کد خبر: 62742
A
رئیس قوه قضاییه:

اقوام خوزستانی، سرمایه‌های نظام اسلامی هستند

رییس قوه قضاییه در دیدار با خانواده معظم شهدا، عشایر و مسئولان استان خوزستان گفت: اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند، سرمایه‌های نظام اسلامی هستند.

اقوام خوزستانی، سرمایه‌های نظام اسلامی هستند

به گزارش دیده بان ایران به نقل از قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در دیدار با خانواده معظم شهدا، عشایر و مسئولان استان خوزستان با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت مهدی (عج) و ابراز خرسندی از حضور در جمع نورانی مردم عزیز و عشایر غیور خوزستان، از همه اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند به عنوان سرمایه‌های نظام اسلامی یاد کرد و گفت: زندگی و مقاومت این اقوام در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی و ایستادگی آن‌ها در برابر استکبار جهانی و دفاعشان از این سرزمین و انقلاب شکوهمند و ارزش‌های اسلامی زبانزد است.

وی با بیان اینکه هر وجب از خاک استان خوزستان یادآور رشادت و شهامت است، افزود: در این استان و شهرها و روستاهای آن مردان و زنانی زندگی می‌کنند که خاطرات بسیاری از ایستادگی، رشادت، مقاومت و دفاع از ارزش‌های الهی داشته و دارند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: حقیقتا این استان یادآور دوران دفاع مقدس، رشادت و شجاعت در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های بسیاری است و در این چهل ساله انقلاب اسلامی همه اقوام این استان با بیداری، بصیرت و هوشیاری از ارزش‌های انقلاب اسلامی پاسداری کرده‌اند.

وی دغدغه کنونی مردم استان خوزستان را موضوع سیل، راهکارهای مربوط به مواجهه با مسائل سیل، کمک به مردم و پرداخت خسارات عنوان کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری که انجام شده به زودی شاهد پرداخت خسارت‌ها باشیم و تایید و تاکید آن از سوی مقام معظم رهبری انجام شده است.

رئیسی انسجام، همدلی، همراهی و همکاری همه اقشار و اقوام در کمک به سیل‌زدگان را غیر قابل توصیف خواند و گفت: در کنار سیل ویرانگری که زندگی مردم را به مخاطره انداخت و به خانه و کاشانه و کسب و کار آن‌ها و زمین‌های کشاورزی آسیب زد، یک زیبایی معنوی وجود داشت که انسجام، همدلی، همراهی و همکاری همه اقشار و همه اقوام و زن و مرد در کمک و مدد به سیل‌زدگان بود.

رئیس قوه قضاییه افزود: شب و روز جوانان عزیز و غیور عرب و لر و بختیاری و همه این اقوام و بسیجیان عزیز و ارتشی‌های دلاور و سپاه که همیشه یار و همراه مردم بوده است، همه نیروهای دولتی و نهادهای مردمی و عشایر غیور انصافا نمایشی از همدلی، همکاری، دلدادگی و امداد و نجات را به تصویر کشیدند که مثال زدنی است.

وی تصریح کرد: این روزها یادآور روزهای جهاد و نبرد در مقابل دشمنان بود که زن و مرد و پیر و جوان در مناطق خوزستان در کنار یکدیگر از سرزمین‌شان دفاع می‌کردند و امروز هم در امداد و نجات مردم سیل‌زده، نورانیت و جلوه‌هایی را خلق کردند که این جلوه‌ها به یاد ماندنی و درسی برای همه دنیاست.

رئیسی گفت: امید آن داریم که حتما در مرحله امداد و نجات کار به خوبی ادامه پیدا کند و مرحله دوم را که بازسازی و جبران خسارات است بتوانیم پشت سر بگذاریم؛ به نحوی که خانه‌ها و کاشانه‌ها و زمین‌های کشاورزی بازسازی شود و مردم بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

وی با اشاره به آسیب شناسی سیل اخیر، خاطرنشان کرد: در خوزستان، هور، رودخانه‌های عظیم و سدهای بزرگ داریم و بسیاری از امکانات خدادادی در این اقلیم وجود دارد که می‌توانند در پیشگیری از حوادث نقش داشته باشند و ما باید در اقدامات عمرانی خود طوری رفتار کنیم که اکوسیستم منطقه به هم نخورد.

رئیسی با تاکید بر لزوم مدیریت آب، خاک، هوا، فضا و محیط زیست افزود: خداوند برای طبیعت، رودخانه، دریا و ساحل ضوابط و مقرراتی را  قرار داده است که این طبیعت باید آنچنان که هست از آن بهره برداری شود؛ لذا مدیریت محیط زیست موضوع بسیار مهمی است که برای تحقق آن باید هم شناخت نسبت به امکانات وجود داشته باشد، هم پیش بینی‌های لازم انجام شود و هم در مورد وقوع حوادث، پیشگیری صورت گیرد و متناسب با آنچه اتفاق می‌افتد، اقدام شود.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نزولات آسمانی در همه جا منشاء برکات الهی است و در اینجا نیز منشاء برکات الهی بوده و خواهد بود و باید تلاش کرد که از قوانین تکوینی در طبیعت بهترین استفاده را در جهت بهترین بهره برداری داشت.

وی با قرائت سوره فلق و ناس تصریح کرد: باید با قوانین تکوینی الهی بسیاری از حوادث را به فرصت برای کشاورزی و رشد در زندگی مردم تبدیل کرد.

رئیسی با اشاره به قوانین تشریعی یادآور شد: باید با عمل به قوانین تشریعی نیز به خداوند پناه برد؛ چراکه این قوانین جامعه را از شیاطین و مستکبرین حفظ می‌کند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: دستور الهی این است که انسان دلبسته به خداوند باشد و فقط از او بترسد و اگر این قوانین تشریعی عملی شود، انسان در مقابل تهدیدات دشمنان ایستادگی و مقاومت می‌کند.

وی افزود: عزت، اقتدار، ایستادگی، مقاومت، استقلال، آزادی، عمل به دین و ارزش‌های الهی در پرتو ایستادگی در مقابل دشمن و دلدادگی به خدا و اولیای الهی است.

رئیسی در ادامه شهدا را روشنفکران جامعه توصیف کرد و در تعریف روشنفکر بیان داشت: روشفکر کسی نیست که جامعه را به فرهنگ غربی هدایت کند؛ بلکه روشنفکر کسی است که جامعه را بشناسند؛ مسائل را پیش از دیگران رصد کند و بیش از دیگران دشمن را بشناسد؛ نیاز جامعه را احساس کند و حاضر باشد برای رفع نیاز خطرپذیری داشته باشد و نفوذ دشمنان و بدخواهان را به موقع به جامعه هشدار دهد که شهدای عالیقدر ما اینگونه بودند.

وی تصریح کرد: شهدای عالیقدر ما خوب جامعه را شناختند؛ نیاز جامعه را درک کردند؛ حاضر شدند برای رفع این نیاز جان خود را عرضه کنند؛ سپر بلا شدند تا جامعه، مردم، دین و ارزش‌ها بماند و آن‌ها که در این مسیر جان دادند، روشنفکران جامعه ما هستند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دشمنی‌هایی که در این چهل سال با انقلاب، نیروهای انقلاب و ارزش‌های الهی شده است، با طرح این سئوال که چرا دشمن با عشایر، مردم غیور و مقاوم خوزستان مخالف است، گفت:، چون خوزستان به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد دشمن یک وجب به این خاک و به یک ارزش از ارزش‌های الهی دست اندازی کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: در مقابل این ایستادگی و مقاومت، رسانه‌های بیگانه و قلم‌بمزدها  مخالفت می‌کنند؛ تهمت می‌زنند؛ شایعه پراکنی می‌کنند برای اینکه توی دل مردم را خالی کنند؛ اما با همه سختی‌ها امروز مردم ما، عشایر ما، جوانان عزیز ما می‌دانند که در این کشور سرمایه‌های مادی و معنوی بسیاری داریم و خداوند متعال به این کشور سرمایه‌های بسیاری داده است؛ ولی باید این سرمایه‌ها مدیریت شود.

وی افزود: این نیروی متراکم جوان و نیروهای انسانی پا به کار که سرمایه عظیم کشور هستند، می‌توانند منشاء بسیاری از برکات باشند و ذخایر مادی و معنوی که خداوند به این کشور مرحمت کرده، می‌تواند منشاء بسیاری از گره گشایی‌ها در زندگی مردم باشد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: قانون خداوند این است که اگر ما وحدت و یکپارچکی داشته باشیم، ما پیروز هستیم. اگر ما دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی داشته باشیم، پیروز هستیم؛ اگر ما ولایتمداری واقعی داشته باشیم، نه ولایت شعاری، پیروز هستیم و ما در همین سرزمین و همین آب و خاک دیدیم که وعده الهی تحقق پیدا کرد.

رئیسی تصریح کرد: عزت و اقتداری که امروز نظام اسلامی دارد، مرهون مقاومت‌ها و ایستادگی‌های مردم خوزستان و جای جای این کشور است و به یُمن همین مقاومت‌ها بود که وعده خداوند متعال عملی شد. نسبت به کشور و ذخایر موجود در کشور هم همینطور است. خداوند فرموده است: ما هیچ دردی را قرار ندادیم، مگر اینکه در کنار آن دوایی را قرار داده باشیم. انسان باید با فکر و اندیشه دنبال این داروها و راهکارهایی باشد که خداوند متعال در طبیعت قرار داده است. باید با فکر و اندیشه و پیگیری، این قوانین را در طبیعت کشف کرد.

وی تصریح کرد: سدها یکی از این قوانین الهی است تا بتوانیم آب را مدیریت کنیم که به سیلاب و بحران تبدیل نشود و بهترین بهره برداری در شرب، کشاورزی و صنعت از آن بشود که این، همان مدیریت آب است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: باید راهکارهایی که برای مهار سیلاب وجود دارد، پیگیری شود؛ بنحوی که دیگر شاهد این حوادث نباشیم و از برکات نزولات آسمانی  بهره‌مند و از آفات و مشکلاتش در امان باشیم.

رئیسی گفت: هرجا که باران می‌بارد، مردم خدا را شکر می‌کنند؛ چون نزول برکات الهی است. پیگیری‌های دستگاه‌های مختلف، مدیران، خصوصا سازمان‌های مردم نهاد و کسانی که دغدغه آب وخاک و محیط زیست دارند، باید درباره آسیب‌شناسی سیل‌های اخیر ادامه پیدا کند و همه نظراتشان را بدهند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی تاکید کرد: می‌بایست آسیب‌ها شناخته شود. اول آسیب شناسی و بعد آسیب زدایی انجام شود و این وظیفه همه است و از دستگاه‌هایی که دراین جا حضور دارند، می‌خواهم و در جلساتی که عصر با  اعضای مدیریت بحران و بخش‌های مختلف داریم خواهم خواست که این کار صورت گیرد و به نحوی مردم عزیزمان در جریان نتایج پیگیری‌ها و بررسی‌ها قرار گیرند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر