کد خبر: 61056
A

عامل دستکاری نظرسنجی جام‌جم دستگیر شد

رییس پلیس فتا ناجا از شناسایی عامل دستکاری نظرسنجی جام جم خبر داد و در ذکر جزییات این پرونده گفت: متهم یکی از توسعه دهندگان نرم افزار و سامانه کدهای دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بوده است.


عامل دستکاری نظرسنجی جام‌جم دستگیر شد

به گزارش دیده بان ایران؛ سردار "وحید مجید " رییس پلیس سایبری کشور در تشریح این پرونده جنجالی بیان داشت: به دنبال گزارش رسمی و شکایت واحد حقوقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و یکی از مدیران و تهیه کنندگان تلویزیونی مبنی بر دستکاری و تغییر غیرمجاز آراء یکی از برنامه های شرکت کننده در پنجمین جشنواره مردمی جام جم و نظرسنجی مردمی آن که بازتاب های گسترده در فضای رسانه ای کشور و شبکه های اجتماعی بهمراه داشت، کاراگاهان پلیس فتا وارد عمل شدند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع ، پلیس سایبری کشور ضمن ارائه گزارش به مقام قضایی و تشکیل پرونده، بلافاصله هماهنگی لازم را با دادسرای ویژه جرائم رایانه ای ناحیه ۳۱ تهران انجام داد و اقدامات قانونی و بررسی های فنی-تخصصی به منظور کشف پرونده را آغاز کرد.

سردار "وحید مجید" افزود: پس از انجام بررسی های میدانی و پیجوئی قانونی مسئله، با حضور کارشناسان فنی و تیم های مستند سازی ادله دیجیتال پلیس فتا در اپراتور تلفن همراه و شرکت ارائه دهنده خدمات USSD و همچنین شرکت مجری و توسعه دهنده نرم افزار مربوطه که پیمانکار و مجری فنی و متولی فرآیند سیستمی نظرسنجی مزبور بودند، سامانه های اطلاعاتی و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری مورد بررسی قرار گرفت. وی بیان داشت: در نهایت، ادله دیجیتال تکمیل کننده تحقیقات جمع آوری شد و پس از تحلیل در آزمایشگاههای ادله دیجیتال پلیس فتا عامل دستکاری آراء با تلاش فنی کارآگاهان این پلیس مورد شناسایی قرار گرفت و نتیجه پی جوئی ها به همراه گزارش اقدامات جهت سیر مراحل قانونی بعدی به مقام قضایی تحویل داده شد.

رییس پلیس فتا ناجا خبر داد: برابر شواهد دیجیتال استخراج و بررسی شده، متهم یکی از توسعه دهندگان نرم افزار و سامانه کدهای دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بوده است.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه بیان داشت: این فرد با سوءاستفاده از کدهای برنامه و سورس کد پروژه های در اختیار، مستقل از فرآیند اصلی ثبت رای، به صورت اتوماتیک و انبوه، اقدام به تولید و اجرای دستورات USSD بر روی سرور سامانه نظرسنجی در شرکت مجری آن نموده که موجب تغییر در روند ثبت رای به نفع یکی از نامزدهای جشنواره مذکور شده است.

رییس پلیس سایبری کشور تاکید کرد: کلیه اقدامات و مستندات لازم مستقلاً بر مبنای بررسی های مستدل فنی و با اشرافیت تخصصی افسران پلیس فتا انجام شده و بعلاوه گزارش تهیه شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اخیراً به این پلیس داده شده است که تطابق آن به استحکام مستندات قانونی کمک خواهد کرد. سردار وحید مجید با اشاره به اینکه اقدامات لازم به منظور حفظ نظرات واقعی مردمی و حذف نظرات کاذب درج شده در سامانه به صورت کامل به عمل آمده است و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، از همکاری مقام قضایی و دادسرای ویژه جرائم رایانه ای تهران، تقدیر و تشکر کرد. این مقام ارشد انتظامی در خاتمه اظهار داشت : امید است همدلی و همراهی مسئولان دلسوز، موجب افزایش سرمایه اجتماعی ، اعتماد عمومی و سربلندی روز افزون نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایران عزیز گردد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر