کد خبر: 62169
A

معاون وزیر راه: جاده‌های ۱۲۰ روستا در خوزستان تخریب شد؛ سیل آزاد راه اهواز-اندیمشک را بست

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حضور وی در خوزستان و هماهنگی همه ادارات کل زیرمجموعه در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده این استان، گفت: فعلا راه ارتباطی ۱۲۰ روستا قطع است.

معاون وزیر راه: جاده‌های ۱۲۰ روستا در خوزستان تخریب شد؛ سیل آزاد راه اهواز-اندیمشک را بست

به گزارش دیده بان ایران به نقل از فارس، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع آبگرفتگی و سیلاب در خوزستان به دلیل طغیان رودخانه‌ها و پر شدن پشت سدها، یکی از مواردی که اهمیت دارد مورد توجه باشد، ‌باز نگه داشتن شبکه‌های حمل و نقلی در استان است.

وی ادامه داد: در این راستا وزیر راه و شهرسازی دستور داد برای هماهنگی بیشتر بخش‌های مختلف زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان خوزستان، اینجانب در استان خوزستان مستقر شوم و هماهنگی کارها را بین ارگان‌های مختلف زیرمجموعه انجام دهم، همچنین اینجانب باید اگر موارد خاصی مطرح شد و همچنین جمع‌بندی جلسات استان را به سرعت به وزیر راه و شهرسازی انتقال دهم تا طی هماهنگی با معاونان ذی ربط، اقدامات مناسبی برای مردم خوزستان انجام شود، همچنین باید دستورات وزیر راه و شهرسازی را به مدیران استان استانی ابلاغ کنم.

خادمی ادامه داد: ‌صبح امروز ستاد بحران ادارات مربوط به وزارت راه و شهرسازی خوزستان با حضور همه مدیران بخش‌های مرتبط وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد. در این جلسه مدیران ادارات‌کل راه و شهرسازی، راهداری، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بنادر و دریانوردی، هواشناسی، فرودگاه‌ها و نماینده شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خوزستان حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در این جلسه اقدامات انجام شده قبلی و اقدامات در حال انجام، توسط مدیران مطرح شد همچنین مدیران برنامه‌های آتی خود را با توجه به بالا آمدن سطح آب برای خدمات رسانی به مردم و باز کردن راه‌ها مطرح کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه‌ریزی امروز اعلام شد که در وضعیت فعلی خوزستان تلاش شود در محورهایی که امکان آن فراهم است، با احداث سیل بند و دیگر کارهای ضروری، از آب‌گرفتگی جلوگیری شود و ‌مانع از آب گرفتگی مسیرهای جاده‌ای و ریلی ‌شویم.

وی اضافه کرد: در این جلسه همچنین عنوان شد پس از آنکه سطح آب فروکش کرد، ‌به سرعت مسیرهای آب گرفته جاده‌ای و ریلی و مسیرهای روستایی تخریب شده، بازگشایی و سپس بهسازی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین به مدیران استانی تأکید شد در کنار انجام وظایف خود، حتماً خدمت رسانی‌های دیگر به مردم و کمک کردن به آنها را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار داشت: تاکنون بخش‌های دولتی و خصوصی و پیمانکارانی که با ما کار می‌کنند، تعداد یک‌هزار دستگاه انواع ماشین آلات در اختیار ستاد بحران استان خوزستان و ادارات وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌اند.

خادمی با اشاره به اینکه در برخی شهرها احداث و ترمیم سیل بندها به ادارات زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی محول شده است‌، گفت: احداث سیل‌بند سوسنگرد بر عهده اداره راه و شهرسازی استان خوزستان است. حدود ۲ هفته است پرسنل وزارت راه و شهرسازی در سوسنگرد مستقر شده اند و مسئولیت حفاظت از شهر را هم به عهده دارند، در این مدت نزدیک به ۸ کیلومتر سیل بند در اطراف این شهر احداث کرده‌ایم؛ با احداث و ترمیم سیل بندها و همچنین  خاکریزی از ورود آب به شهر جلوگیری شده است‌.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان حفاظت و ترمیم سیل بندها توسط اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان انجام شد که از وظایف محوله بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر همه فرودگاه‌های استان خوزستان باز است و هیچ مشکلی ندارند، همچنین‌ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از نظر امداد رسانی در استان خوزستان فعال است.

وی بیان کرد: در حال حاضر، خط‌آهن جنوب به شمال به دلیل سیل‌ و تخریب مسیر مسدود است. ضمن آنکه ارتباط اهواز از طریق جاده به اندیمشک که یکی از محور شریانی خاص ما بوده است نیز مسدود شده است. حدود ۱۵ نقطه از مسیر بزرگراه اهواز به اندیمشک که مسیر اصلی شمال به جنوب ما است و عملاً از همین مسیر به لرستان و مرکز کشور ‌متصل می‌شود، دچار آسیب‌ شده است بنابراین امروز ‌دو طرف این مسیر آزادراهی را که دچار آبگرفتگی شده بود، بستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین محور اهواز به آبادان دچار مشکل شده است و آب گرفتگی در مسیر داریم که در صورت افزایش آبگرفتگی، این محور هم مسدود می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: حدود ۲۰ کیلومتر از مسیر ریلی اهواز به اندیمشک‌ در منطقه بام‌دژ دچار آبگرفتگی شده‌ و تردد ریلی فعلا قطع است، اما از اهواز به سمت بندر امام و اهواز به سمت بام‌دژ مسیر ریلی ‌باز است که خدمات رسانی ریلی به مردم شهر روستا انجام می‌شود.

خادمی اظهار داشت: قطعاً با کاهش ارتفاع آب، این خط ریلی به سرعت ترمیم می‌شود اما فعلا مسیر دچار آب‌شستگی شده است و ریل‌های خط هم دچار مشکل شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: امیدواریم با کاهش ارتفاع آب، بتوانیم به سرعت اتصال جاده‌ها و مسیرهای ریلی را برقرار کنیم.

وی اظهار داشت: در همین مسیر جاده‌ای اهواز به اندیمشک که مسدود شده است، پیش از این روزانه ۴۲ هزار دستگاه خودرو عبور می‌کرد اما پس از انسداد مسیر این تعداد خودرو امروز به محور اهواز به شوشتر و اندیمشک منتقل شده است در حالی که این محور ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد و ترافیک آن بسیار سنگین است، گره‌های ترافیکی زیادی در محور مذکور ایجاد شده است بنابراین در محل‌هایی که ترافیک پس می‌زند و گلوگاه است، واریانت احداث ‌کرده‌ایم.

خادمی اظهار داشت: ۳۰ محور روستایی در خوزستان به دلیل سیل تخریب شده و زیر آب رفته و مسدود است که موجب شده است مسیر ارتباطی ۱۲۰ روستا قطع شود و ترددی وجود نداشته باشد.

‌وی با بیان اینکه هنوز برآوردی از میزان خسارت وارده به زیرساخت‌های حمل و نقل در خوزستان نداریم، گفت: به هر حال باید سطح آب کاهش یابد و پس از آن می‌توان بررسی کرد که چه میزان خسارت به زیرساخت‌های حمل و نقل شده است اما در حال حاضر سطح آب بالا است و امکان برآورد خسارات تقریباً وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: به هر حال امروز همه پرسنل وزارت راه و شهرسازی در استان خوزستان در بخش‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی در حال فعالیت در حوزه‌های کاری خود هستند و تا خدمات‌رسانی به مردم افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مردم استان خوزستان بسیار به کمک های مردم نیازمند هستند، افزود: از مردم‌ خواهش می‌کنم ‌تا جایی که توان دارند، به مردم خوزستان کمک کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر