در سال ۹۸ اظهار کرد: در جلسات قبل کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران، اعضای کمیسیون فرهنگی پیشنهاداتی را مبنی بر افزایش اعتبارات حوزه فرهنگی ارائه کردند که عمدتا ماهیت آنها با ماموریت‌های شهرداری همخوانی نداشت اما در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق که به ریاست محسن هاشمی برگزار شد دوستان نظرات و پیشنهادات جدیدی را مطرح کردند که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پیشنهادات مطرح شده بیشتر ماهیت تملک دارایی و سرمایه‌ای است و در قانون شهرداری‌ها نیز وظایفی برای شهرداری‌ها در حوزه خدمات اجتماعی پیش‌بینی شده است که در ارتباط با پیشنهادات مطرح شده از سوی کمیسیون فرهنگی این موارد لحاظ شده است که بنده نیز موافق افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات حوزه فرهنگی شهر تهران هستم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تعیین مراکز برای نگهداری آسیب‌دیدگان در قانون شهرداریها ذکر شده است ضمن اینکه بیش از ۷۵ درصد از پیشنهاداتی که از سوی کمیسیون فرهنگی مطرح شده است ماهیت عمرانی و دارایی دارند و این پیشنهادات مورد موافقت قرار دارد.

 مجید فراهانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران و از مخالفین قاطع افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات حوزه فرهنگی شهر تهران در جلسه امروز اظهار کرد: در بودجه ۹۸ شهرداری تهران هزار میلیارد تومان برای حوزه فرهنگی پیش‌بینی شده است که این موضوع براساس الزامات قانونی شهرداریها بوده و این الزامات رعایت شده است و براساس ماده ۶۸ قانون شهرداریها حداکثر ۵ درصد از بودجه شهرداری باید به حوزه فرهنگی اختصاص یابد که در آن ۳ درصد به بحث ورزش هم دیده شده است.

فراهانی خاطرنشان کرد: متاسفانه اسنادی که برای بالا بردن سقف بودجه انجام می‌شود، فعالیت‌هایی که طی سالهای گذشته برای هدف‌های مختلف انجام شده است و شهرداری تهران در دوره گذشته به محلی برای پول پخش کردن با هدف تأثیرگذاری در انتخابات تبدیل شده بود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: علی‌رغم وظایف ذاتی شهرداری و داشتن دیون بالا به پیمانکارها و بانکها، متأسفانه پولهای مردم جاهایی هزینه شده که به هیچ عنوان مطالبه آنها نیست.

فراهانی با اشاره به مطالبات شهروندان افزود: امروز مطالبه مردم رفع آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش فاصله شمال و جنوب و همچنین هزینه برای نوسازی بافت فرسوده است.

وی تصریح کرد: امروزه اگر زلزله‌ای در تهران بیاید یک و نیم میلیون نفر در خطر مرگ خواهند بود و تهران جایگاه زیست نیست و براساس آماری که داریم شهرداری تهران در بودجه مصوب حدود ۳۵۰۰ تا ۵ هزار میلیارد تومان با کسری مواجه است و در این حال شورای شهر می‌خواهد علیرغم قانون شهرداریها سهم بودجه حوزه فرهنگی شهر تهران را تا ۲۰۰ میلیارد تومان  افزایش دهد!

فراهانی افزود: پروژه‌هایی که در حوزه فرهنگی مدنظر است باید از بودجه هزار میلیارد تومانی انجام شود باید پول مردم در جاهایی که مطالبه آنها نیست هزینه نکنیم. کل بودجه وزارت ارشاد برای کل کشور هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان است و شهرداری تهران چه وظیفه‌ای دارد که بیش از هزار میلیارد تومان برای کار فرهنگی هزینه کند و کدام وظیفه ذاتی شهرداری به این مسئله اشاره می‌کند.

فراهانی تاکید کرد: اگر شورای پنجم کمترین خدمت به مردم کند باید طبق قانون شهرداریها هزینه شهر را برای مطالبات مردم هزینه کند.

وی با تاکید بر مشکلاتی که شهروندان هر روزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند افزود: امروزه مردم در مترو و اتوبوسها مشکلات زیادی دارند و هزاران گزارش از اعتراض مردم برای کمبود اتوبوسها داریم که بسیاری از مردم در بخشهای حمل و نقل عمومی له می‌شوند و ما پولی برای خرید و توسعه حمل ونقل عمومی نداریم. اگر نظرسنجی انجام شود مشخص خواهد شد که مردم در کجا بیشتر می‌خواهند هزینه‌ها انجام شود و سپس افزایش بودجه را در حوزه فرهنگی در نظر بگیریم.

احمد مسجد جامعی یکی دیگر از موافقین افزایش ۲۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات هزار میلیارد تومانی حوزه فرهنگی شهر تهران گفت: ابتدا از آقای فراهانی بابت صحبت‌های احساساتی تشکر می‌کنم ولی جناب آقای مهندس هاشمی، تعارف نداریم و باید به این موضوع اشاره شود که یکی از مهمترین مسائل شهر تهران آسیبهای اجتماعی است و این موضوع شهروندان تهرانی را کلافه کرده است.

وی افزود: زمانی که بنده در دولت بودم گزارشی در آن مقطع به هیئت وزیران رسید که تعدادی از شهروندان در خیابانها یخ زده و جان خود را از دست داده‌اند و در همان زمان این موضوع به رئیس جمهور وقت منتقل شد و رئیس جمهور دستوراتی را مبنی بر راه‌اندازی فضاهای برای نگهداری این افراد مطرح کردند و با افرادی نیز که مخالف حمایت از این افراد بودند برخورد کرد.

وی افزود: این برای نخستین بار است که قرار است در سال آینده راسته‌های فرهنگی در جنوب شهر و مناطق مرکزی راه‌اندازی شود و باید این موضوع را به فال نیک بگیریم و از آن حمایت کنیم. از شورای سوم نیز اعتباراتی برای حمایت از افراد آسیبدیده انجام می‌شد و حتی در دوره قالیباف و زمان ریاست چمران در شورای شهر تهران این موارد طبیعی بود و حتی فرمانداری نیز با آنها مخالفت نمی‌کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر