کد خبر: 63122
A

معصومه ابتکار : تمرکز طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی بر مناطق سیل‌زده، کودکان و زنان است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تمرکز طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی بر مناطق سیل‌زده گفت: آسیب روانی سیل بسیار جدی است و در مادران و کودکان حساسیت بیشتری دارد.

معصومه ابتکار :  تمرکز طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی بر مناطق سیل‌زده، کودکان و زنان است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران  به نقل از سایت اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری (لینک ) معصومه ابتکار در جلسه کارگروه بهداشت ستاد بحران خوزستان که امروز (۹ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌های ارائه شده از اقدامات در زمان وقوع سیل بسیار ارزنده است و همه حاکی از نگاه تخصصی، حرفه‌ای، دقیق، به موقع و جزو شرایط بحران بوده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، از تلفات انسانی و شیوع بیماری‌های واگیردار و مشکلاتی که گاهی اوقات در این حوادث رخ می‌دهند، جلوگیری شده است. همچنین در بخش‌های زیرساختی، دستگاه‌های دولتی اقداماتی انجام دادند و از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری شده است. از زیر آب رفتن شهرها و اتفاقات ناگوار بر اثر این سیلاب مهیب نیز جلوگیری شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: با اقدامات انجام شده بسیاری از کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان برچیده شده است و مردم در منازل اجاره‌ای یا نزد اقوام اسکان یافته‌اند و به هر روش دیگری از اردوگاه‌ها خارج شده‌اند. امیدواریم این موضوع ساماندهی شود زیرا تجربه کشور در خصوص این کمپ‌ها و اردوگاه‌ها نشان می‌دهد که دشواری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

ابتکار افزود: قطعاً باید برای افرادی که منازل‌شان به طور کامل تخریب شده است فکر اساسی شود و تا حد امکان برای اسکان این افراد در مکان‌های اجاره‌ای تلاش شود که دولت در این زمینه اعلام کرده است اجاره منازل این افراد را پرداخت خواهد کرد و این موضوع از جهات مختلف اجتماعی و بهداشتی بسیار بهتر است.

وی عنوان کرد: در این سیلاب، کمک‌های مردمی و اتفاق بزرگی که در سطح ملی رخ داد و حس نوع‌دوستی که شکل گرفت و پشتیبانی مردم از مسئولین بسیار حائز اهمیت است. حضور مردم در کنار مسئولین بسیار حائز اهمیت است. کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم از مناطق مختلف بسیار معنی‌دار بود و برخی از افراد از مناطقی که خودشان آسیب دیده بودند، به مردم سیل‌زده کمک کردند. برای مثال اولین کمک‌های ارسالی به مناطق سیل‌زده، از سرپل ذهاب بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: امروز با جمعی از دستگاه‌های اجرایی جهت ارزیابی ابعاد مختلف مساله و پیگیری، اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهیم.

ابتکار با اشاره به تغییر اقلیم، گفت: با توجه به تغییر اقلیم و تغییر شدید آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود در کل جهان با چنین حوادثی بیشتر مواجه خواهیم بود. البته پیش‌بینی‌ها درصد خطایی دارند بنابراین مدیریت بحران و ارزیابی ریسک بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: برای مواجهه با این حوادث باید آمادگی لازم را ایجاد کنیم. همزمان با سیل که در ایران رخ داد، در آسیای شرقی و قاره آمریکا نیز سیل رخ داد؛ اکنون نیز در کانادا سیل رخ داده است. بنابراین این مساله پدیده جهانی است و دلیل آن تغییر اقلیم و آثار تغییر اقلیم است که باید برای آن آماده باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: باید حداکثر استفاده از بهره‌ها و فایده‌های زیست محیطی سیل و بارندگی را ببریم. سیل و این بارندگی برکات زیادی داشته است. آب‌خیزداری، حفاظت از رودخانه‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه و جلوگیری از تخریب رودخانه‌ها، توجه به تالاب‌ها و احیای تالاب‌ها برخی از اقدامات مورد نیاز جهت حفاظت از محیط زیست است. یکی از کارکردهای شناخته شده تالاب‌ها در دنیا، کاهش خطرات سیل است. دو تالاب بزرگ در خوزستان وجود دارد که از قدیم این کارکرد را داشته‌اند و در این حادثه نیز این کارکرد نشان داده شد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه اکثر مناطق در حال خارج شدن از وضعیت سیل و بحران هستند اما همچنان موضوع بیماری‌های واگیردار، دسترسی به آب شرب سالم، بهداشت مناطق و خطر حشرات وجود دارد که پایش در این شرایط بسیار حساس است. تأمین آب شرب مناطقی که به آب شرب سالم دسترسی ندارند، باید با دقت پیگیری شود. همچنین در مناطقی که ماندآب وجود دارد، خطرات افزایش می‌یابد.

ابتکار تصریح کرد: با وجود اینکه به زنان و کودکان توجه ویژه‌ای شده است اما همچنان باید به این قشر توجه بیشتری شود. بسیاری از این افراد دچار آسیب روحی، روانی شده‌اند و نگران خسارت‌های خود هستند اما دولت تعهد کرده است که همه خسارت‌های منازل، زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌ها تأمین خواهد شد. این مصوبه دولت اجرایی شده است و برخی از پرداخت خسارت‌ها آغاز شده است و در این موضوع شکی نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آسیب روانی سیل بسیار جدی است و در مادران و کودکان حساسیت بیشتری دارد. در معاونت زنان و خانواده با همکاری امور بانوان، طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در خوزستان اجرا شده است. این طرح دارای تسهیل‌گران خوبی است و اعلام کرده‌ایم که این طرح با قدرت بیشتر و تمرکز بر مناطق سیل‌زده در سال جاری در این مناطق اجرا خواهد شد. از تشکل‌های روان‌پزشکی، انجمن‌ها و جامعه‌شناسی می‌خواهیم که در این موضوعات با ما همکاری بیشتری داشته باشند تا این افراد به مرحله بازسازی و بازگشت به زندگی عادی برسند.

وی افزود: همچنین همزمان طرح دیگری با عنوان طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در خوزستان آغاز شده است که به مساله آسیب‌های خانواده و تقویت روابط خانواده توجه دارد. اکنون اختلال ارتباطی به عنوان یکی از مشکلات اصلی خانواده ایرانی و کل دنیا مطرح است که بر این موضوع تمرکز کرده‌ایم. مرحله اول این طرح در خوزستان اجرا شده است و در مرحله دوم تسهیل‌گران تقویت خواهند شد. به دلیل آسیب‌هایی که به مناطق سیل‌زده وارد شده، تمرکز این طرح بر مناطق آسیب‌دیده از سیل خواهد بود.

ابتکار تصریح کرد: طرح توان‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد یکی دیگر از طرح‌ها است که فعالیت تشکل‌های حوزه بهداشت و درمان و اینکه بتواند در شرایط بحران فعالیت کنند، بسیار حائز اهمیت است. در شرایط بحران به تربیت نیروی تخصصی نیاز داریم و در این شرایط باید اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: می‌خواهیم که اقدامات انجام شده مستندسازی شود که برای انتقال تجربه و به عنوان تاریخچه‌ای از اتفاقات و اقدامات انجام شده در دسترس باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر