کد خبر: 63084
A

انتقاد نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از بی‌توجهی صداوسیما به تذکرات رهبری

سیده فاطمه ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مدیران صدا و سیما بی‌توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری درباره کیفیت و غنای برنامه‌های این سازمان، راه دیگری می‌روند.

انتقاد نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از بی‌توجهی صداوسیما به تذکرات رهبری

به گزارش دیده بان ایران، سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری به دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما درباره استفاده از روشهایی در برنامه‌سازیها که بی‌شباهت به بخت‌آزمایی نیست، گفت: در دیدگاه امام خمینی (ره) صداوسیما یک دستگاه عظیم آموزشی و تربیتی و به منزلۀ یک «دانشگاه عمومی» است که قلمرو آن در سطح کشور گسترده است. انتظاری که از این سازمان می‌رود این است که اولا، محتوای آموزشی مناسبی داشته باشد، دوم،  مردم را به کارهای مفید و آینده‌دار ترغیب و تشویق کند و سوم، موجب حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی شود و تشویق به کسب و کار حلال نماید.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز به کرات در دیدار با مدیران این سازمان  خواستار بهره بردن برنامه‌سازان این سازمان بزرگ از فرهنگ و الگوی غنی ایرانی – اسلامی و تهیه برنامه‌های جذاب مبتنی بر میراث کهن و تمدن غنی کشورمان شده‌اند اما تغییرات مدیریتی شبکه‌های تلویزیونی به خصوص برخی انتصاب‌ها  در مدیریت شبکه‌ها، این زمینه را ایجاد کرده که صدا و سیما بی‌توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری راه دیگری ‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس با ابراز تاسف از عملکرد برخی مدیران رسانه ملی، گفت: صدا و سیما و  شبکه‌های آن با وجود سرمایه انسانی متخصص و کارآمد و دریافت بودجه‌های نجومی از بیت المال، متاسفانه دچار تنزلِ کیفیت شده است؛ از جمله می‌توان به برخی موارد از قبیل نظرسنجی انتخاب بهترین برنامه و مجری سال تلویزیون، معروف به ستاره مربع، حذف برنامه ورزشی پر مخاطب ٩٠ و مجری توانمند آن و اخیرا نیز شبه بخت‌آزمایی در مسابقه «برنده باش» اشاره نمود که حواشی به وجود آمده پیرامون آن،  وضعیت را به حدی غیرقابل تحمل کرده که مقام معظم رهبری و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به صراحت نسبت به شبه بخت‌آزمایی و قمار بودن مسابقه برنده باش تاکید و تذکری جدی دادند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، نگاه تجاری صرف به برنامه‌های صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داد و افزود: برخی مدیران، برنامه‌سازان و تامین کنندگان مالی شبکه‌های صدا و سیما برای کسب درآمد بیشتر خواسته یا ناخواسته با این منطق که هدف وسیله را توجیه می کند  به هر شیوه و روشی ولو غیرشرعی و حرام به بهانه افزایش تعداد مخاطب درآمدهای آنچنانی دست و پا می‌کنند؛ در حالی که مدیران شبکه‌های صدا و سیما می‌توانند با اتکاء به شیوه‌های حلال و مباح و از طریق تامین نظرات ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، آموزشی، اقتصادی و سیاسی و سرگرمی‌های مشروع برای جذب مخاطبان اقدام به ساخت فیلم‌های فاخر و سریال‌های غنی و انعکاس معضلات اجتماعی و فرهنگی و بررسی علل ایجاد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و راه‌های برون رفت از این مشکلات با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران خبره و با تجربه، هم مخاطبان فعلی خود را حفظ کنند و هم تعداد آنان را افزایش دهند.

ذوالقدر متذکر شد: شاید ساخت برنامه‌های متکی بر روابط و رفتارهای جنسی یا قمار و بخت‌آزمایی در شبکه‌های خارجی، عادی باشد اما در جمهوری اسلامی ایران مردم، مراجع تقلید و مدیران ارشد و میانی کشور و فرهنگی غنی ایرانی چنین مسائلی را تحمل نکرده و نمی‌پسندند.

وی ابراز تاسف کرد: صدا و سیما تا این لحظه، قانونی مدون و منسجم برای اداره ندارد و اگر اساسنامه‌ای هم داشته باشد هیچ مدیری در این سازمان به آن وفادار نبوده است؛ به همین دلیل کمیسیون فرهنگی مجلس تصمیم به تهیه طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما گرفت تا پس از تصویب در صحن علنی مجلس تصمیمات و عملکرد مدیران این سازمان بزرگ را قدری قانونمند و پاسخگو کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تشریح بخشی از ویژگی‌های این طرح، گفت: بزرگترین ویژگی طرح مذکور این است که پس از تصویب نهایی این طرح در مجلس و شورای نگهبان، صدا و سیما به جای یک نفر توسط یک شورا اداره می‌شود که انتخاب رییس و اعضای آن توسط مقام معظم رهبری انجام می‌شود. هیات امنای سازمان مرکب از دو نفر به ترتیب از نمایندگان رییس جمهور، رییس قوه قضاییه و رییس مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر عملکرد صدا و سیما را انجام خواهند داد و خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن نیز طبق قانون انجام می‌شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در طرح مذکور همچنین، پاسخگویی این سازمان به نهادهای نظارتی مدنظر قرار گرفته است. بر این اساس رییس صدا و سیما باید به اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما و همچنین مجلس شورای اسلامی از طریق دو عضو ناظر خود در شورای نظارت پاسخگو باشد. این بند  در راستای اجرایی شدن مفاد اصل ١٧٥ قانون اساسی جمهوری تصویب شد و در پی آن است تا در این سازمان بزرگ، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور و متناسب با نیاز و ساختارهای ارزشی و فرهنگی جامعه اتفاق بیفتد.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: بودجه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ٩٨ افزایش قابل توجهی یافت  و همچنین حق برداشت به  مبلغ ١٥٠ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی نیز به بودجه صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر