کد خبر: 64610
A

چرا روزنامه ها از انتشار آمار واقعی تیراژ خود واهمه دارند؟

آیا وزارت ارشاد حاضر است با فساد در بخشی از مطبوعات مقابله کند و با رسانه‌ای کردن نتیجه‌ی راستی‌آزمایی تیراژ اعلامی روزنامه‌ها، آمار صحیح و شفافی از میزان چاپ آنها منتشر کند‌؟

چرا روزنامه ها از انتشار آمار واقعی تیراژ خود واهمه دارند؟

به گزارش دیده بان ایران، پس از انتشار گزارشی درباره آمار تیراژ واقعی روزنامه های کشور در انصاف نیوز (اینجا)، برخی از مدیران این روزنامه ها بار دیگر به تکاپو افتاده اند که ضمن اعلام تکذیب آمار منتشر شده با فرافکنی باردیگر از زیر بار اعلام تیراژ واقعی روزنامه خود شانه خالی کنند.

این در حالی است که در گذشته ناظرانی از طرف وزارت ارشاد در زمان چاپ بر تیراژ روزنامه ها نظارت داشتند و امکان این که تیراژ کمتر از مقدار اعلام شده باشد پایین بود. روزنامه‌ها هم در سال‌هایی موظف بودند که تیراژ را در شناسنامه‌ی روزنامه درج کنند. اما حالا این اتفاق نمی‌افتد.

علت حساسیت بر تیراژ این است که در حال حاضر اگر روزنامه‌ای تیراژ خود را ۲۰ هزار نسخه در روز اعلام کند، به همین اندازه کاغذ با ارز دولتی خواهد گرفت. (با توجه به بحران کاغذی که در حال حاضر گریبان نشریات ضعیف تر را گرفته است)

برخی چاپخانه‌ها در زد و بند با مطبوعات، عدد بسیار متفاوتی را با رقم واقعی به وزارت ارشاد اعلام می‌کنند؛ عددهایی ساختگی که مبنای «یارانه» و «تبلیغات» قرار می‌گیرند. (اینجا)

با این وجود آیا وزارت ارشاد حاضر است با فساد در بخشی از مطبوعات مقابله کند و با رسانه‌ای کردن نتیجه‌ی راستی‌آزمایی تیراژ اعلامی روزنامه‌ها، آمار صحیح و شفافی از میزان چاپ آنها منتشر کند‌؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر