کد خبر: 60761
A

چند درصد نمایندگان پارلمانهای دنیا زن هستند؟

گزارش سالانه اتحادیه بین‌المجالس از ۵۰ پارلمان جهان که در سال گذشته دوره کاری خود را آغاز کردند، نشان می‌دهد که حضور زنان کمی بیشتر از ۲۴ درصد بوده است.

چند درصد نمایندگان پارلمانهای دنیا زن هستند؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ گابریلا کوئواس بارون، رئیس اتحادیه بین‌المجالس می‌گوید: برای حفظ تعادل میان زنان و مردان در سیاست، در سطح جهانی هنوز باید مسیری طولانی طی شود. بنابراین اتحادیه بین‌المجالس خواستار تلاش‌های بیشتری برای افزایش شمار زنان نماینده در پارلمان‌های جهان است.

به گزارش دویچه‌وله، او ادامه داد: مطلوب‌ترین شکل آن می‌تواند سهمیه ۵۰ درصدی زنان باشد که در فهرست نامزدهای احزاب سیاسی ۵۰ درصد زنان و ۵۰ درصد دیگر از مردان باشند.

طبق گزارش سالانه اتحادیه بین‌المجالس، شمار نمایندگان زن در پارلمان‌های ملی کشورهای جهان در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

در سال ۱۹۹۵ فقط حدود یازده درصد از نمایندگان پارلمان‌های دنیا زن بوده‌اند ولی در سال ۲۰۰۰ این رقم به ۱۳ درصد رسیده و ۱۰ سال بعد، تقریباً یک‌پنجم کرسی‌های پارلمان‌های جهان را زنان در اختیار داشتند.

گزارش سالانه اتحادیه بین‌المجالس نتایج «تاریخی» انتخابات نوامبر ۲۰۱۸ آمریکا را هم برجسته کرده است که در آن مجلس نمایندگان ۲۳.۵ درصد و در مجلس سنا ۲۵ درصد نمایندگان از میان زنان بوده‌اند. در این گزارش نتیجه‌گیری شده که حضور نمایندگان زن در آمریکا هرگز تا این حد رشد نداشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر