کد خبر: 64041
A

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ویرایش نهایی «سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده» خبر داد

اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ویرایش نهایی «سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده» خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی این سند براساس برنامه‌ریزی مشارکتی است و معاونت در برنامه‌ریزی تدوین آن، رویکرد «مدیریت نتیجه محور» داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ویرایش نهایی «سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده» خبر داد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ به نقل از سایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری(لینک ) اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ویرایش نهایی «سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده» خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی این سند براساس برنامه‌ریزی مشارکتی است و معاونت در برنامه‌ریزی تدوین آن، رویکرد «مدیریت نتیجه محور» داشته است.

اطهره نژادی با بیان اینکه در تدوین سندهای استانی دو مرحله مقایسه شاخص آماری استان با میانگین کشوری و همچنین تا حد امکان و بر اساس داده‌های موجود، مقایسه وضعیت داده به تفکیک دو جنس زن و مرد در سطح استان، در دستور کار قرار داشته است، افزود: این سند با تبیین نیازها و روشن کردن راهبردهای مناسب حوزه زنان و خانواده راهنمای فعالیت‌های این حوزه برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در سطوح مختلف ملی تا محلی است که در حال حاضر ویرایش نهایی این سند در حال اعمال است و به زودی این سندها در اختیار شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و همچنین سازمان برنامه و بودجه قرار می‌گیرد

به گفته وی برنامه‌ریزی این سند براساس برنامه‌ریزی مشارکتی است و مقرر شده که در تنظیم سند از همکاری بخش خصوصی، دولت، جامعه مدنی و دانشگاهیان استفاده شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اطلس وضعیت زنان و خانواده نیز بیان کرد: در سال ۹۳ اطلس وضعیت زنان و خانواده بر مبنای سرشماری سال ۱۳۹۰، شامل ۱۶۱ نقشه بود، این درحالیست که براساس دسترسی معاونت زنان به داده‌های مرکز آمار و دیگر دستگاه‌های قابل استناد، از سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۳۰ قلم آماری جدید به تعداد نقشه‌های اطلس وضعیت زنان اضافه شده است، به طوریکه طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد نقشه‌های موضوعی به ۱۹۲ نقشه ارتقا پیدا کرده است.

به گفته وی تفاوت اطلس سال ۹۵ با اطلس حاصل از سرشماری قبل در این است که نقشه‌های هر یک از اقلام آماری به تفکیک نقاط شهری و روستایی نیز تهیه شده است.

نژادی در ادامه با بیان اینکه معاونت زنان و خانواده باید شکاف‌های جنسیتی موجود را با استفاده از اطلس وضعیت زنان و خانواده شناسایی کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم همه استان‌های کشور از وضع مطلوبی برخوردار باشند اما به طور خاص باید به ریشه شکاف‌های جنسیتی استان‌هایی پرداخت که فاصله نامطلوبی از میانگین کشوری دارند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور معرفی وضعیت زنان بر اساس "مکان‌محوری" را یکی از نقاط قوت اطلس وضعیت زنان و خانواده دانست و گفت: در موضوع زنان و خانواده، صحبت از کلیت و میانگین‌ها، راه‌حل مسئله نیست باید مکان‌های بحرانی را شناخت و به صورت نتیجه محور برنامه‌ریزی کرد.

نژادی افزود: بخشی از آمارهای به دست آمده از اطلس وضعیت زنان عمومی و بخشی دیگر محرمانه هستند که معاونت زنان و مدیران فعال حوزه زنان و خانواده جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند به آمارهای بخش محرمانه دسترسی داشته باشند

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا این آمارها در اختیار عموم جامعه قرار نمی‌گیرد؟ تصریح کرد: گاهی اوقات بیان آسیب‌ها موجب تشدید آن می‌شود، اعتقاد معاونت در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت بر این است که آسیب‌های اجتماعی در معرض نمایش عمومی قرار نگیرد، زیرا تکرار یک مسئله ممکن است منجر به عادی شدن آن شود. زمانی که مسئله‌ای مطرح می‌شود نمی‌توان اطمینان داشت که برداشت‌های عموم جامعه یکسان و یا حداقل بی‌طرفانه باشد، ممکن است افرادی باشند که با غرض ورزی و برای ایجاد اختلال در آرامش جامعه از این آمارها سوء استفاده کنند و فضا را به سمت ناامید کردن جامعه پیش ببرند.

بنابر اظهارات نژادی وضعیت زنان از چند جنبه زمان، موضوع و مقایسه فرصت‌ها بین زنان و مردان قابل ارزیابی است که هر یک تحلیل خاص خود را برای برنامه‌ریزی دارد.

نژادی در ادامه گفت: اگر بر این باور هستیم که باید عدالت اجتماعی و توسعه پایدار به معنای واقعی محقق شود لازم است شکاف میان شاخص‌های توسعه در استان‌های مختلف کاهش یابد و همه جامعه از امکانات کشور و شرایط مناسب بهره‌مند شوند

 سایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری(لینک 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر