کد خبر: 62980
A

دانشگاه‌ها دخالتی درفعالیت مجازی دانشجویان ندارند/ این موضوع خلاف قانون اساسی ونقض حریم شخصی است

عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه نظارت بر فعالیت دانشجویان در فضاهای مجازی به هیچ عنوان در بندهای آئین‌نامه انضباطی دانشجویان مطرح نیست، گفت: دخالت در فعالیت دانشجویان در صفحات مجازی شخصی ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد و دخالت در این موضوع نقض حریم شخصی و قانون اساسی به شمار می‌آید.

دانشگاه‌ها دخالتی درفعالیت مجازی دانشجویان ندارند/ این موضوع خلاف قانون اساسی ونقض حریم شخصی است

به گزارش دیده بان ایران، دکتر کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با تشریح جزئیات جلسه شرای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با موضوع تصویب پیش‌نویس اصلاح آئین‌نامه انضباطی دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: آنچه که در این جلسه اتفاق افتاد این بود که اگر قرار است آئین‌نامه‌ای مصوب سال ۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییر کند باید تمام بندهای این آئین‌نامه با دقت تمام مورد بحث و بررسی یک جمع کارشناسی خبره قرار بگیرد تا آئین‌نامه جدید شفاف تدوین شود و به گونه‌ای که اختیارات دانشگاه‌ها در آن شفاف ذکر شده باشد تا اجحافی در حق دانشجویان صورت نگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اصلاح آئین‌نامه انضباطی دانشجویان باید نظرات تمامی مراکز و نهادها از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و… گرفته شود تا بتوانیم آئین‌نامه کامل، جامع و همه جانبه را تبیین، تصویب و ابلاغ کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد همچنین به مهمترین مشکلات آئین‌نامه فعلی انضباطی دانشجویان اشاره کرد و گفت: برخی از اصطلاحات فعلی دانشگاه‌ها تغییر کرده است، مثلاً عنوان بسیاری از مراکز آموزش عالی تغییر نموده و در آئین‌نامه جدید باید این عناوین اصلاح و عناوین فعلی در آن گنجانده شود. ضمن اینکه حوزه اختیاراتی که به دانشگاه‌ها داده شده بود باید مجدداً در آئین‌نامه جدید مورد بررسی قرار بگیرد تا میزان بازدارندگی آئین نامه فعلی مشخص شود و در این راستا تصمیماتی را ستادها در حوزه انضباطی دانشجویان اعمال کنند، بنابراین آئین‌نامه جدید باید به تناسب نیازهای امروز تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

دکتر کلانتری تأکید کرد: در حال حاضر پیش‌نویس اصلاح آئین‌نامه انضباطی دانشجویان به تصویب اعضای شورای اسلامی شدن رسیده است اما برای تصویب نهایی باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. در حال حاضر نیز در مرحله تدوین این پیش‌نویس هستیم و هنوز نهایی نشده است.

عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها همچنین در خصوص فعالیت دانشجویان در فضای مجازی نیز گفت: موضوعی که در اصلاح پیش نویس آئین نامه انضباطی دانشجویان مطرح شد این است که فعالیت دانشجویان در فضاهای آموزش و پژوهش اعم از گروه‌ها، سایت‌ها و فضاهایی که با هویت دانشگاه‌ها ایجاد می‌شوند و با هدف فعالیت دانشجویی تدوین و صبغه فضای آموزش عالی دارد اگر تخلفی اتفاق بیفتد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. تخلفات دانشجویان در این فضاها نیز به تبع این موارد بررسی خواهد شد.

دکتر کلانتری در پایان تاکید کرد: تحت هیچ عنوانی فعالیت دانشجویان در فضاهای مجازی خارج از فضاهای دانشگاهی در آئین‌نامه انضباطی مطرح نیست و این امر خلاف قانون اساسی کشور و به نوعی نقض حریم شخصی افراد محسوب می‌شود. بنابراین فعالیت دانشجویان در فضاهای مجازی خارج از فضاهای دانشگاهی ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد و فقط سایت‌ها، کانال‌ها و فضاهای ویژه دانشگاهی که هویت دانشگاهی دارند و دانشجویان با هویت دانشگاهی در آن فضا سروکار دارند شامل این آئین‌نامه خواهند شد./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر