کد خبر: 64517
A
با رای بالای نمایندگان مجلس؛

کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن موافقت کردند.

کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی تصویب شد

به گزارش دیده بان ایران؛ در جلسه علنی امروز دوشنبه نمایندگان مجلس با 206 رأی موافق، 4 رأی مخالف، 3 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات، صباغیان، پورمختار و سلیمی نمایندگان بافق، کبودرآهنگ و محلات به عنوان مخالف و قاضی پور، کاظمی و سعیدی نمایندگان ارومیه، ملایر و مبارکه به عنوان موافق صحبت کردند.

بعد از رأی مثبت مجلس به کلیات طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت که کلیات با رأی بسیار بالایی تصویب شد.

براساس این گزارش، این طرح 7 ماده دارد و به تشدید مجازات اسیدپاشان و حمایت از قربانیان اسیدپاشی می پردازد.

 

صباغیان: مجازات شدیدتری باید برای مسببان در نظر گرفته شود


مهدی صباغیان نماینده بافق در مخالفت با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی گفت: اسیدپاشی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و انواع ترکیبات شیمیایی موجود و سوءاستفاده هایی که از آن ها می شود آثار مخربی بر بدن انسان می شود که برخی از آن استفاده کردند و خانواده هایی را دچار آسیب کردند.
وی با بیان این که باید این قانون به روز شود، اظهار داشت : مجازات شدیدتری باید برای مسببان در نظر گرفته شود.
نماینده بافق در مجلس گفت: ما قانون 1337 را داریم که در این طرح ملغی شده است، ماده واحده قانون 1337 می گوید هر کس عمدا با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیب شیمیایی دیگر موجب قتل کسی شود مجازات او اعدام است اگر موجب نقص عضو شود به اعمال شاقه با حبس ابد محکوم می شود.
وی تصریح کرد: شدتی که در قانون جدید بر آن تاکید می شود برای مرتکبان در نظر گرفته نشده است.

 

قاضی‌پور: افراد مرتکب می‌خواهند دین اسلام را بدنام کنند


نادر قاضی پور نماینده ارومیه در موافقت با کلیات این طرح گفت: از نظر اسلام اسیدپاشی یک جنایت است و افراد مرتکب یا اسلام را قبول ندارند یا می خواهند دین اسلام را بدنام کنند.
وی افزود: کسانی که با هدف قراردادن صورت زنان در خیابان های جمهوری اسلامی این عمل وحشیانه را مرتکب می شوند آثار جنایات آنان از بین نمی رود، عمل آنان به معنای محروم کردن زنان از زندگی است.

 

پورمختار: طرح جدید به جامعه القای ناامنی می کند


محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مخالفت با کلیات این طرح گفت: طرح جدید به جامعه القای ناامنی می کند و قابل توجیه نیست، این طرح به هیچ وجه تشدید مجازات را شامل نمی شود، قانون 1337 به مراتب شدیدتر از طرح ارائه شده است.
وی افزود: این طرح فقط به اجزای مختلف از جمله زندان و همچنین تکالیف معاونین جرم می پردازد، با این طرح، مشکل کسانی که بزه دیده اسیدپاشی هستند و قربانی جنایت شده اند برطرف نمی کند.

 

کاظمی: اسیدپاشی از پدیده‌های نامطلوب اجتماعی است


محمد کاظمی نماینده ملایر در موافقت با کلیات این طرح گفت: اسیدپاشی از پدیده های نامطلوب اجتماعی است که آثار فراوان جسمی و روانی برای بزه دیده دارد و ادامه زندگی را برای قربانی سخت می کند.
وی افزود: در سال 1337 این موضوع جرم انگاری شده و برای فرد مرتکب به تناسب لطمه به بزه دیده مجازات در نظر گرفته شده است بعد از انقلاب قانون مشخصی تحت عنوان اسیدپاشی نداریم و قانون 1337 منسوخ شده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر