کد خبر: 62345
A

اظهار عجیب سخنگوی ستاد مدیریت بحران؛ سیل لرستان در ۵۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است

سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در سطح کشور سیل استان لرستان در یک دوره 500 ساله و گلستان و خوزستان در دوره بازگشت 200 ساله بی سابقه بوده است.

اظهار عجیب سخنگوی ستاد مدیریت بحران؛ سیل لرستان در ۵۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است

 سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در سطح کشور سیل استان لرستان در یک دوره 500 ساله و گلستان و خوزستان در دوره بازگشت 200 ساله بی سابقه بوده است.

به گزارش دیده بان ایران، بهنام سعیدی روز چهارشنبه در نشست بررسی بحران سیل در کشور افزود: در این دوره از بارش ها در مدت زمان دو هفته با 14 میلیارد متر مکعب بارش در مقابل سال 96 با 13 میلیارد متر مکعب بارش، 31 استان کشور را درگیر کرد.
وی خاطر نشان کرد : از میان 31 استان درگیر بارندگی و سیلاب 6 استان خوزستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، گلستان و مازندران از وضعیت بحرانی‌تر برخوردار بودند.
سعیدی اظهار داشت: در این ارتباط در حالی که آب و گل لای ناشی از سیلاب در گلستان وضع بدی را به وجود آورده بود اما در لرستان با ارتفاع حدود 2 متر در منازل مسکونی وضعیت بسیار بدتری را به وجود آورده بود.

* دو سوم پهنه کشور درگیر سیل شد
سخنگوی ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه در وقوع این حادثه دو سوم پهنه کشور درگیر شده بود، افزود: در این حادثه 235 شهر به همراه 4 هزار و 304 روستا به صورت مستقیم درگیر سیلاب شده بود.
سعیدی تصریح کرد: در این میان 14 هزار کیلومتر راه اصلی آسیب دیده و 10 هزار و 719 پل، آبرو، آبنما به صورت جزئی و برخی به صورت 100 درصد تخریب و 223 محور اصلی نیز مسدود شد.
به گفته سخنگوی ستاد مدیریت بحران، 851 هزار هکتار اراضی کشاورزی، باغات و غیره نیز آسیب دید و بیش از 37 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب شد و 37 هزار واحد نیز به تعمیرات نیاز دارد.

* 70 نفر در سیل اخیر جان خود را از دست دادند
سعیدی با اشاره به اینکه در این سیلاب به بیش از 2 هزار واحد تجاری نیز آسیب وارد شده است، گفت: در این حوادث 70 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
سخنگوی ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: از این تعداد 47 نفر بر اثر سیلاب، 3 نفر برق گرفتگی، 8 نفر رانش و ریزش کوه، 6نفر سقوط آزاد و 6 نفر نیز به هنگام امدادرسانی کشته شدند.
سعیدی با اشاره به اینکه در این حادثه 60 بالگرد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی خدمات ارزنده را ارائه دادند، گفت: در این حادثه 24 بالگرد هلال احمر نیز به صورت ویژه مشغول امدادرسانی بودند.
وی با بیان اینکه پس از پیام مقام عظمای ولایت نیروهای مسلح، دستگاه‌ها دولتی و غیره و مردم به صورت جدی پای کار آمدند، تصریح کرد: با تلاش همه دست اندرکاران هم اکنون تنها 7 محور اصلی مسدود و مابقی بازگشایی شده است.
وی با اشاره به اینکه از هزار و 160 روستا که برق بر آنها قطع شده است، تنها 100 روستا به دلیل نمناک بودن دیوارها و احتمال برق گرفتگی فاقد برق هستند، افزود: در حالی که در سیلاب اخیر آب شرب 120 شهر و 3 هزار و 788 روستا قطع شده بود، هم اکنون تنها 107 روستا فاقد آب شرب است.
سخنگوی ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: در این حادثه حدود 400 روستا در استان های استان گلستان و خوزستان تخلیه و خالی از سکنه شده و خانواده های آنان اسکان داده شده است.
وی در خصوص برکات سیل نیز گفت: هم اکنون 40 درصد آب دریاچه ارومیه تامین شده و از 140 تالاب خشک شده و در حال نابودی 50 تالاب به همراه زاینده‌رود احیا شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر