کد خبر: 61004
A

پلیس مخالفتی با برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال و ابراز شادمانی ندارد/ ما می‌گوییم از تخلف مامور ما فیلم و صوت بگیرید اما آن را به ما بدهید

جانشین فرمانده ناجا از ثبت ۸۳ میلیون مورد تخلف راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت در ۱۱ ماه گذشته بیش از یک میلیون جرم به وقوع پیوسته که ۹۱ درصد آن شامل سرقت‌های ریز و درشت بوده است.

پلیس مخالفتی با برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال و ابراز شادمانی ندارد/ ما می‌گوییم از تخلف مامور ما فیلم و صوت بگیرید اما آن را به ما بدهید

به گزارش دیده بان ایران، سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در نشست خبری خود با اشاره بر عملکرد نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۷ گفت: ارتباط نیروی انتظامی از جهات مختلف با اصحاب رسانه بسیار مهم و تعیین کننده است، ماموریت نیروی انتظامی ایجاد نظم امنیت و آرامش برای مردم جامعه و کشور و پاسداری از ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: امنیت مهمترین نیازجامعه است و پلیس به همه جوانب امنیت می پردازد از جمله امنیت کسب و کار، امنیت آمد و شد، امنیت تحصیلی، امنیت اخلاقی، امنیت مال و اموال افراد، امنیت در معاملات و اساسا هر حوزه ای از امنیت به پلیس مربوط می‌شود.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: برآیند نظم و امنیت رسیدن به آرامش است و این جزء ارکان اصلی مأموریت پلیس است.همچنین پاسداری از ارزشهای جامعه و ارزش های انقلابی و همچنین حفظ دستاوردهای انقلاب است. از این جهت به نوعی همه شئون جامعه به پلیس برمی گردد.

وی ادامه داد: به همین جهت طبق اعلام رسمی که وزارت ارتباطات در سال ۹۶ داشته است از وجود ۸۹۰۰ نوع ارتباط و خدماتی که مردم از حاکمیت می گیرند بیش از هزار و ۶۰۰ مورد توسط پلیس انجام می شود، یعنی حدود ۲۰ درصد از نیازمندی ها یا خدماتی که مردم از حاکمیت دریافت کرده اند به نوعی به پلیس برمی‌گردد.

سلیمانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که پلیس سطح تماس حاکمیت با جامعه و ویترین نظام است گفت: یکی از اقدامات پلیس این است که مطالبه گر مردم از حاکمیت است. ما در کلانتری ها ۳۱.۵ میلیون خدمت ارائه داده ایم. همچنین در مراکز ۱۱۰ در ۱۱ ماهه گذشته ۲۹.۵ میلیون تماس با پلیس گرفته شده است و ۱۷ میلیون از این تماس‌ها تبدیل به ماموریت شده است.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: بیش از ۱.۷ میلیون نفر مردم مستقیم به کلانتری مراجعه کرده اند همچنین ۱.۵ میلیون تماس با ۱۹۷ برقرار شده است.

سردار سلیمانی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه گذشته ۸۳ میلیون تخلف رانندگی در سامانه ثبت شده بود و ۶ میلیون از این تخلفات حادثه ساز بودند. همچنین در این مدت ۱ میلیون جرم ثبت شده است که ۹۱ درصد آن سرقت بوده که شامل سرقتهای ریز و درشت می شود. همچنین ۶۰ درصد سرقتها سرقتهای خرد است.

وی ادامه داد: به بیش از 433 هزار نفر در مراکز مشاوره پلیس مشاوره ارائه شده است و  70 درصد این مشاوره ها منجر به مصالحه شده است از همین رو یکی از اولویتهای اصلی ما در سال آینده توسعه مراکز مشاوره است این مراکز می تواند در حوزه های ایجابی به پلیس کمک رسانی کند.

سلیمانی با اشاره به اعزام 300 هزار مشمول به خدمت سربازی در 11 ماهه گذشته خاطرنشان کرد: در 11 ماهه گذشته بیش از یک میلیون و 139 هزار بدرقه متهم و زندانی صورت گرفته است همچنین 859 هزار حکم قضایی توسط پلیس و 592 هزار دستور قضایی اجرا شده است و 5 میلیون اوراق قضایی توسط پلیس به مردم ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه رسانه ها تسهیل ارتباط مردم با حاکمیت است گفت: بخش قابل توجهی از دلایلی که برخی از مردم مرتکب جرم می شوند به دلیل ناآگاهی، داشتن ابهام و عدم توجیه نسبت به مسائل است از همین رو مهمترین ابزار برای رفع این مانع رسانه است و برای پلیس ارتباط با رسانه بسیار مهم است و بدون کمک از رسانه مناسبات خود را با مردم نمی تواند تنظیم کند. اگر به موقع و پیوسته اطلاع رسانی شود و مردم آگاه شوند می توانیم از وقوع بسیاری از جرائم پیشگیری کنیم.

او تاکید کرد: قطعا نیاز پلیس فردا از امروز به رسانه ها بیشتر است از همین رو توسعه ارتباط با مجموعه رسانه های موجود در کشور از برنامه های پلیس است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال گفت: مقدمات پیش بینی شده است قطعا هدف پلیس صیانت از سلامت و جان مردم و امنیت و آرامش و انضباط در جامعه است.

او تاکید کرد: پلیس مخالفتی با ابراز شادمانی و برگزاری مراسم ندارد اما این مراسم شادی نباید سلامت خود افراد و دیگران را به خطر بیاندازد و نظم و امنیت جامعه را تهدید کند از همین رو همه برنامه ریزی ای ما در این راستا صورت گرفته است.

وی همچنین درخصوص سفرهای نوروزی گفت: برای سفرهای امن و ایمن در نوروز با مشارکت سایر سازمانها برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است. همچنین قرارگاه نوروزی با حضور 500 هزار نفر از اعضای همه دستگاههای مربوطه تشکیل شده و همه بسیج شده اند تا سفرهای ایمن انجام شود همچنین پیش بینی ما این است که با افزایش حجم مسافرتهای نوروزی مواجه باشیم از همین رو با توجه به شرایط جوی و افزایش سفرها باید مراقبتها نیز بیشتر شود.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به ۴۰ سال دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران و بی توفیقی آنها و موفقیتهای روز افزون جمهوری اسلامی ایران گفت:از سال گذشته رئیس جمهور جدید امریکا موضوع براندازی جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند  و بیش از ۳۵۰ نفر از افرادی که به بیشترین دشمنی با انقلاب اسلامی مشهور بودند را سر کار آورده و تیم بسیار منسجمی را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: در این راستا هماهنگی های منطقه ای و فرامنطقه ای را برنامه ریزی و کشورهایی رادر منطقه نشان کردند به عنوان پایگاه نزدیک برای هدایت عملیات و گروهک های ضدانقلاب را بسیج کردند و ظرفیت‌ و نفوذهایی را در کشور انجام داده و منابعی را توزیع کردند و یک بسیج همگانی برای براندازی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفتند.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد:سال گذشته خیلی امیدوار بودند که به تعبیر خودشان کار را یکسره کنند اما با بی توجهی مردم و موفقیت نیروهای امنیتی کشور در دی ماه گذشته مواجه شدند.

وی گفت:مردم ما دو باور اساسی یا حداقل ۲ نظر اساسی دارند یک به اسلام به انقلاب به شاکله جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از خواست و اراده خودشان بوده بیش از ۷۵ درصد مردم ایمان دارند و آماده دفاع همه جانبه و حفظ نظام و انقلاب هستند و در ارتباط با هیچ دشمنی کنار نیامده و امریکا را دشمن اصلی خودشان می دانند و به هیچ وجه به امریکا اعتماد پیدا نمی کنند که این موارد نتیجه نظرسنجی های گسترده در سطح ملی است که سازمان های مختلف کشور انجام دادند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه مردم خواستار اقتدار نظام سیاسی و قدرت نظامی ایران بوده و به استقلال کشور به قیمت جنگ همه جانبه  معتقدند و پای استقلال کشور ایستادند گفت: مردم ما مردم براندازی نیستند ولی مشکلات و مطالبات عمده‌ای دارند. همچنین به عدم پاسخگویی، بی کفایتی و به بی‌توجهی‌ها و بعضی از تبعیض ها و فسادها اعتراض دارند.

وی گفت: دشمن غافل فکر کرد که با این زمینه ای که وجود دارد می‌تواند  بحث براندازی را دنبال کند در دی ماه سال گذشته هر چند ۸۴ شهر ما را درگیر کرد ولی در سرجمع که ما شمارش کردیم از جمعیت ۸۰ میلیونی کمتر از ۲۰۰ هزار نفر بودند.

جانشین فرمانده ناجا افزود:برنامه ریزی های بسیار مفصلی را برای بهار و تابستان و پاییز و زمستان امسال کردند ولی خوشبختانه با عنایت الهی, رهبری بی‌بدیل حضرت آقا ,صبر و بردباری, بصیرت و هوشیاری مردم و آمادگی همه‌جانبه نیروهای امنیتی به خصوص نیروی انتظامی بعد از یک سال فشار بی نظیر در حوزه عملیات روانی و فشار اقتصادی به مردم و تهدید و ارعاب خوشبختانه دیدیم که دهه فجر ما در امنیت کامل برگزار شد.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد:حفظ امنیت کشور تا امروز و انشالله در آینده هم تداوم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کاهش آمار سرقت که به دلیل برخی مشکلات در جامعه شاهد افزایش آن بودیم، دغدغه جدی ماست، اظهار کرد: عمده سرقت‌های ما سرقت از منزل، خودرو و کیف‌قاپی و ... است که البته 73 درصد کل سرقت‌های کشور در 10 استان رخ می‌دهد که تهران در رتبه نخست است و پس از آن نیز استان‌هایی چون غرب استان‌تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، فارس، خوزستان و ... است. همچنین 72 درصد از سرقت‌های رخ داده در این 10 استان نیز در مراکز این استان‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر مالخران نیز نظارت و اشراف داشته و با بسیاری از آنان برخورد کرده‌ایم، تاکید کرد که در کل کشور 200 هزار نفر داریم که حداقل یک پرونده سرقت در کلانتری‌ها دارند و تعداد سارقان حرفه‌ای نیز بسیار کمتر است.

سلیمانی با بیان اینکه برخورد با قاچاق جزو اولویت‌های پلیس است گفت: البته با توجه به اختلاف قیمت ارز در حال حاضر قاچاق از بیرون به داخل کاهش پیدا کرده و اولویت ما برخورد با قاچاق از داخل به بیرون است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در مبارزه با قاچاق، ارتش و سپاه نیز به ما کمک خواهند کرد، همچنین اعلام کرد: خوشبختانه پلیس بزودی برابر هماهنگی‌های انجام شده در 157 گمرک رسمی کشور مستقر خواهد شد. البته آغاز استقرار ما از گمرک‌های بزرگ خواهد بود.

سردار سلیمانی گفت: در کل کشور 64 هزار معتاد متجاهر وجود دارد و ما امسال بیش از 173 هزار معتاد متجاهر را جمع آوری کرده‌ایم که این نشان می‌دهد برخی از این معتادان چندبار در سال جمع آوری شده و دوباره به سطح خیابان‌ها و معابر بازگشته‌اند. اخیرا در تهران نیز بیش از  10 هزار معتاد متجاهر جمع آوری شد که در مراکز بازپروری نگهداری می‌شوند.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به ایجاد 15 هزار ظرفیت در تهران برای معتادان متجاهر ادامه داد: این‌ بار معتادان جمع آوری شده تا پایان سال آینده از اردوگاه بیرون نخواهند آمد. بنای ما این است که تا قبل از سال جدید معتادان متجاهر را در تهران جمع‌آوری کنیم و طی یکی دوماه آینده این کار را در کل کشور انجام دهیم.

وی درباره تصمیم ناجا برای شکایت از فرهاد مجیدی، گفت: ما علاقه‌مند به شکایت از کسی نیستیم. در مورد این فردی هم که فرمودید ما تا امروز به این جمع‌بندی نرسیدیم که شکایتی کنیم، ضمن اینکه دوست هم نداریم این موضوع ادامه پیدا کند. این آقا تماس گرفتند و عذرخواهی داشتند و گفتند که حاضرند در جمع دوستان حاضر شده و جبران کنند، لذا ما این بحث را متوقف کردیم.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه اگر کسی به پلیس تعرض کند و بر کارش هم اصرار کند ما حداکثر حساسیت را خواهیم داشت و کوتاه هم نمی‌آییم، گفت: متاسفانه ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که پلیس‌های ما نگران هستند که نکند از آنها فیلمی تهیه و پخش شود. پلیس نمی‌داند که اعمال قانون کند و به وظیفه‌اش عمل کند یا مراقب دوربین‌های مخفی باشد. این رفتار سبب می‌شود که محیط برای کار پلیس ناامن شود. ما می‌گوییم از تخلف مامور ما فیلم و صوت بگیرید اما آن را به ما بدهید.

سلیمانی درباره مبنای پلیس برای شکایت از افرادی که از مأموران پلیس فیلمبرداری می کنند، گفت: این مسئله از دو موضوع قابل بررسی است. براساس حقوق شهروندی کسی حق ندارد از دیگر شهروندان فیلمبرداری کرده و بدون اطلاع و اجازه‌اش آن را منتشر کند. همچنین از سوی دیگر باید دید هدف فردی که فیلمی را منتشر می‌کند چیست. اگر هدف تحقیر پلیس و از بین بردن اقتدار آن باشد آنجا نیز طبیعتاً برخورد می‌شود. همچنین نباید فراموش کرد ما خودمان سامانه ۱۹۷ را برای نظارت بر رفتار پلیس ایجاد کرده‌ایم.

جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از صحبتهایش درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده در شرق کشور توضیح داد: در حال حاضر در حال پیگیری هستیم که هفت نفر از این مرزبانان که دو نفرشان نیز از نیروی انتظامی هستند، آزاد شوند.

وی با اشاره به شمار شهدای نیروی انتظامی از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته گفت: آمار شهدای نیروی انتظامی در این مدت ۵۱ نفر اعلام شده است آمارهای ما نشان می‌دهد که در این زمینه نسبت به گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته‌ایم.

سردار سلیمانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سایت دیوار و کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این فضا خاطرنشان کرد: به شهروندان هشدار می‌دهیم که مراقب باشند مخصوصاً در زمینه خرید و فروش خودرو حتماً قبل از پرداخت وجه، خودرو را به مراکز شماره گذاری برده و از اصالت آن با خبر شوند و پس از آن مبلغ را بپردازند.

وی همچنین درباره آمار کشفیات مواد مخدر از سوی نیروی انتظامی تصریح کرد: آخرین آمارهای ما حاکی از آن است که ۶۶۶ تن انواع مواد مخدر طی این مدت کشف شده است. عمده کشفیات ما در چهار استان شرقی و استان‌های مرزی بوده است. همچنین با توجه به انسداد خوبی که در مرزهای پاکستان صورت گرفته عده‌ای به دنبال قاچاق مواد مخدر از طریق دریا هستند که در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام گرفته و از ظرفیت‌های سپاه و ارتش نیز استفاده کرده‌ایم.

وی درباره استفاده از امکانات و تجهیزات به روز در پلیس گفت: به دنبال نصب ردیاب روی تمامی شناورها هستیم و این موضوع را دنبال می‌کنیم. دوربین‌های البسه روی لباس مأموران نیز نصب خواهد شد و ما این مسئله را در سال آینده نیز پیگیری خواهیم کرد. ضمن اینکه با وزارت کشور، وزارت راه و دیگر نهادها وارد عمل شدیم تا از ظرفیت‌های دوربین‌های جاده‌ها و دوربین‌های سطح شهر نیز برای کنترل و کاهش تخلفات اقدام کنیم.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه همچنین به منظور استفاده از دانش روز و کشف علمی جرایم امسال بودجه پلیس آگاهی را دو برابر کرده‌ایم گفت: از دیگر سامانه‌ها نیز در پلیس استفاده می‌کنیم به عنوان مثال سامانه «سپهتن» سبب شده تا تخلفات اتوبوس‌ها ۹۰ درصد کاهش پیدا کند که ما به دنبال این هستیم که این سامانه بر روی ۵۰۰ هزار وسیله سنگین ناوگان حمل و نقل عمومی نصب شود./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر