کد خبر: 63009
A

روستاهای حریم رودخانه‌های خوزستان باید جابجا شوند

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به وضعیت مناطق سیل‌زده گفت: تعدادی از روستاها در حریم رودخانه و تعدادی در بستر رودخانه قرار دارند که باید جابجا شوند و تا زمانی که این روستاها تعیین تکلیف نشوند، نمی‌توانیم عملیات اجرایی در این روستاها انجام دهیم.

روستاهای حریم رودخانه‌های خوزستان باید جابجا شوند

به گزارش دیده بان ایران، مسعود انصاریان در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده که امروز (هفتم اردیبهشت‌ماه) در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در سیل اخیر مناطق روستایی و شهری دچار آبگرفتگیشدند که تیم‌های ارزیاب در قالب شش تیم معین در حال فعالیت و ارزیابی هستند.


وی افزود: در سطح خوزستان باید بانک اطلاعات واحد در ارتباط با خسارات در بخش‌های مختلف ایجاد شود تا دچار پراکندگی آمار نباشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تعدادی از روستاها در حریم رودخانه و تعدادی در بستر رودخانه قرار دارند که باید جابجا شوند. تا زمانی که این روستاها تعیین تکلیف نشوند، نمی‌توانیم عملیات اجرایی در این روستاها انجام دهیم. باید کمیته‌ای با حضور سازمان آب و برق خوزستان، استانداری خوزستان و بنیاد مسکن، تشکیل شود تا هر چه سریع‌تر این نقاط تعیین تکلیف شوند و بتوانیم ورود کنیم و مشکل مردم حل شود.
وی با اشاره به مساله صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها به دهیاری‌ها گفت: باید مساله صدور پروانه ساختمانی، از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هر چه سریع‌تر انجام شود و بر اساس مصوبه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده به صورت رایگان و سریعاً صادر شود.


مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: همچنین اکنون بسیاری از مناطق زیر آب هستند و باید راهکاری جهت خروج آب از واحدهای مسکونی و روستاها انجام شود تا امکان خدمات‌رسانی و ارزیابی واحدها فراهم شود.


انصاریان گفت: سیل‌بندهایی که پیش از وقوع سیل و یا در زمان سیل در جوار روستاها احداث و یا ترمیم شده اندهیچکدام استاندارد نیستند و باید طرح سیل‌بند استاندارد با مصالح مقاوم تهیه و همزمان با روند بازسازی اجرا شود زیرا رودخانه‌های زیادی در خوزستان وجود دارد و ممکن است امسال یا سال آینده مجدداً با سیل مواجه شوند.


۱۷۰ هزار هکتار از انواع مزارع خوزستان هنوز زیر آب هستند


به گزارش ایسنا، در ادامه کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: بیشترین خسارت سیل اخیر هم از نظر تنوع و هم گستردگی به بخش کشاورزی وارد شده است. ۳۵ هزار خانوار از سیل متأثر شدند. همچنین ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش نیشکر خسارت وارد شده است.


وی افزود: یکی از تفاوت‌ها که در بخش کشاورزی وجود دارد این است که در بخش کشاورزی خسارت تنها به مردم وارد شده است در حالی که در بخش‌های دیگر عمده خسارت‌ها به زیرساخت‌ها و موارد دیگر وارد شده است. بخشی از خسارتی که به مردم وارد شده است به گونه‌ای بوده که مردم داوطلبانه حاضر به پذیرفتن خسارت جهت نجات روستا یا شهر بودند اما در برخی مناطق نیز به مردم گفته شد که باید این خسارت را تحمل کنند که باید این موارد مدنظر قرار بگیرد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کارگروهی جهت احصاء خسارت‌‌ها و پرداخت بلاعوض تشکیل شده است و کارها در حال پیگیری است.


وی گفت: نه تنها کشاورزان تولیدات کشت پاییزه را از دست داده‌اند بلکه اگر نتوانیم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم، ممکن است کشت تابستانه و بخشی از کشت پاییزه امسال را از دست بدهند.


چنگلوایی ادامه داد: انتظار می‌رود در وهله اول در خصوص خارج کردن آب از اراضی به جهاد کشاورزی کمک شود. حدود ۱۷۰ هزار هکتار از انواع مزارع در خوزستان هنوز زیر آب هستند.


وی تصریح کرد: خارج کردن آب از مزارع و آماده‌سازی اراضی جهت کشت تابستانه باید از اولویت‌ها قرار بگیرد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر نیازها جهت بازسازی حتی به تفکیک روستاهااحصاء شده است.

چنگلوایی بیان کرد: برای پرداخت بلاعوض مستقیم حداقل یک هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که با توجه به وعده‌هایی که داده شد، باید این موضوع پیگیری شود.

وی خواستار شد: امسال نباید محدودیت کشت از نظر سطح و تنوع کشت داشته باشیم. می‌توان میزان آبی که اکنون جهت مدیریت سیلاب رهاسازی می‌شود، به کشاورزان جهت کشت برنج داده شود تا به نوعی هم مشکل خالی کردن آب از مزارع را حل کرده باشیم و هم کشاورزان بتوانند کشت مجدد داشته باشند. در برخی از این اراضی در کوتاه‌مدت جز کشت برنج امکان‌پذیر نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر