کد خبر: 64343
A

دعوای دو سازمان بر سر انحصار صدور مجوز مراکز روانشناسی

درحالی که سازمان نظام روانشناسی معتقد است صدور مجوز مراکز روانشناسی از نظر قانونی به صورت انحصاری در اختیار این سازمان قرار دارد، سازمان بهزیستی نیز با استناد به ماده ٥٧ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده ٢۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، معتقد است بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی تنها نهادی است که می‌تواند برای این مراکز مجوز صادر کند.

دعوای دو سازمان بر سر انحصار صدور مجوز مراکز روانشناسی

به گزارش دیده بان ایران؛ توپ صدور مجوز مراکز ارائه دهنده خدمات روانشناسی در حالی در زمین دو سازمان بهزیستی و نظام روان شناسی در رفت و آمد است که سازمان بهزیستی به تازگی در واکنش به سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده است که براساس قانون، بهزیستی تنها نهادی است که می‌تواند این مجوز را صادر کند.

در حالیکه محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، معتقد است صدور مجوز از نظر قانونی به صورت انحصاری در اختیار سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور قرار دارد، می‌گوید که «طبق ماده ۵۷ احکام دائمی برنامه ششم، سازمان بهزیستی می‌تواند برای جامعه هدف خود مراکزی را جهت ارائه مشاوره اجتماعی دایر کند. رئیس مجلس نیز صراحتاً این موضوع را نوشته و آئین‌نامه دولت را لغو کرده و در اختیار سازمان نظام روانشناسی قرار داده است و تمامی مجوزهایی که تاکنون توسط سازمان بهزیستی صادر شده باید از طریق سازمان نظام روانشناسی اعتباربخشی شود».

با این وجود دکتر سید صلاح الدین فاطمی‌نژاد، مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کشور نیز در واکنش به ادعای سازمان نظام روان‌شناسی کشور در مورد مرجعیت صدور مجوز تأسیس و فعالیت مراکز مشاوره توسط این نهاد،  با بیان اینکه قانونگذار در ماده ٢۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ که در ماده ۱۲۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه تنفیذ شده و همچنین در جز ٨بند پ ماده ٥٧ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۹۵ این تکلیف را برای سازمان بهزیستی مقرر کرده است که این سازمان در ١٢ مورد پروانه تأسیس و مجوز فعالیت صادر کند، می‌گوید: یکی از این موارد مربوط به صدور مجوز برای کلینیک و مراکز اورژانس مددکاری اجتماعی و روانشناسی و مراکز خدمات مشاوره اجتماعی و روانشناختی است.

وی با بیان اینکه در ماده ۵۷ قانون احکام دائمی توسعه، سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مداخله در بحران‌های اجتماعی را بر عهده دارد ادامه می‌دهد: به این ترتیب مرجع صدور مجوز برای کلینیک‌های اورژانس مددکاری اجتماعی، کلینیک‌های روانشناسی، مرکز خدمات مشاوره اجتماعی و روان شناختی اجتماعی سازمان بهزیستی است.

این درحالیست که به گفته حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، هنوز سازمان بهزیستی در بخش ماده ۵۷ با سازمان نظام روانشناسی اختلاف دارد. او در این‌باره می‌گوید: «ماده ۵۷ مربوط به احکام برنامه ششم است، بر اساس این ماده سازمان بهزیستی می‌تواند در حوزه روانشناسی برای جمعیت جامعه هدف خود مراکزی را راه‌اندازی کند، البته به دلیل اینکه مراکز مشاوره اجتماعی، حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، نیاز است در حوزه روانشناسی مراکز از سازمان نظام روانشناسی پروانه دریافت کنند که به زودی در این زمینه نیز به تفاهم خواهیم رسید».

مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه قانون‌گذار از لفظ «تکلیف» برای سازمان بهزیستی در این موارد استفاده کرده است ادامه می‌دهد: به این ترتیب ادعای نظام روانشناسی در مورد اینکه کسانی که متقاضی دریافت مجوز مراکز مشاوره هستند، باید از نظام روانشناسی مجوز خود را دریافت کنند وجاهت قانونی نداشته و نادرست است. مرجعیت انجام این تکلیف به عهده سازمان بهزیستی است و در دو قانون جامع، یعنی احکام دائمی برنامه توسعه و هم برنامه ششم توسعه این موضوع ذکر شده است، که این سازمان هم وظیفه صدور مجوز تأسیس و هم صدور مجوز فعالیت این مراکز را صادر را برعهده دارد.

به گفته وی در ماده ٢۶ قانون تنظیم در چارچوب بررسی‌های کارشناسی و تأسیس این نوع مراکز اختیار تدوین دستورالعمل، ساختار کار، فضای مورد نیاز و آیتم‌های مراکز مشاوره با تعیین سازمان بهزیستی انجام می‌شود و در قالب دستورالعمل‌های تخصصی به مراکز ابلاغ می‌شود.

مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی حق دارد که هر مرکزی که تحت عنوان مراکز مشاوره از هر مرجعی به غیر از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده باشد را تحت پیگردقانونی قرار دهد، ادامه داد: اقدام هر مرجعی که بخواهد تحت هر عنوانی در این مسئولیت مداخله کند و در فرآیند صدور مجوز وارد شود، قانونی نیست و تنها مرکز قانونی و ذی‌صلاح برای صدور مجوز مراکز مشاوره سازمان بهزیستی است.

وحیدنیا،معاون مشاوره و روانشناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور نیز پیش از این اعلام کرده بود که مطابق ماده ۶ مقررات مالی دولت، بهزیستی مکلف و موظف به صدور مجوز مراکز مشاوره است و قبل از تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز این کار را انجام می داده است. به همین دلیل نیز مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باید تغییر وضعیت شوند، تحت نظارت حاکمیت قرار گرفته و مجوز خود را از بهزیستی دریافت کنند.

وی همچنین گفته بود که تنها و اصلی‌ترین وظیفه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، تعیین حدود صلاحیت‌های مشاوره‌ای و صدور پروانه کار است و شأنی برای صدور مجوز مراکز مشاوره برای این سازمان وجود ندارد؛ از این رو لازم است همه مراکز مشاوره طبق قانون تحت نظارت دولت قرار گیرند.

بنا بر اظهارات رئیس سازمان نظام روانشناسی، قرار بود تا به زودی میان سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی تفاهم‌نامه‌ای منعقد و همه موازی‌کاری‌های حوزه روانشناسی و مشاوره متوقف شود، این درحالیست که به نظر می‌رسد دو سازمان در این خصوص هنوز  به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر