کد خبر: 62532
A
دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی؛

متهم ردیف اول: حتی یک روز متواری نبودم/ تنها مجموعه‌ای بودم که کپی سرورم را به شما دادم/ به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید کافر نیستیم

سومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی امروز به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. در این جلسه نماینده سازمان تعاونی روستایی به ارائه شکایت خود از این موسسات پرداخت و متهم ردیف اول نیز دفاعیات خود را مطرح کرد.

متهم ردیف اول: حتی یک روز متواری نبودم/ تنها مجموعه‌ای بودم که کپی سرورم را به شما دادم/ به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید کافر نیستیم

به گزارش دیده بان ایران، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی و اعتباری البرز ایرانیان، ولی عصر، فردوسی و آرمان صبح امروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

در ابتدای دادگاه قاضی از نماینده سازمان تعاونی روستایی خواست برای ارائه شکایت خود از این موسسات در جایگاه حاضر شود.

 

نماینده این سازمان گفت: شرکت ولیعصر اقدام به خروج سرمایه از سازمان تعاونی روستایی کرده که این سرمایه صرف خرید املاکی در مشهد تهران و آمل شده است.

وی تاکید کرد: این اقدامات بدون توجه به تذکر مدیران سازمان صورت گرفته و به جای ارائه خدمات به کشاورزان و روستائیان سرمایه آنها را در مکان‌های دیگری صرف کرده‌اند و بر اساس فصل ۲۱ قانون شرکت‌های تعاونی خواستار صدور حکم علیه متخلفان شد.

کیفرخواست مبتنی بر حقیقت نیست و احتمالا تسویه حساب سیاسی با برخی افراد مدنظر است

با پایان قرائت شکایت سازمان تعاونی روستایی توسط نماینده این سازمان قاضی از امیرحسین آزاد متهم ردیف اول این پرونده خواست برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود.

آزاد در ابتدای اظهارات خود با ذکر این موضوع که بنده هیچ اتهامی را قبول ندارم، گفت: بنده اساسا تخلفی انجام ندادم و تمام تلاشم برای صیانت از مال مردم بود.

وی ادامه داد: معتقدم کیفرخواست مبتنی بر حقیقت نیست و احتمالا تسویه حساب سیاسی با برخی افراد مدنظر است.

صریح بگویید اتهام شخص من چیست

وی خطاب به نماینده دادستان گفت: در دو جلسه گذشته برخی اعداد را اشتباه خواندید شما به جای ۱۳۰۰ میلیارد، ۱۳ هزار میلیارد اعلام کردید که این رقم بیشتر از کل نقدینگی کشور است.

متهم ردیف اول همچنین در خصوص علنی بودن دادگاه گفت: می‌دانم که بر اساس قانون دادگاه‌های اقتصادی باید علنی برگزار شود اما این به معنای پخش دادگاه بوده نه اینکه برخی رسانه‌ها گزارش خلاف واقع بدهند.

آزاد افزود: همیشه از لفظ متهمان استفاه می‌شود صریح بگویید اتهام شخص من چیست مگر نه اینکه حرمت آبروی مومن از خانه کعبه بیشتر است بنده از روز اول سعی کردم از بانک مرکزی مجوز بگیرم اینجا در دادگاه انقلاب هر کس بخواهد شخصی مثل قاضی دادگاه را ببیند می‌تواند اما در بانک مرکزی شما دربان را هم نمی‌توانید به سادگی ببینید بانک مرکزی می‌گوید به من نامه زده این نامه چه تاریخی بوده که حالا بعد پنج سال آمده‌اید و می‌گویید شما نامه ما را پاسخ ندادید.

تنها مجموعه‌ای بودم که کپی سرورم را به شما دادم

وی ادامه داد: بانک مرکزی بگوید که من صدها نامه به آنها زدم تا مجوز بگیرم و زمانی که به نتیجه نرسیدم در این خصوص به مسئولان قوه قضائیه نامه زدم. نماینده بانک مرکزی تقاضای اشد مجازات برای بنده می‌کند چرا برای هفت هزار موسسه دیگری که آمارش را آقای سیف داد تقاضای مجازات نمی‌کنی؟ چرا مثل سایر موسسات که در بانک‌ها ادغام شدند باموسسه ما برخورد نشد؟ من گفتم حاضر هستم هر کاری بانک مرکزی بگوید انجام دهم اما در بانک مرکزی همه حرف‌ها شفاهی هست و هیچ نامه مکتوبی نمی‌دهند تا هر وقت خواستند زیر حرف‌شان بزنند.

آزاد خطاب به نماینده بانک مرکزی گفت: من تنها مجموعه‌ای بودم که کپی سرورم را به شما دادم آیا بانک ملی به شما کپی سرور می‌دهد من اگر متخلف بودم سامانه آنلاین تشکیل نمی‌دادم من بیشترین همکاری را با بازرسان شما داشتم.

حتی یک روز متواری نبودم

وی ادامه داد: من با آقای کمیجانی که قائم مقام بانک مرکزی بودند جلسه داشتم ایشان پرسید درخواست شما چیست و من هم پاسخ دادم تکلیف ما را مشخص کنید در بازپرسی از من پرسیدند چرا کار را ادامه دادی چه کار می‌کردم پول مردم دست من بود من باید می‌ایستادم تا مساله حل شود.

این متهم با تاکید بر این موضوع که من حتی یک روز متواری نبودم افزود: شما ۹ ماه بدون آنکه تغییری در پرونده ایجاد شود من را بازداشت کردید شعبه‌های ما را بستید و وقتی مردم به خیابان‌ها ریختند گفتید اینها می‌خواستند فرار کنند من با ابلاغ خود شما مراجعه کردم و بازداشت شدم چه کسی می‌خواست فرار کند. من بارها تلفنی به دادگاه مراجعه کردم و آخرین نامه‌ای که به آقای سیف ارسال کردم مربوط به ۱۴ اسفندماه بود یعنی تا ۲ روز قبل بازداشت در حال پیگیری امور بودم.

به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید کافر نیستیم

متهم ردیف اول این پرونده گفت: وظیفه راهنمایی و رانندگی فقط جریمه کردن نیست باید اول راهنمایی کند بانک مرکزی هیچ راهنمایی و نظارتی ندارد بعد اینجا درخواست اشد مجازات می‌کند. مگر می‌شود بگویید ما از فعالیت این موسسات اطلاع نداشتیم الان یک چهارچرخ در خیابان راه بیفتد صد بار پلیس متوقفش می‌کند.

وی مجددا خطاب به نماینده بانک مرکزی گفت: ما هم آدمیم و به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید کافر نیستیم ما هم روزی مثل شما کت و شلوار تن‌مان بود درست نیست اینجا بنشینید و مطالب خلاف واقع بگویید. من دو سال است که در زندان هستم و این مجازات من برای ورود به یک سیستم کثیف است. درست است شما به من مجوز ندادید اما الان باید بگویید تخلف من چیست، می‌گویید مکاتبات متعدد با من داشتید حالا یکی را ارائه دهید من ۴۸ زونکن مدارک به شما تحویل دادم چطور می‌گویید از فعالیت من اطلاع نداشتید. بانک مرکزی به رغم غیرقانونی بودن با ما تماس می‌گرفت و شفاهی مطالبی را مطرح می‌کرد تا سند دست ما ندهد.

تا پیش از بازداشت با ۲۴ هزار نفر تسویه کردم

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: من تا پیش از بازداشت با ۲۴ هزار نفر تسویه کردم شما می‌گویید این پرونده ۶ هزار شاکی دارد این افراد که پولشان را از بانک تجارت دریافت کرده و شکایتشان را پس گرفته‌اند چرا کیفرخواست را تصحیح نکردید؟ نماینده دادستان به من می‌گوید ما تغییر نمی‌دهیم تو صحبتت را در دادگاه مطرح کن.

وی در پایان دفاعیات خود به دستور قاضی پرونده به قرائت لایحه کتبی خود پرداخت.

بخش قابل توجهی شکایت خود را پس گرفتند

امیرحسین آزاد با اعلام این موضوع که بنده حدود ۲۸ ماه است که در بازداشت هستم، گفت: پرونده بنده متعلق به سال ۹۲ با عنوان اختلاف با بانک مرکزی بود یعنی این پرونده پیش از وقوع اتفاقات اخیر در خصوص سکه و ارز و پیش از صدور استجازه رهبری بود.

وی ادامه داد: در پرونده حاضر نیاز به ارائه اعداد دقیق است اما هیچ کارشناسی دقیقی صورت نگرفته همچنین بسیاری از اموال معرفی شده به دلایل واهی مورد ارزیابی کارشناسی صورت نگرفته است.

وی افزود: پیشتر نیز مطرح کردم که در کیفرخواست تعداد شکات ۶۰۳۵ نفر ذکر شده که بخش قابل توجهی شکایت خود را پس گرفتند اما در کیفرخواست این مساله تصحیح نشده است که باید تعداد دقیق ذکر شود.

آزاد تصریح کرد: همچنین بازپرس پرونده باید در تعیین قرار تامین میزان املاک توقیفی را در نظر می‌گرفت و بعد شکایت بانک مرکزی مکاتبات موجود بین بنده و این نهاد را بررسی می‌کرد اما ایشان در نقش وکیل مدافع بانک مرکزی وارد شد و کلیه اظهارات آنها را تایید کرد.

در کیفرخواست به نقش کلیدی آقای ابراهیم بای‌سلامی اشاره نشده است

وی ادامه داد: بر مبنای انتقال دارایی‌های موسسه البرز به بانک تجارت و تشکیل لاین اعتباری باید قرار وثیقه بر مبنای آن تشکیل می‌شد.

امیرحسین آزاد گفت: در کیفرخواست به نقش کلیدی آقای ابراهیم بای‌سلامی اشاره نشده است چرا که در مواجهه حضوری نقش ایشان اثبات شده و بحث جعل امضای ایشان دیگر مطرح نیست.

وی در خصوص اتهامات منتسب به خویش در کیفرخواست گفت: در خصوص اتهام کلاهبرداری نه تنها بنده سوء نیت نداشتم بلکه کلیه تلاش خود را برای صیانت از سپرده‌گذاران انجام داده‌ام. همچنین هیچ مبلغی از مال سپرده‌گذاران توسط بنده تحصیل نشده است.

اینجانب هیچ حیف و میلی از اموال مردم نداشتم

آزاد در خصوص اتهام جعل امضای آقای روح اله رحمان‌زاده نیز گفت: بنده هیچ گاه امضای ایشان را جعل نکردم بلکه ابراهیم بای‌سلامی که باید به جای ایشان نامه را امضا می‌کرد به من گفت شما «از طرف» امضا کنید که بنده سعی در جعل امضای آقای رحمان‌زاده نیز نداشتم و امضای خود را انجام دادم اما متاسفانه فراموش کردم «از طرف» را بنویسم.

وی ادامه داد: در خصوص اتهام جعل مهر هم باید بگویم تهیه این مهرها اساسا در زمان مسئولیت بنده نبوده است همچنین در خصوص اتهام خیانت در امانت لازم است توضیح دهم که اساسا شرط وقوع این جرم سوء نیت است و بازپس ندادن مال امانت به صاحبش دلیل وقوع جرم نیست بلکه باید اتلاف صورت گرفته باشد اینجانب هیچ حیف و میلی از اموال مردم نداشتم و خرید خودروهای لوکس در جهت سرمایه‌گذاری بوده و سفرهای خارجی بنده نیز هیچ کدام با منابع مالی سپرده‌گذاران صورت نگرفته است.

ادامه دارد...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر