کد خبر: 62336
A

رئیس اورژانس اجتماعی: تاکنون موردی از خودکشی در مناطق سیل‌زده گزارش نشده است

رئیس اورژانس اجتماعی کشور می‌گوید فعالیت مددکاران اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده به طور جدی ادامه دارد و تاکنون گزارشی مبنی بر خودکشی، کودک‌آزاری و همسرآزاری در مناطق سیل‌زده اعلام نشده است.

رئیس اورژانس اجتماعی: تاکنون موردی از خودکشی در مناطق سیل‌زده گزارش نشده است

به گزارش دیده بان ایران، رضا جعفری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به حضور تیم‌های مددکاری در مناطق سیل‌زده اظهار کرد: تا امروز حدود 145 تیم اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده فعال شده‌اند که در هر تیم دو نفر (روانشناس و مددکار اجتماعی) حضور دارند. هدف عمده از حضور تیم‌های اورژانس موضوع حمایت از روان اجتماعی و آثاری است که در پی وقوع سیل در افراد رخ می‌دهد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که وقتی بحرانی حادث می‌شود هنوز جامعه با واقعیت مواجه نشده است و باید برنامه‌ریزی کنیم تا افراد بحران‌زده وارد فاز افسردگی و رفتار پرخاشگرانه نشوند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی که ذات بحران‌هایی همچون سیل است برای تیم‌های اورژانس تعریف شده است، گفت: افرادی که زندگی و اموال خود را طی بحرانی همچون سیل از دست داده‌اند به طور طبیعی دچار تالمات روحی و روانی می‌شوند و ممکن است آسیب‌هایی متوجه آنها شود. تیم‌های اورژانس اجتماعی در بارگیری اولیه، افرادی که نیاز به خدمات فوری روانی و اجتماعی دارند را شناسایی و خدمت‌رسانی می‌شوند و اگر مشکل در محل برطرف نشد به مراکز تخصصی اورژانس اجتماعی ارجاع داده می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون شناسایی نیازهای گروه خاص جامع هدف سازمان بهزیستی در حال انجام است. در این راستا زنان سرپرست خانوار، معلولان، کودکان بی‌سرپرست و دارای سرپرست معسر در اولویت خدمات‌رسانی هستند. فرم‌هایی تعریف شده و سعی شده در این فرم‌ها نیاز آنها دسته‌بندی شود. علاوه بر این، افرادی را که نمی‌توانیم خدماتی ارائه دهیم نیز با کمک نهادهای اجتماعی، کار خدمت‌رسانی به آنها انجام می‌شود و به نهادهای مربوطه ارجاع داده می‌شوند. در واقع تیم‌های اورژانس اجتماعی کار تسهیل‌گری اجتماعی را هم انجام می‌دهند و پل ارتباطی با سایر نهادها هستند.

جعفری بیان کرد: همچنین در استان‌های لرستان و گلستان که جزو اولین استان‌های درگیر سیل بودند، سعی شده است از استان‌‌های معین استفاده شود و در این زمینه دو تیم از استان خراسان شمالی و سمنان به استان گلستان اعزام شده‌اند و در استان لرستان هم از استان مرکزی، ایلام، کرمانشاه، قم و کهگیلویه و بویراحمد 12 تیم اورژانس اجتماعی به استان لرستان عازم شده‌اند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه هیچ محدودیتی در اعزام تیم‌های اورژانس به مناطق سیل‌زده وجود ندارد، گفت: اورژانس اجتماعی در آماده باش است تا هر تعدادی که نیاز بود به مناطق اعزام شوند. در استان خوزستان نیز با توجه به اینکه تیم‌های اورژانس اجتماعی مشغول خدمت‌رسانی هستند، اگر نیازی شد از استان‌‌های دیگر به این استان اعزام خواهند شد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی درباره بیشترین مشکل تیم‌های اورژانس در مناطق سیل‌زده گفت: عملکرد تیم‌های اورژانس هر روز رصد می‌شود و مشکل خاصی گزارش نشده است و تاکنون گزارشی در حوزه خودکشی، کودک‌آزاری و همسرآزاری گزارش نشده است. یکی از برنامه‌ریزی‌های ما این است که اقدامات پیشگیرانه به صورتی باشد تا افرادی که در معرض خطر هستند با مداخله از اقدامات احتمالی جلوگیری شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر