کد خبر: 64042
A

معصومه ابتکار: قوانین نانوشته زیادی در حوزه زنان داریم/ اخباری هست که بانوان توانمند می خواهند در انتخابات آینده شرکت کنند/ روند تایید صلاحیت ها به گونه ای باشد که مشارکت زنان کمرنگ نشود

معصومه ابتکار در پاسخ به این سوال که حضور زنان در اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد بالاست اما برخی قوانین و سیاست های دست و پاگیر علیه بانوان وجود دارد است که نمی تواند باعث افزایش مشارکت زنان شود، افزود: یک جایی قانون محدودیت هایی را به وجود آورده است اما قوانین خیلی اصلاح شده ولی هنوز جای اصلاح دارد.

معصومه ابتکار:  قوانین نانوشته زیادی در حوزه زنان داریم/  اخباری هست که بانوان توانمند می خواهند در انتخابات آینده شرکت کنند/  روند تایید صلاحیت ها به گونه ای باشد که مشارکت زنان کمرنگ نشود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ به نقل از سایت معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری (لینک )معصومه ابتکار در پاسخ به این سوال که حضور زنان در اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد بالاست اما برخی قوانین و سیاست های دست و پاگیر علیه بانوان وجود دارد است که نمی تواند باعث افزایش مشارکت زنان شود، افزود: یک جایی قانون محدودیت هایی را به وجود آورده است اما قوانین خیلی اصلاح شده ولی هنوز جای اصلاح دارد.

وی اضافه کرد: این سیاست ها و قوانین نانوشته بالاخره شکل گرفته است که به عنوان مثال برای اینکه چرا در بیمارستان ها حتما باید آقایان برای ترخیص و دریافت خلاصه پرونده فرزندش را امضا کند و اجازه همسر مورد قبول نیست، بررسی هایی انجام دادیم که در انتهای خط که بررسی کردیم متوجه شدیم که اصلی ترین دلیل مربوط به مساله اقتصادی است.

ابتکار ادامه داد: مسئولان بیمارستان برای این موضوع باید مطمئن می شدند که یک نفر حتما هزینه ها را تامین خواهد کرد و اصلا مساله جنسیت و حقوق فرد نبود. در حالی که زنی که تشخیص می دهد می خواهد جراحی کند بیشتر از نظر حقوق فردی به این مساله نگاه می کند و می گوید این حق من است که خودم راجع به این مساله تصمیم بگیرم. از آن طرف بیمارستان بیشتر بر این مساله تاکید می کند که باید یک نفر مسئولیت کار و تقبل هزینه ها را به عهده داشته باشد.

وی درباره اینکه دختران و بانوان موانع و محدودیت هایی دارند، گفت: این مسائل دسته بندی می شود و معاونت امور زنان روی آن کار می کند. به همین منظور کارگروه شورای فقهی و حقوقی معاونت امور زنان و خانواده به صورت ویژه در بخش قوانین فعالیت هایی دارد به طوری که پارسال پنج لایحه به دولت پیشنهاد داده است که اصلاح قوانین را به دنبال دارد، خیلی نسبت به این موضوع امیدواریم، البته روی برخی مسائل و رویه های دیگر هم فعالیت هایی در حال انجام است.

* فراز و نشیب های زیادی براثر تحریم در کشور داریم

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اکنون که تحریم های ظالمانه گریبان کشور را گرفته است، این تحریم ها چه تاثیری روی حوزه زنان گذاشته است؟ افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که از روزهای آغازین شکل گیری انقلاب، با تحریم های ظالمانه مواجه بوده است و فراز و نشیب های زیادی در کشور داشته ایم.

ابتکار ادامه داد: مردم نسبت به این فشارها و سختی ها آزموده شدند و مقاومت زیادی دارند، البته امروز ما با نسل جوانی مواجه هستیم که دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیده اند و دوران بسیاری از این مقاومت ها را تجربه نکرده اند. از زبان پدر و مادر یا سینما و رسانه شنیده اند، بنابراین این مساله مقاومت، ایستادگی و استقامت خیلی مهم است تا در مواجهه صحیح با فشارهای اقتصادی و جنگ روانی که به کشور وارد می شود عبور کنند. این بسیار بحث مهمی است.

وی اضافه کرد: بانوان هم در زمینه جنگ قطعا نقش دارند، فکر می کنم با جهت گیری که رهبر معظم انقلاب از حدود ۲ سال پیش در نامگذاری سال با نام حمایت از کالای ایرانی و امسال هم رونق تولید دارند، بهترین مواجهه با تحریم ها تاکید روی تولید ملی و اقتصاد درون زا همان سیاست های اقتصاد مقاومتی است و ما می توانیم آنها را عملیاتی کنیم.

* هیچ نقشی از زنان نباید فدای نقش دیگر شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: فکر می کنم زنان در اقتصاد ایران نقش رو به رشدی داشته اند و براساس مطالعه ای که یک دوره بین سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ روی ارزش گذاری کار خانگی زنان انجام شد. این مطالعه روی کارهای خانگی زنان از نگهداری سالمندان، کودکان، بیماران تا بحث بهداشت، مساله تامین غذا و مسائل مختلف نگهداری از موضوع پوشاک و البسه و الزامات اولیه زندگی انجام شد، حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی ما را کار خانگی زنان تشکیل می دهد.

ابتکار گفت: اکنون زنان در تمامی عرصه ها نقش رو به رشدی دارند، ۷۵ درصد از صنایع دستی ایران را زنان تولید می کنند، ۸۰ درصد فرش دستی که رتبه بالایی در صادرات ایران دارد را زنان تولید می کنند. حدود ۴۰ درصد فرآورده های کشاورزی را زنان تولید می کنند. حوزه زنان در صنعت و بازار چشمگیر است، حضور زنان در توریسم و گردشگری خیلی جدید است. دختران تحصیلکرده و جویای کار ما در شهرها و روستاها رو به افزایش بوده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اکنون سهم زنان در اقتصاد ملی را به رسمیت می شناسیم و دولت این را در برنامه کاری خود دارد و برای این موضوع برنامه ریزی می کند. اولین مساله شاید تعادل بین کار و خانه بانوان است، این مساله خیلی مهم است و ما اعتقاد داریم یک نقش نباید فدای نقش دیگر شود. نقش خانوادگی، مادرانه و همسرانه زنان نباید فدا شود. زنی که توان و علاقه به نقش اقتصادی داشته باشد نباید این نقش را بخاطر نقش مادری و خانوادگی فدا کند و باید به یک حد تعادل برسیم.

ابتکارادامه داد: برای این موضوع یک بخش قوانین و مقررات حمایتی است که خوشبختانه قوانین و مقررات خوبی در کشور داریم. اگر این قوانین کامل اجرا شود خیلی می تواند به ما کمک کند به عنوان مثال درباره قوانین مربوط به مرخصی زایمان، زنانی که می توانند مرخصی بگیرند و کاهش ساعات اداری داشته باشند، باید از این فرصت استفاده کنند.

* حضور زنان در عرصه های اقتصادی سدی در برابر تحریم است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تلاش می شود حمایت ها گسترده تر شود. اما برای حمایت خاص از زنان سرپرست خانوار که سیاست دولت بوده است، از ابتدای دولت دوازدهم ستاد بند «ت» ماده ۸۰ قانون برنامه شششم توسعه، تشکیل شده است این ستاد تقسیم کار بین دستگاهی انجام داده است و دستگاهها هرکدام با تکالیفی مشغول ارایه خدمات هستند البته ای تحت عنوان «برنامه اقدام و عمل» در این زمینه در دستور کار دولت است که امیدواریم در جلسات آینده در دولت به تصویب برسد و ما با یک برنامه تعریف شده ای در دستگاه های دولتی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار فعالیت داشته باشیم.

ابتکار اظهار داشت: به همین منظور برای زنان سرپرست خانوار در هفته گذشته موافقت نامه ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد کردیم تا دوره های لازم برای توان افزایی و برای اینکه به اشتغال پایدار برسند برگزار خواهیم کرد، البته این اول راه است و فکر می کنیم زمینه های و سرمایه هایی که داریم حضور زنان در عرصه های اقتصادی با وجود همه سختی ها و مشکلات می تواند سدی در برابر تحریم ها به وجود آورد و می تواند به ما در عبور سالم از تحریم ها کمک کند.

به گفته وی، همچنین برای حمایت از زنان کارآفرین کارآفرین برتر و موفق برنامه ای تدارک دیده شد که زنان کارآفرین به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معرفی شدند. پس معتقدیم باید یک فضای رسانه ای وجود داشته باشد تا این افراد بهتر معرفی شوند چون بخشی از مشکل ما جنگ روانی است و بخشی از تلاشی که برای شکستن انسجام و اتحاد مردم است همین جنگ روانی و ناامید کردن مردم است.

ابتکار گفت: ممکن است زنان و دختران جوان ما این تصور را داشته باشند که مشکلات لاینحلی در جامعه وجود دارد و راه حلی برای آنها نیست این تصور می تواند ناامیدی ایجاد کند و مردم را خسته کند و این تلاشی است که از سوی دشمن صورت می گیرد.

ابتکار گفت: باطل کننده این جنگ روانی گفتن حقیقت است یعنی ایجاد فضا برای طرح واقعیت ها است. هم در داخل بدانیم چه تحولات مثبتی داشتیم و احیانا چه مشکلاتی وجود دارد و هم چه راهکارهایی برای مواجهه با مشکلات داریم باید واقعیت را دانست که از چه جنبه هایی اقتصاد ایران تحت فشار است باید بدانیم از کجا شکننده هستیم و آسیب به کشور وارد می شود.

وی اضافه کرد: باید بدانیم چگونه می شود تاب آوری خودمان را در برابر این آسیب ها ارتقا دهیم این خیلی مهم است. زنان نسبت به این موضوع نقش کلیدی دارند تا با افزایش آگاهی ها و آموزش های لازم و داشتن حساسیت اجازه ندهند یاس و ناامیدی با جنگ روانی و دروغ و القای یکسری اخبار و اطلاعات غلط در جامعه رخنه کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: چرا باید با اخباری غلط مربوط به افزایش قیمت بنزین عده ای را به پمپ بنزین ها بکشاند و افرادی با خودروهای گرانقیمت برای بنزین زدن به پمپ بنزین ها بروند در حالیکه مشخص شده که باک خیلی از این وسایل نقلیه خالی نبوده است اما در صف ایستادند.

وی معتقد است که این رفتارها در شان مردم ما نیست و بارها تجربه شده است و عده ای روی سکه سرمایه گذاری کردند، خانه هایشان را فروختند اینها اشتباهات تاکتیکی است که به دلیل اطلاعات غلط به دلیل برخوردهای عجولانه است که در این زمینه بانوان در اطلاع رسانی دقیق و آگاهی بخشی نقش زیادی دارند، البته بانوان در رسانه ها و فعالان عرصه اجتماعی و اقتصادی می توانند خوب کمک کنند.

ابتکار افزود: اینکه ما زنان موفق را معرفی می کنیم یک نوع مقابله با جنگ روانی است چون یک زن روستایی موفق را می بینیم که با وجود همه مشکلات و حتی انکار هم نمی کند که مشکل هم هست، اما تلاش می کند و عوامل بازدارنده زیادی سر راهش بوده است اما با این حال تلاش خودش را انجام می دهد و ناامید و خسته نشده است، اینها نشان می دهد که ما می توانیم این مسیر را ادامه دهیم و موفق شویم.

* نگاه برخی به بانوان مثبت نیست

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره حضور دختران و زنان در ورزشگاهها نیز گفت: روی موضوع حضور دختران در ورزشگاهها هم خیلی کار شد و اکنون شیوه نامه ای توسط دولت داریم و خیلی جدی این مساله بررسی می شود. البته در مواردی بانوان حضور دارند در بسیاری از برنامه های ورزشی بانوان علاقه مند و ورزشکار فعالیت دارند و بیشتر اجازه حضور پیدا کردند و سعی می کنیم موانعی که وجو ددارد آنها را برطرف کنیم.

ابتکار اضافه کرد: در اکثر رشته های ورزشی بانوان در سطح ملی و جهانی حضور دارند اینها نشان می دهد تحولات مثبت با وجود مشکلات بوده است اما یک جایی نگاه ها این طور است و عده ای هستند که نگاهشان نسبت به حضور بانوان خیلی مثبت نیست. مثلا اعتقاد دارند که حضور بانوان می تواند موانعی برای خانواده به وجود بیاورد، می تواند به تزلزل خانواده کمک کند، می تواند به خانواده آسیب وارد کند، پس باید تعادل را ایجاد کرد چون دختران ما دوست دارند در نقش خانوادگی و اجتماعی آنها تعادل ایجاد شود.

ابتکار ادامه داد: می توان با همکاری بیشتر اعضای خانواده حتی همسر این تحول را برقرار کرد و اینکه زنان بتوانند همه این نقش ها را کنار هم داشته باشند و به خواسته های خودشان برسند، امکانپذیر می شود. در این زمینه تلاش های زیادی صورت گرفته است اما یک کارگروه دختران در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری داریم که فعالیت های آنها طرح این مطالبات است و فکر می کنیم طرح مطالبات خیلی اهمیت دارد.

* اجرای طرح گفت و گوی ملی بین نسلی

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: بحثی تحت عنوان گفت و گوی بین نسلی از برنامه های اصلی این معاونت است که یکی از برنامه های ما در این طرح مطالباتی است که از سوی خود دختران مطرح می شود. خیلی اوقات وقتی احساس محدودیت، تبعیض یا برخورد عادلانه بخاطر زن بودن می کنند، این موضوعات را مطالبه می کنند که به همین منظور ما تلاش می کنیم بفهمیم مشکل چیست.

به گفته ابتکار؛ چون از نظر اصول قانون اساسی و موازین دینی ما تفاوت ها بین زن و مرد وجود دارد و حتی در حقوق شان تفاوت هایی هست اما به این مفهوم نیست که تبعیضی وجود دارد، اصلا اینگونه نیست چون زنان از حقوق انسانی برخوردار هستند و حقوق شان نادیده گرفته نمی شود . فکر می کنم توجه به این مطالبات، توجه به خواسته ها و صداهای دختران جوان ماست. اینها بحث مهمی است که تلاش می کنیم در معاونت و کارگروه جوانان این مباحث را پیش ببریم.

* افق روشنی برای آینده دختران دیده می شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به نابرابری های اجتماعی در جامعه برای مردان و زنان، متاسفانه نوعی نگرش سنتی هم باعث بروز چنین مسائلی شده است، گفت: ابتدا باید بین نگرش های سنتی و دینی تفکیک قائل شد؛ در بحث باورها و نگرش های دینی به طور خاص با دانشگاه و گروه های حوزوی کار کردیم و نشست های متخصصان و صاحبنظران که مورد مطالبه زنان بوده است، برگزار شده است.

ابتکار اضافه کرد: بسیاری از صاحبنظران ما در این حوزه نگرش های خیلی خوبی دارند و پایه گذار این نوع نگاه پیشرو در حوزه زنان امام راحل بودند و همواره امام مورد پرسش بود که نگاهشان به حوزه زنان چیست البته یک تفکری هم وجود داشت که زنان باید به خانه برگردند، نباید حضور اجتماعی و حقوقی داشته باشند، نباید در انتخابات و راهپیمایی شرکت کنند نباید مطالبه و درخواست داشته باشند. از اول این نوع نگاه های سنتی بوده است.

وی تاکید کرد: اگر فقط از این منظر به صحبت ها و سیاست های امام راحل در آن ۱۱ سال رهبری اش درباره آن تفکر سنتی و بسیار متحجرانه نگاه کنیم، متوجه می شویم که نگاه امام راحل در این زمینه پیشرو بود اما در آن زمان بسیار تلاش می کردند که بانوان را منزوی کنند اما امام نگاه پیشروی داشت و به عنوان یک فقیه و رهبر سیاسی نسبت به مسائل نگاه شفاف و روشنی داشت و این نگاه پیشرو امام باعث شد که ایشان بتوانند پارادایمی از توسعه و پیشرفت زنان ترسیم کنند و بعد از چهل سال نشان می دهد که پیشرفت زن ایرانی یکی از چشمگیرترین زمینه های پیشرفت بعد از انقلاب در کشور است.

وی اظهار داشت: البته در این زمینه زنان ایرانی تلاش های زیادی داشتند و انگیزه دختران برای پیشرفت بالا بوده است تا موانع را پشت سر بگذارند پس ما همیشه چالش داشته ایم و اکنون در دیدگاه ها این نگاه سنتی را داریم اما پیشرفت ها باعث شده که بانوان خیلی امیدوار باشند چون تغییرات را دیده اند و مشاهده کرده اند که می شود که با کار مستمر و اثبات شایستگی ها و تلاش حقوقی، قوانین و فقهی و از طرفی تلاش در عرصه های اجتماعی و اقتصادی می توان راهها را باز کرد.

ابتکار ادامه داد: فکر می کنم افق روشنی بری دختران جوان در پیش است و باید تلاش کنیم با جنگ روانی و فعالیتی که انجام می شود که یاس و ناامیدی را در جامعه گسترش دهند مبارزه کنیم.

* اخباری هست که بانوان توانمند می خواهند در انتخابات آینده شرکت کنند

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره اینکه آیا با اختصاص سهمی به بانوان در کرسی های مجلس شورای اسلامی موافق هستید یا نه و اینکه آیا عدم تخصیص این سهم باعث کاهش مشارکت سیاسی زنان می شود یا نه؟ گفت: بله من موافق بودم که سهمی به بانوان داده شود چون بانوان از اول انقلاب که محاسبه کنیم تعداد زنانی که در انتخابات شرکت کردند همپای مردان بودند و در انتخابات سال ۹۶ ریاست جمهوری درصد بانوان بیشتر از بانوان بود به طوری که ۵۱ درصد بانوان و ۴۹ درصد مردان بودند.

ابتکار اضافه کرد: زنان با شرکت در انتخابات نسبت به آینده خودشان امیدوار هستند و این نگاه را دارند که بجای فرزند کوچکش که نمی تواند رای بدهد می خواهد حقوق آنها را هم محفوظ بدارد و این یک حس مادرانه است و مادرانه پای صندوق های رای می آید و نگاهش به آینده است. می گوید رای می دهم تا آینده بهتری داشته باشیم برای همین مشارکت سیاسی زنان بالا بوده و بیشتر خواهد شد و این هم هدف گرفته اند تا زنان و مردان را از مشارکت در انتخابات آینده ناامید کنند و بگویند آیا فایده ای دارد؟ یانه شرایط تغییر می کند بدتر از این می شود بهتر می شود؟

وی اضافه کرد: من فکر می کنم که خیلی خوب بود که سهمیه ای برای بانوان قائل می شدند اما فعلا این اتفاق نیفتاده است، چون مشاهده شده است که در دورانی در رقابت های داغ سیاسی در برخی از استان ها به دلیل رقابت ها، سهم زنان کمرنگ می شد که معتقدیم باید احزاب روی این موضوع تعهد کنند و جدی باشند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال احزاب اصلاح طلب در این دوره در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی روی کار آمدند و خیلی جواب داد و یک تجربه موفق بود و باید احزاب این تلاش را انجام دهند و سهم زنان را در کاندیداهایی که معرفی می کنند و لیست هایی که می دهند حداقل ۳۰ درصدی باشد چون دولت جهت گیری ۳۰ درصدی برای مدیران دارد در نمایندگی مجلس حداقل این ۳۰ درصدی باید باشد.

* روند تایید صلاحیت ها به گونه ای باشد که مشارکت زنان کمرنگ نشود

ابتکار افزود: ایران در میان پارلمان های دنیا کمترین نرخ تعداد زنان را دارد و این زیبنده جامعه زنان ایران که امروز بسیار فعال هستند نیست. البته اخباری دارم که امروز بسیاری از زنان توانمند ایرانی با این سال هایی که تجربه داشتند و در عرصه های مدیریتی و سیاسی فعالیت داشتند بنا دارند که در انتخابات شرکت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که روند تایید صلاحیت ها به گونه ای باشد که مشارکت زنان کمرنگ نشود این خیلی مهم است. مساله صلاحیت برای بانوان از حساسیت بسیار بالایی برخودار است، ما متاسفانه نمونه هایی داشتیم که بعد از اینکه تایید صلاحیت شدند آمده اند رفته اند یک عکسی پیدا کرده اند بعدا باعث شد که این فرد رد صلاحیت شود باید در این زمینه بسیار مراقب بود چون بانوان ممکن است در محافل خانوادگی و شخصی خودشان عکس هایی داشته باشند که انتشار آنها خلاف شرع و غیراخلاقی است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: باید سعی کنیم که فضای اجتماعی کشور فضای اخلاقی تری باشد و فرصت را به بانوان بدهیم تا بتوانند در این دوره انتخابات حضوری پررنگ تری داشته باشند.

*سقف های شیشه ای مانع حوزه زنان است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چرا براساس شایسته سالاری بانوان از سهم های مدیریتی و سیاسی بهره مند نمی شوند، گفت: این حرف شما درست است اما عملا سقف ای شیشه ای ممانعت ایجاد می کند و این چند سال و در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همین سیاستی که شما به آن اشاره کردید و نگاه به فرصت های برابر، با همین نگاه جلو رفتیم و بیشتر از هفت درصد بیشتر بانوان نتوانستند کرسی ها را کسب کنند.

ابتکار اضافه کرد: مشاهده می شود که حضور و مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بانوان بالاست و بیش از ۲۷ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها، در اقتصاد ۴۰ تا ۵۰ درصد دست بانوان است، ۴۰ درصد بانوان کارکنان دولت هستند که امیدواریم به ۳۰ درصد تخصیص پست های مدیریتی دولت هم برسند. وقتی این شاخص ها را دارند چرا باید در مجلس شورای اسلامی ۶ تا ۷ درصد کرسی های مجلس را بانوان داشته باشند.

وی ادامه داد: پس باید یکسری فرصت ها ایجاد کرد تا سقف های شیشه ای را عبور دهند و از این سقف ها و دیوارهایی که ممکن است به وجود آمده باشد بانوان بهتر عبور کنند. من فکر می کنم هیچ اشکالی ندارد در یک مرحله ای یک سهمیه بندی داشته باشیم اما با تاکید بر شایسته سالاری. چون شایستگی به عنوان یک اصل است و در بحث ۳۰ درصد پست های مدیریتی مدیران زن هم اصل بر شایستگی است، قطعا خود بانوان هم مراقب هستند که بانوان شایسته مشغول به فعالیت شوند و بانوانی که شایستگی و توانمندی لازم را ندارند بیشتر ضربه به خودشان و بانوان وارد می کنند. این مساله درست است و باید یک راهکار موثر و مفید را پیدا کنیم.

* همه آسیب های اجتماعی زنانه نشده است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره اینکه یکی از مشکلات حوزه زنان موضوع آسیب های اجتماعی است، خیلی از این آسیب ها مانند اعتیاد، کارتن خوابی، مصرف دخانیات همچون سیگار در میان دختران به سمت زنانه شدن پیش می رود، چه راهکارهایی برای کاهش این آسیب ها وجود دارد، اظهار داشت: معتقدیم همه آسیب های اجتماعی زنانه نشده است همین اعتیاد در میان زنان کماکان درصد اعتیاد در زنان خیلی پایین تر از مردان است ولی رو به رشد است. بنابراین مهمترین سیاست ما در معاونت زنان افزایش سطح آگاهی است تا از طریق آموزش و پرورش، رسانه ها و دانشگاه ها اجرا شود.

ابتکار تصریح کرد: ارتقای سطح تاب آوری اجتماعی هم یکی از مسائلی است که باید در جامعه اجرا شود. معاونت امور زنان و خانواده به همین منظور طرحی را بیش از ۲ سالاجرا کرده است. در هر استان نقشه راه آسیب ها و ارتقای تاب آوری اجتماعی را تعریف کرده ایم که چگونه می توانیم در مقابل این آسب ها تاب آوری اجتماعی را افزایش دهیم. نتیجه خیلی خوبی حاصل شده است و فکر می کنیم این طرح تاب آوری باید گسترده تر اجرا شود که البته سازمان های مردم نهاد و دانشگاه ها در این زمینه با ما همکاری دارند.

وی اضافه کرد: در جوامعی که بیشتر در معرض این آسیب ها قرار دارند به عنوان گروه هدف ما بوده اند. به همین منظور با وزارت کشور طرحی را شروع کرده ایم تا در ۹ استان در مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی این طرح تاب آوری اجتماعی را اجرا کنیم. این خیلی مهم است که به موضوع تاب آوری، شناخت سریع شرایط و ارتقای سطح مهارت های زندگی کمک کنیم. البته معتقدیم ما به مهارت های زندگی کم توجه کرده ایم و در آموزش و پرورش باید بیشتر به آنها توجه شود، مهارت های خوب زندگی کردن می تواند ما را در مقابل آسیب های اجتماعی مصون کند.

ابتکار اظهار داشت: همچنین طرحی برای بهبود روابط داخل خانواده و تحکیم بنیان خانواده داریم که موضوع بحث گفت و گوی ملی خانواده است که مرحله اول آن مساله آسیب خانواده ها بوده است که با یک روش مشارکت جویانه، شناسایی شده است امیدواریم مرحله دوم این طرح که قرارداد آن منعقد شده است اجرایی شود تا به ارتقای توانمندی ها و مهارت های جامعه در مقابل آسیب ها کمک کند.

* چند لایحه زنان و خانواده در دولت

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره اینکه طرح ها و لوایح متعددی مانند لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال، طرح کودک همسری و لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در این معاونت پیگیری شده است، این لوایح به چه نتیجه ای رسیده اند؟ افزود: معاونت امور زنان و خانواده لوایح متعددی را براساس اولویت و ضرورت در نظر گرفته است و برای تصویب این لوایح اقدامات جدی انجام داده است.

ابتکار اضافه کرد: از قبل لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت در قوه قضائیه بود خیلی پیگیری و مکاتبه کردیم، نشست های تخصصی با قوه قضائیه برگزار کردیم. جمع بندی این نشست های تخصصی این بود که این لایحه از طرف قوه قضائیه تصویب خواهد شد اما متاسفانه در دوره آقای آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه این امکان پیدا نشد و با وجود پیگیری ها، مکاتبات و نشست های مختلف اتفاق نیفتد.

وی تاکید کرد: در اولین صحبت نوروزی با آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه داشتم درخواست کردم هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این لایحه و ارسال آن برای دولت جهت طی مراحل اقدام کنند که آقای رئیسی قول دادند این کار انجام شود.

ابتکار ادامه داد: در کنار اینها، لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را دوباره با اصلاحاتی ارسال کردیم این لایحه در دولت است. لایحه برابری دیه زن و مرد در دولت در حال بررسی است. لایحه ای برای حمایت از بنگاههای اقتصادی که بانوان سرپرست خانواده را به کار گرفته اند، برای دولت ارسال شده است. لایحه ای برای تعیین سن کیفری داده ایم و فکر می کنیم موضوع مهمی است و اهمیت زیادی دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: برای بازنگری شروط طلاق که به عنوان یک مطالبه ای بوده که در محاکم بسیار مشکل آفرین است. هم برنامه ای در این معاونت در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: برای طرح دستبند الکترونیکی زنان زندانی هم یک موافقتنامه با قوه قضائیه داریم که دستبند برای زنان زندانی که می توانند از احکام باز استفاده کنند، داشته باشیم. امیدواریم مراحل اجرایی آن به زودی عملیاتی شود. یک لایحه هم در دولت تصویب شد و به مجلس شورای اسلامی رفته است که بحث تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است که این لایحه هم در مراحل کمیسیون مجلس شورای اسلامی به خوبی پیش رفته است که به طور یقین در مجلس به تصویب نهایی می رسد.

ابتکار افزود: بسیار امیدواریم و فکر می کنیم این طرح ها و لوایح می تواند بخشی از انتظارات بانوان و مواردی که ممکن است تبعیض یا ناکارآمدی داشته باشد را رفع کند و امید زیادی برای جامعه ایجادکند. تلاش می کنیم این موارد اجرایی شود و قوانین بهتری برای حوزه زنان هم داشته باشیم.

گفت و گو از مهناز بیرانوند/ایرنا


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر