کد خبر: 62066
A

کدام کشورها در مارجرای سیل اخیر دست یاری به سمت ایران دراز کردند؟

اگرچه سازمان ملل اعلام کرد امکان کمک‌های مالی به ایران بعد از وقوع سیل و به خاطر بسته بودن حساب‌های بانکی و تحریم کار راحتی نیست، اما تا به امروز چندین کشور در کمک‌رسانی وارد عمل شدند. راهی که با سدشکنی ترکیه آغاز شد.

کدام کشورها در مارجرای سیل اخیر دست یاری به سمت ایران دراز کردند؟
به گزارش دیده بان ایران، ایران سال 98 را با سیل آغاز کرد. رویدادی طبیعی که به خاطر سومدیریت‌های قبلی، بد تا کردن با محیط زیست و اکوسیستم و همچنین شرایط ویژه اقلیمی به حادثه‌ای جدی و خسارتی سنگین برای استان‌های مختلف کشور تبدیل شد.

 

به رسم همیشه ایران در انتظار کمک‌های بشردوستانه مجامع جهانی بود. اقدامی که نسبتا دیر اتفاق افتاد و علتش هم طبق آنچه سازمان ملل اعلام کرد، بسته بودن حساب‌های بانکی ایران به خاطر تحریم بود. با این وجود تا به امروز برخی کشورها اقدامات متفاوتی برای کمک به ایران داشته اند.

 

ترکیه سد را شکست

 

نخستین کشوری که در این بحران بزرگ به یاری ایران آمد ترکیه بود. هلال‌ احمر ترکیه میان سیل‌زدگان شهرستان آق‌قلا از توابع استان گلستان در شمال ایران چادر، پتو، لوازم بهداشتی و غذایی توزیع کرد. این سازمان به اهالی روستای تازه آباد این استان 20 چادر، 160 پتو، 20 بسته لوازم بهداشتی و 20 سرویس آشپزخانه کمک کرد. همچنین با هماهنگی جمعیت هلال احمر ایران 20 بسته محتوی مواد غذایی و 60 قالی نیز میان سیل زدگان این منطقه توزیع شد. هیات هلال احمر ترکیه متشکل از 6 کارشناس، وسایل اولیه مورد نیاز 320 خانواده را به جمعیت هلال احمر ایران تحویل داد. کارشناسان هلال احمر ترکیه به شناسایی مواد مورد نیاز اهالی این منطقه و توزیع کمکهای بشردوستانه ادامه می دهند.

 

همچنین سازمان هلال احمر ترکیه در پی وقوع سیل در چندین شهر ایران ضمن اعلام آمادگی برای کمک به سیل زدگان٬ پنج دستگاه کامیون حامل 320 چادر، هزار تخت خواب، 100 بسته لوازم بهداشتی، 1625 تخته پتو، 360 عدد لوازم مختلف برای آشپزخانه و 60 وسیله گرمایشی به این کشور ارسال کرد. این سازمان همچنین یک تیم 6 نفره از پرسنل خود را همراه با دو وسیله نقلیه برای تعیین و برآورد نیازها و حمایت از فعالیت‌های هلال احمر ایران به مناطق سیل‌زده در این کشور اعزام کرد.

 

سیل

عراق کمک‌های ایران را جبران کرد

 

مردم عراق پس از حوادث ناگوار ناشی از وقوع سیل در ایران با دعوت رسمی مقاومت اسلامی نجباء، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی کرده‌اند. نجباء با برپایی کمپینی تحت عنوان "زیر آتش بودیم و ما را یاری کردید، حالا شما زیر آب هستید و نوبت یاری ما رسیده است"؛ دفاتر نمایندگی خود در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه،دیاله، بابل، میسان، مثنی، ذی‌قار و صلاح الدین را به عنوان مراکز دریافت مساعدات اعلام عمومی کرده است.

 

در فراخوان این جنبش آمده است: از کم بودن مبلغ مساعده خجالت نکشید، هر چند کم باشد. حتی هزار دینار یا یک وسیله کوچک یا پیام یاری هم قابل قبول است. این فرصتی برای پاسخ دادن به نیکی ملت مسلمان ایران است.

 

سیل

صلیب سرخ انگلستان هم اعلام آمادگی کرد

 

صلیب سرخ انگلستان به سفارت کشورمان در لندن اعلام نمود که آمادگی کامل دارد برای ارسال فوری اقلام کمک رسانی و تجهیزات مقابله با سیل به ایران اقدام کند.  سفیر ایران در لندن، یک هفته بعد از وقوع سیل از اعلام آمادگی صلیب سرخ انگلستان برای ارسال فوری اقلام کمک رسانی و تجهیزات مقابله با سیل به ایران خبر داد. حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی در لندن در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

 

«صلیب سرخ انگلستان به سفارت کشورمان در لندن اعلام نمود که آمادگی کامل دارد که به‌محض دریافت فهرست مورد نیاز اقلام فوری کمک رسانی و تجهیزات مقابله با سیل از سوی هلال احمر ایران، موارد مورد نیاز را به‌صورت فوری به ایران ارسال نماید.»

 

سیل

آلمان، جدی‌ترین کمک از سوی اروپا

 

روز 16 فروردین هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه دولت آلمان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان کشور، وارد ایران شد. سفیر آلمان در تهران در صفحه توئیتر خود در این ارتباط نوشت: هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای حادثه‌دیدگان سیل در ایران در حال فرود در فرودگاه تهران.

 

بر اساس این گزارش این دیپلمات ارشد آلمانی در تهران همچنین در این توییت، تصاویری از بارگیری این کمک‌های بشر دوستانه در برلین را منتشر کرد و نوشت: «امروز صبح در حال بارگیری در برلین.»

 

سیل

تعدد کمپین‌های یاری در پاکستان

 

گرو‌های سیاسی و مذهبی پاکستان در ابتکاری انسان‌دوستانه اقدام به راه‌اندازی پویش جمع‌آوری کمک در داخل و خارج از کشور برای سیل‌زدگان در ایران کرده‌اند.  بخش امور خارجی حزب مجلس وحدت مسلمین (MWM) پاکستان به توصیه علامه «راجا ناصر عباس جعفری» دبیرکل این حزب، موظف شده که با همکاری دفاتر این حزب در کشورهای مختلف پویش جمع آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان در ایران را راه‌اندازی کند.


علامه جعفری از دکتر «سیدشفقت شیرازی» رئیس بخش امور خارجی حزب مجلس وحدت مسلمین خواسته که وی ضمن تماس با نمایندگان این حزب در خارج از کشور، با همکاری رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مذکور اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آسیب‌دیدگان حوادث سیل در ایران کنند.


مسئولان حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان همچنین روز جمعه طی تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد اعلام کردند که حساب بانکی ویژه‌ای نیز توسط این حزب برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم خیر پاکستان در شهرهای مختلف این کشور باز شده است.


در همین حال گروه مذهبی جماعت اهل حرم پاکستان به ریاست «مفتی گلزار احمد نعیمی» نیز پویش جمع‌آوری کمک‌های مردم برای سیل‌زدگان ایران را در شهر اسلام‌آباد راه اندازی کرده است.

 

سیل

اختصاص بیش از 2 میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا

 

کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه اعلام کرد که اروپا 1/2 میلیون یورو برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اختصاص داده است.

 

ریستوس استایلیانیدز کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران اعلام کرد: در پی سیلاب‌های شدید در ایران ما مقدار اولیه 1.2 میلیون یورو حمایت فوری برای کمک به جوامع بسیار آسیب‌پذیر اختصاص داده‌ایم. ما با همبستگی کامل با مردم ایران در این زمان سخت هستیم.

 

سیل

کمک های بشردوستانه کویت هم رسید

 

کویت کمک‌های بشردوستانه برای سیل‌زدگان ایران شامل دارو و غذا و نیز ادوات جستجوی مفقودین ارسال کرد.  کویت اقدام به ارسال هواپیماهای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای سیل‌زدگان در ایران کرد که این کمک‌ها شامل ادوات جستجوی مفقودین و پمپ‌های بزرگ برای کشیدن آب است.

 

سیل

ایران در انتظار رسیدن کمک‌های فرانسه

 

کمک‌های فرانسه هم تا روزهای آینده خواهد رسید. وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که کمک‌های انسان‌دوستانه این کشور به سیل‌زدگان در چند روز آینده به ایران ارسال می‌شود. این محموله 12 تنی در زمینه تجهیزات امداد و نجات برای سیل‌زدگان است.


سفارت فرانسه در تهران نیز پیش از این در صفحه توئیتر خود اعلام کرده بود که با توجه به گستردگی خسارات سیل در ایران، پاریس برای کمک به سیل‌زدگان، تجهیزات امداد و نجات شامل 114 پمپ تخلیه آب، 300 بسته تجهیزات آشپزی و پنج هزار پتو را به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در روزهای آتی تحویل خواهد داد.

 

جمع‌آوری 5 هزار و 600 پوند  از سوی مرکز اسلامی انگلیس

 

تا به امروز مرکز اسلامی انگلیس آخرین ارگان بین‌المللی است که قصد ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ایران را دارد.

 

در اطلاعیه این مرکز آمده است: جاری شدن سیل در تعدادی از شهرهای کشور عزیزمان در روزهای اخیر، خسارت‌های سنگین جانی و مالی به ساکنین این شهرها وارد کرد. ضمن عرض تسلیت به هموطنان مصیبت‌زده و به‌منظور اعلام همدردی با آنان و لبیک به خواست هموطنان خارج از کشور و همراه با سازمان‌های امدادی و کمک‌رسانی مسئول، که با تمامی امکانات به کمک هموطنان شتافته‌اند، مرکز اسلامی انگلیس نیز آماده دریافت کمک‌های نقدی عزیزان است.

 

 

 تاکنون مبلغ 5 هزار و 600 پوند جمع‌آوری و در مرحله اول به ایران ارسال ‌شده و به‌زودی مرحله دوم مبالغ جمع‌آوری‌شده نیز ارسال می‌شود.

 

بارش بی‌سابقه دو هفته اخیر در ایران باعث وقوع سیل در بیش از 400 روستا و شهر شد. در 15 استان ایران 141 رودخانه طغیان کرده و 2199 جاده روستایی نیز از بین رفته است. تاکنون 70 تن در اثر این حادثه جان باخته اند. همچنین تا به امروز ده‌ها روستا و شهر، به ویژه در استان خوزستان تخلیه شده‌اند.

 

سیل

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر