کد خبر: 62141
A
گزارشی از سیل در خوزستان:

تخلیه منازل اهواز صحت ندارد /تکذیب آلودگی آب شوشتر در پی وقوع سیل

خوزستانی که تا همین دیروز هلاک بود از تشنگی، آبی به زمینهای کشاورزی اش نمی رسید و برای تابستان 98 مدیریت اضطراری پیش بینی شده بود، حالا تا بامهای روستا در آب فرو رفته و تنها سر نخلهای بلند قدش پیداست.

تخلیه منازل اهواز صحت ندارد /تکذیب آلودگی آب شوشتر در پی وقوع سیل

به گزارش دیده بان ایران؛ خیلی از روستاییان حاشیه رودخانه دز و کرخه و کارون با وجود مقاومت در مقابل ترک روستا، در نهایت به اردوگاههای مشخص شده از سوی مدیریت بحران خوزستان پناه آوردند و حالا با وجود دلگرمی ها و وعده هایی که مسئولین برای کمک به آنها می دهند با نگرانی به آینده نامعلوم زندگی شان می‌اندیشند، مقابل اردوگاهها بیتوته کرده اند و از نیارهایشان همچون مواد غذایی، پوشاک، لوازم بهداشتی، دستشویی، چادر و تجهیزات امدادی می گویند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیریت بحران خوزستان، تاکنون و در پی بالا آمدن دبی رودخانه های منتهی به خوزستان و احتمال آبگرفتگی روستاها و شهرهای اطراف این رودخانه ها، 182 روستا تخلیه شده و  از این تعداد روستای تخلیه شده، 61 روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

تا این لحظه به 4600 واحد مسکونی آسیب وارد شده و 33 هزار و 500 واحد مسکونی نیز در معرض خطر قرار دارند؛ همچنین حدود 30 هزار نفر در 47 اردوگاه اسکان اضطراری اسکان یافته‌اند و امکانات و خدمات مورد نیاز برای آنها فراهم شده است.

از ان طرف با وجود شایعاتی که درباره ناپایداری سد کرخه در پی افزایش آورد رود مطرح شد، مسئولان ذیربط به مردم اطمینان داده اند که سیلاب ورودی به خوزستان مدیریت شده و سد کرخه شرایط پایداری دارد تا آنجا که گفته شده آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان هشت میلیارد و 700 میلیون مترمکعب بوده که 3 میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب از این میزان در مخازن سدها، نگهداری و مابقی آن رهاسازی شده است.

تخلیه منازل اهواز صحت ندارد / جلوگیری از ادامه نشت در سیل‌بندهای شهر

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه دبی رودخانه کارون رو به تثبیت و سپس کاهش خواهد بود، گفت: خبرها و یا صوت منتشر شده در خصوص تخلیه منازل اهواز صحت ندارد و در صورت لزوم موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

علیرضا عالیپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صوت منتشر شده در خصوص تخلیه منازل برخی مناطق اهواز اظهار کرد: یکی از غواصان سازمان آتش نشانی خود را در جایگاه مسئول معرفی و عنوان کرده است اینکه مسئولان می‌گویند جای نگرانی وجود ندارد را جدی نگیرید و منازل خود را تخلیه کنید که موجب نگرانی مردم شده است. در حالی که این فرد در جایگاه رصد اخبار نیست.

وی افزود: اخبار تنها در ستاد مدیریت بحران و به صورت لحظه‌ای تبادل می‌شود. مسئولان وظیفه نجات مردم را دارند و اگر لزوم به جابه‌جایی باشد از آن ابایی نیست.

 

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: یکی از توصیه‌های مسئولان این است که هنگام دستور تخلیه منازل، حتما مردم نسبت به جابه‌جایی اقدام کنند. در صورت نیاز به جابه‌جایی صراحتا موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

عالیپور با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص شکسته شدن سه سیل‌بند در اهواز، گفت: تنها در سه نقطه آب از بین خاکریزها نشت کرده بود که سریعا در این زمینه اقدام کردیم و مشکل خاصی نبود.

 

وی با بیان اینکه پیک دبی رودخانه شب گذشته بود، عنوان کرد: هیچ خطری اهواز را تهدید نمی‌کند.

 

 

آبرسانی به مردم گوریه شوشتر با تانکر در حال انجام است

 

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به خسارت سیل به تاسیسات آب و فاضلاب در شهر گوریه استان خوزستان گفت: در حال حاضر پنج تانکر توزیع آب شرب سالم در شهر گوریه مستقر شده و آبرسانی به مردم از این طریق در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، صادق حقیقی‌پور اظهار کرد: از این تعداد تانکر توزیع آب شرب، 2 تانکر در کمپ‌ها، 2 تانکر در مرکز شهر و یک تانکر برای تامین 24 ساعته آب شرب مستقر شده است.

وی ادامه داد: آبفای خوزستان تاکنون 10 هزار لیتر آب معدنی در شهر گوریه از توابع شهرستان شوشتر توزیع کرده است. عملیات آبرسانی به شهرهای سیل‌زده به‌صورت 24 ساعته انجام می‌شود و در این شهر هیچ‌گونه مشکل کمبود آب وجود ندارد.

اختصاص 20 قایق به مناطق سیل‌زده خوزستان از محل کمک‌های آلمان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از اختصاص 20 فروند قایق برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان از محل کمک‌های کشور آلمان به ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی خدادادی اظهار کرد: با توجه به اینکه آبگرفتگی روز گذشته افزایش پیدا کرد، بیشتر روستاهای بخش بروایه و بخشی از روستاهای حمیدیه در محاصره سیل قرار دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: از روز گذشته طرح ویژه‌ای با کمک استانداری خوزستان و اداره‌کل امور روستایی اجرا شد تا به روستاییانی که تمکین نکرده‌اند و به دلیل تعلقاتی که دارند می‌خواهند در روستاها حضور داشته باشند، نیازمندی‌ها از طریق دهیاری‌ها منتقل شود.

وی افزود: از روز گذشته اقدامات در این خصوص آغاز شد و با هفت فروند بالگردی که در اختیار داریم، نیازهای معیشتی و چادرهای مسافرتی در اختیار دهیاران و بخشداران قرارداده شد. بخشی از این کار روز گذشته انجام شد و امیدواریم امروز این کار تمام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: از طریق کمک‌هایی که از سوی کشور آلمان در اختیار جمعیت هلال احمر ایران قرار گرفته، قرار است امروز 20 فروند قایق در اختیار خوزستان قرار دهند. این قایق‌ها احتمالا امروز به دست ما می‌رسد تا بتوانیم در برخی مناطق محاصره شده از این قایق‌ها استفاده کنیم.

خدادادی در خصوص نیازهای مردم سیل‌زده گفت: مردم با حمایت‌های خود به ما کمک می‌کنند. آب معدنی از نیازهای ما است زیرا در این شرایط مصرف آب تمیز می‌تواند در بهداشت فردی و عمومی این مناطق و عدم انتقال بیماری‌های واگیردار و به خصوص در کودکان بسیار موثر باشد. پوشاک، شیشه شیر، کنسروجات، چادرهای مسافرتی، پتو و موکت نیز از دیگر نیازهای مردم هستند.

تکذیب آلودگی آب شهری شوشتر در پی وقوع سیل

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر در پی مطرح شدن شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر آلوده شدن آب شهری به دنبال وقوع سیل و ماندن لاشه حیوانات در آب، گفت: این شایعات بی‌اساس و کذب محض است.

به گزارش ایسنا، دکتر نایب فدایی اظهار کرد: سلامت آب، روزانه با کلرسنجی (حداقل ١٦ نوبت در طول ٢٤ ساعت) و تعیین ph و نمونه میکروبی و شیمیایی توسط کارشناسان بهداشت محیط پایش می‌شود.

وی افزود: بیش از ۶۰ مرکز جامع سلامت، پایگاه و خانه بهداشت در تمام نقاط شهرستان، روزانه و به طور مستمر سلامت آب شهری را مورد پایش و سنجش قرار می‌دهند. تمام این سنجش‌ها در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت می‌شود. همچنین آزمایشات میکروبی آب آشامیدنی شهری و کلرینه بودن آن نشان از سلامت آب و قابل شرب بودن آن است.

تامین داروی بیماران تالاسمی سیل‌زده خوزستان

مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان با اشاره به از دست رفتن داروی برخی بیماران تالاسمی در جریان سیل، گفت: داروهای بیماران تالاسمی مناطق سیل‌زده تامین شده است.

مریم خوش‌اخلاق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیماران تالاسمی هشدارهای مدیریت بحران را جدی بگیرند و زمانی که اعلام می‌شود یک منطقه باید تخلیه شود مقاومت نکنند زیرا بیماران تالاسمی مانند دیگر افراد سالم نمی‌توانند سریع خود را نجات دهند.

وی افزود: برخی بیماران تالاسمی با وقوع سیل داروهای خود را از دست داده‌اند اما داروهای بیماران تالاسمی مناطق سیل‌زده تامین شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر