کد خبر: 64950
A

وکیل بابک زنجانی: اظهارات زیباحالت‌منفرد می‌تواند منجر به کشف «جعبه سیاه» پرونده شود/ متهم با مظلوم‌نمایی وانمود می‌کند قربانی پرونده است

پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیباحالت‌منفرد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

وکیل بابک زنجانی: اظهارات زیباحالت‌منفرد می‌تواند منجر به کشف «جعبه سیاه» پرونده شود/ متهم با مظلوم‌نمایی وانمود می‌کند قربانی پرونده است

به گزارش دیده بان ایران، در آغاز پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا‌حالت‌منفرد، قاضی ابوالقاسم صلواتی از وکیل بابک زنجانی خواست که برای ارائه توضیحاتی در جایگاه قرار بگیرد.

رسول کوه‌پایه‌زاده در ابتدای صحبت‌های خود با تشکر از دادگاه که این فرصت را در اختیارش قرار داده است، گفت: عرایض بنده با در نظر گرفتن مطالبی است که نزدیک به چهار ماه درباره پرونده بابک زنجانی مطالعه شده است.

وکیل بابک زنجانی خاطرنشان کرد: در طول ۲۶ جلسه دادگاه که به ریاست شما رسیدگی می‌شد به کرات نام آقای زیباحالت‌منفرد دیده می‌شد و جای خالی ایشان برای مشخص شدن حلقه‌های گم‌شده پرونده به وضوح نمایان بود.

این وکیل دادگستری یادآور شد: زمانی که مشارالیه دستگیر شد دادستان سابق تهران از ایشان تحت عنوان خاصی یاد کردند و جعبه سیاه پرونده نفتی را اولین بار ایشان مطرح کردند.

این حقوقدان تاکید کرد: فردی که ذی‌سمت بوده دو سال تحقیقات را انجام داده و روی پرونده اشراف داشته و با علم به پرونده از آقای زیبا حالت منفرد تحت عنوان جعبه سیاه پرونده نفتی یاد کرده است.

کوه‌پایه‌زاده بیان داشت: جلسات رسیدگی که برگزار خواهد شد با عنایت کافی نهایتا می‌تواند منجر به کشف جعبه سیاه پرونده شود.

وی با اشاره به مطالب بیان شده در جلسات قبلی این دادگاه عنوان کرد: مطالبی از سوی آقای زیبا حالت منفرد در جلسات قبلی مطرح شد که بنده از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شدم. نحوه دفاع ایشان به نوعی بود که انگار ایشان قربانی پرونده بابک زنجانی شده و هیچ خطایی متوجه خودشان نبوده است.

وکیل بابک زنجانی ادامه داد: ایشان با مظلوم‌نمایی، تقصیرات را به گردن موکل من که شش سال است در زندان به سر می‌برد، می‌اندازد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: بابک زنجانی مدیریت را از طریق تلفن و ایمیل انجام می‌داده است و آن شخصی که این کار را به طور فیزیکی انجام می‌داد آقای زیبا حالت منفرد بوده اما ایشان می‌گویند نقشی در تبادلات نفتی نداشته است.

کوهپایه‌زاده در ادامه اظهارات خود گفت: طرف حساب شرکت ملی نفت ایران شرکت ایزو در مالزی بوده و این نفت‌ها به طرفیت شرکت ایزو فروخته شده است اما در این شرکت نقش آقای زیباحالت‌منفرد مهم و اساسی بوده است.

وی تصریح کرد: طبق اسنادی که به دادگاه ارائه خواهد شد تاکید می‌کنم در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱ شرکت ایزو با سهامداری بابک زنجانی و فلاح حروی ثبت و تشکیل می‌شود. در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۱۲ آقای زیبا حالت منفرد با جعل امضای بابک زنجانی سهام را به نام خود و حسابدار خودشان به نام آقای معاذ تغییر می‌دهند.

این وکیل دادگستری با نشان دادن نامه‌ای که امضای جعلی بابک زنجانی روی آن درج شده است، گفت: در دو صفحه مشخص است که این امضا، امضای آقای زنجانی نیست. موکل بنده در این باره شکایت کلاهبرداری و جعل امضا هم مطرح کرده‌اند.

این حقوقدان ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ کل سهام را به نام آقای معاذ تغییر می‌دهند و مدیران هم از کارمندان آقای زیبا حالت منفرد انتخاب می‌شوند.

وکیل مدافع بابک زنجانی با بیان اینکه مدیریت شرکت ایزو و انبارداری، فروش و انتقال متوجه شخص آقای منفرد بوده است، تصریح کرد: این که ایشان می‌گوید بنده از اینها مطلع نبوده‌ام سخنی قرین به واقع نیست.

کوهپایه‌زاده تاکید کرد: دفاعیات امروز ما نافی رأی قطعی صادره علیه موکل بنده نیست و ما تسلیم هستیم و آقای زنجانی بدهکار و متعهد هستند و باید تا ریال و یوروی آخر بدهکاری خود را پرداخت کنند. اما اگر بخواهیم از جعبه سیاه نفتی رمزگشایی کنیم چاره‌ای نداریم که ارتباط آقای زیبا حالت منفرد و فرزاد بازرگان که مسئول امور بین‌الملل شرکت نیکو بوده‌اند را بررسی کنیم. همچنین باید بارنامه‌هایی که تحویل داده شده هم بررسی شوند.

این وکیل دادگستری ابراز کرد: زنجانی شکایتی علیه وزیر نفت وقت مطرح کرده و شکایت خود را به بازپرسی دادگاه جرائم کارکنان دولت برده است.

وی ادامه داد: در آنجا ادعا شده که آقای زیباحالت‌منفرد نسبت به ایشان کلاهبرداری کرده‌اند اما بررسی این پرونده در صلاحیت قاضی است.

این حقوقدان اظهار داشت: پس از بررسی‌های لازم، بازپرس نهایتا به شرکت ملی ابلاغ می‌کند و آنها را به وصول بارنامه‌ها جهت تکمیل تحقیقات ملزم می‌کند. شرکت ملی نیز تصویر بارنامه‌ها، لیست کشتی‌ها و تاریخ بارگیری را تقدیم می‌کند.

کوهپایه‌زاده بیان کرد: وقتی این لیست‌ها با هم مقایسه می‌شود دیده می‌شود که تعارض آشکاری وجود دارد یعنی لیستی که به شعبه ۶ داده شده و لیستی که به شعبه ۳ داده شده در آنها تعارضات آشکار وجود دارد.

وکیل بابک زنجانی بار دیگر با اشاره به ارتباط زیبا حالت منفرد و بازرگان عنوان کرد: زمانی که موکل بنده دستگیر می‌شود و تحت بازجویی و در مرحله تحقیقات بوده شرکت نیکو با کلیدی‌ترین مدیر مرتبط با زنجانی ارتباط برقرار می‌کند و این نشان‌دهنده ارتباط بین زیبا حالت منفرد و بازرگان است.

وی با نشان دادن عکسی از جلسه خانوادگی در دادگاه گفت: این عکس ارتباط منفرد و بازرگان را نشان می‌دهد اما آقای منفرد با ظاهری متفاوت در این عکس حضور دارد. یعنی انگشتری در دستشان نیست و جای مهر نماز نیز روی پیشانی ایشان دیده نمی‌شود.

وکیل مدافع بابک زنجانی تصریح کرد: ارتباط پستی بین زیبا حالت منفرد و بازرگان هم وجود داشته است. حال این که نقش آقای بازرگان چه بوده است را دادگاه باید کشف کند. ارتباط آقای بازرگان و منفرد محرز و غیرقابل انکار است.

کوهپایه‌زاده گفت: مدعی شده‌اند که کشتی‌هایی نفت را تحویل داده‌اند اما ردیاب‌های GPS مشخص می‌کند که این کشتی‌ها به محل موردنظر نرفته‌اند.

وی با طرح این پرسش که چه ارتباطی بین فرزاد بازرگان و زیبا حالت منفرد وجود دارد که پس از بازداشت موکل من این همکاری ادامه داشته است؟ گفت: گفته شده آقای منفرد یک LC را جعلی دانسته و آقای زنجانی این را غیرواقعی ارائه داده‌اند اما آقای زنجانی از طریقی متوجه می‌شود که مدیر اصلی شرکتش در لوزان سوئیس با شرکت نیرو ارتباط برقرار کرده است.

این حقوقدان ادامه داد: زمانی که آقای زنجانی متوجه این موضوع می‌شود به ایشان می‌گوید بدون اجازه من این ارتباط را برقرار کرده‌اید، این کار خطرناکی است و شما دارید خیانت می‌کنید. بازرگان نیز به منفرد می‌گوید بگویید که کشتی‌های نفتی در اختیار من است و در مالزی یا چین تخلیه کرده‌ام.

وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: براساس اصول بین‌الملل باید مدارک ارائه شود چرا که طول هر کشتی ۵۰۰ متر و طول همه کشتی‌ها در راستای هم به پنج کیلومتر می‌رسیده است.

وی ادامه داد: انکار آقای منفرد مبنی بر اینکه نقشی نداشته‌‌اند خلاف واقع است. ایشان کلیدی‌ترین نقش را در تحویل محموله‌ها داشته است و حتی یکی از کشتی‌ها که انتقال با آن کشتی انجام می‌گرفته در پاکستان به دلیل فرسودگی تحت عنوان فروش آهن به فروش رسیده بود.

کوهپایه‌زاده گفت: موضوع دیگر که مهم است تعارض لیست‌ها و ارتباط عمیق منفرد و بازرگان است.

وی در پایان گفت: با توجه به بحث ردیابی ماهواره‌ای و تناقض در اصول اسناد و بارنامه‌ها جهت کشف حقیقت اگر لازم است موکل من هم در دادگاه حضور می‌یابد و اگر اظهارات بنده مکفی است این مسائل باید مورد نظر قرار بگیرد.

با پایان اظهارات وکیل بابک زنجانی، قاضی از زیباحالت منفرد خواست برای ارائه ادامه دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود. 

متهم  گفت: در خصوص اظهارات آقای کوهپایه‌زاده باید بگویم شرکت ایزو در بدو تاسیس برای ارسال حواله جات توسط اینجانب و حسابدارم ثبت شد و هزینه‌های آن نیز توسط خودم پرداخت شد که می توانید از شرکت محترم نفت استعلام کنید ببینید که از ابتدا تا انتها این شرکت مربوط به من و حسابدارم بوده است.

وی ادامه داد: مدتی بعد آقای زنجانی تصمیم می‌گیرد که برای خرید نفت مخازن نفتی و محموله های نفتی با شرکت ملی نفت وارد مذاکره شود من و حسابدارم این بار نه دفتر ثبت شرکت‌های مالزی بلکه به دفتر ثبت ثبت اسناد مالزی مراجعه کردیم و طی دو مبایعه نامه سهام و کلیه اختیارات و اختیارات حقوقی خود را به زنجانی دادیم و دلیل این بود که دلیل آقای زنجانی این بود که بر عکس آن زمان میخواست با وزارت نفت قراردادی بنویسد و به همین خاطر نیاز به سندی داشت تا نشان دهد. در اسناد از ابتدا تا انتها نامی از آقای زنجانی نبوده و نیست و حتما این اسناد هم مانند سایر اسناد جعلی است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

کوهپایه‌زاده در واکنش به این سخنان گفت: من اسنادی را خدمت حضرتعالی تقدیم می‌کنم که آنجا هم اسم و هم امضای موکل است و به کرات اسم و امضای موکل آمده است این مثل این می ماند  که اکنون بگویم شب است این از عجایب روزگار است.

زیباحالت منفرد گفت : هیچ وقت نامی از آقای زنجانی نبوده و حتماً این هم از موارد دیگر آقای زنجانی بوده که امروز همه ما را گرفتار کردند.

وی در ادامه در خصوص ارتباط خود با فردی به نام بازرگان اظهار کرد: آقای بازرگان و آقای اکرمی در یک مقطع با آقای بازرگان و آقای اکرمی در یک مقطعی مدیرعامل شرکت اچ کی بودند و زمانیکه میعانات گازی به دلیل عدم پرداخت وجوه مورد نظر و همچنین تحریم توسط گمرک چین تحریم در شرف مصادره بود.

زیبا حالت منفرد گفت: در ابتدا آقای زنجانی اشاره کرده بودند که نمایندگان بیایند مریض را تحویل بگیرند بر عهده شرکت نفت قرار گیرد لذا من یک شرکت دیگر برای ثبت حواله جات به نام پرومستر ثبت کردم این در حالی بود که آقای زنجانی مستأصل شده بود که چه کند به پیشنهاد من شرکت بله پیشنهاد من شرکت برای انجام حواله جات به نام من و حسابدار مثبت شده بود.

وی در رابطه با میهمانی آقای بازرگان نیز گفت: اقای بازرگان از زمان اچ کی بود و با توجه به اینکه در هنگ کنگ بودند و من خانه تجارت مالزی و دومنیکا راه اندازی کرده بودم به وی پیشنهاد دادم تا خانه تجارت هنگ کنگ دومینیکا را راه‌اندازی کند و اجرا و چنانچه ایشان و چنانچه ایشان را دارد و چنانچه در توانایی دارند شرکتی ثبت شود.

وی افزود: در آن زمان متوجه شدم بانک اسلام بزرگترین بانک مالزی است و متوجه شدم که مبلغ ۳۳۰ میلیون یورو ال سی صادر نمی شود آقای زنجانی با من تماس گرفت و گفت فکر نکن می‌توانی با تخریب من با وزارت نفت کار کنی من چهار وزیر نمایندگان مجلس و بانک مرکزی پشت من هستند.

وی در خصوص موضوعی که کوهپایه زاده در مورد جای مهر بر پیشانی و انگشتر عقیق در دست مطرح کرده بود گفت: من اصالتا یزدی هستم یزد معروف به شهر قنات و قنوت است و شاید که این نشان روی سرم بیفتد ‌نمی‌دانم چرا مدتی هست که خیلی خوب این حالت برایم پیش می‌آید که البته از بین می رود اکنون نیز هر چقدر با دست ناخن میکشم پاک نمی شود. 

وکیل بابک زنجانی گفت: یقیناً تشخیص اینکه صحبت‌های ایشان مرتبط و یا صحیح است با هیأت دادگاه است اظهارات شما خلاف واقع است شما فرمودید که ملاقات با آقای بازرگان بعد از بازنشستگی بوده یعنی زمانی که موکل به دلیل کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران و اجرا در بازداشت به سر می برده اما چه دلیلی دارد که بعد از بازداشت موکل مهره کلیدی شرکت نیکو با شما در ارتباط باشد.

وی تصریح کرد: موکل باید بدهی های خود را بپردازد زیرا رای قطعی وی را ملزم کرده باید پرداخت کند اما باید مشخص شود که محموله های نفتی به کجا رفته چراکه راهیابی‌های ماهواره ای می گوید که به مقصد نرسیده است.

وکیل بابک زنجانی ادامه داد: بنده خودم اهل کویر هستم اما می‌گویم مبادا کاری کنیم که بخاطر تمسک ریشه اعتقادات مردم را تضعیف کنید چرا که عکس‌های قبل از دستگیری و الان شما در فضای مجازی پخش شده است.

وی افزود: روز گذشته جلساتی در خصوص بازپرداخت بدهی موکل برگزار شد اینجاست که چه بلایی بر سر محموله‌های نفتی آمده است.

زیباحالت منفرد گفت: من مدتها است که از آقای بازرگان اطلاعی ندارم و می دانم که مشکل چشم دارند.

قاضی صلواتی گفت: در مورد ردیابی های انجام شده چه توضیحی دارید؟

متهم در پاسخ گفت من اسناد او را (کوهپایه زاده) را ندیدم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: که چه توضیحی در خصوص توضیحات آقای شمس در جلسه قبل دارید؟

زیبا حالت منفرد در پاسخ گفت: من هیچ نقشی در برنامه‌ها نداشتم با شرکتی به نام گلان مارین به عنوان واسطه صحبت کردم که نفت را در اختیار کشتی‌های مورد نظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه من هیچ وقت بالای یک نفتکش نرفتم گفت: من بدون اخذ مجوزهای لازم توانایی اینکه روی کشتی‌ها بروم را نداشتم اگر چیزی در کشتی بوده می توانست که توسط شرکت، صاحب و یا فرمانده کشتی باشد و من هیچ نقشی در این قضیه نداشتم.

وی اضافه کرد: قبل از دستگیری آقای زنجانی تماسی از سوی یکی از مشاوران وزارت خارجه که یکی از دوستان من است گرفته شد و از من خواست با یکی از مدیران مسئول وزارت خارجه تماس بگیرم و پس از اینکه تماس گرفتم وی در راهپیمایی روز قدس بود و دوباره که تماس گرفتم که این شخص از مدیران ارشد وزارت خارجه است گفت که نمی‌تواند موضوع را بیان کند.

زیبا حالت منفرد اضافه کرد: به ایران رفتم و با وی در مهمانسرای وزارت خارجه ملاقات کردم و آن دوستی که عرض کردم در مهمانسرای آنجا بودند و به یکی از دوستان گفتند یکی از کشتی ها تحریم شده و اقدام به فروش خرده فروشی محموله خود در آبهای مالزی کرده است و متأسفانه مالزی این کشتی را به دلیل عدم موجودی داشتن خرده فروشی نفت توقیف می‌کند و خدمه کشتی را نیز بازداشت می‌کند.

وی افزود: شرکت نفتکش در ادامه از سفارت ایران کمک می‌گیرد اما نمی‌تواند کاری کند و از من خواستند هر طور که شده این کشتی را به هر قیمتی که شده برگردانم.

وی با بیان اینکه به مالزی رفتم و توضیح دادم گفت: به همراه یکی از مدیران ارشد مالزی در نخست وزیری به دادستانی رفتیم. همان روز مجوز رفع توقیف کشتی را گرفتیم و عکس آن را نیز گرفتیم و برای حاج آقا فرستادم و خدمه نیز آزاد شدند. اگر می‌خواستم درآمدهای ناصواب داشته باشم این یکی از راه‌های آن بود.

قاضی صلواتی در این بخش از دادگاه در واکنش به اظهارات متهم زیباحالت‌منفرد بیان کرد: توضیحات شما هیچ ارتباطی به آقای شمس نداشت.

نماینده دادستان نیز در واکنش به اظهارات متهم زیباحالت‌منفرد پرسید: بابت این کار چه مقدار پورسانت گرفتید و آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای چه بود؟

متهم زیبا حالت منفرد نیز در پاسخ گفت: آن ربطی به این موضوع ندارد و برای اجاره گلان‌ماری  بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: توضیحات شما به موضوع بی ارتباط است.

متهم زیبا حالت منفرد نیز در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: من حق ورود به کشتی را نداشتم که آب در آن کنم من هیچوقت برنامه جعل نکردم و تمام نفت ها به دستور آقای زنجانی به مقاصد مختلف ارسال می شد و قطعاً اگر سوء تفاهمی بود وکیل زنجانی از من طرح شکایت می کرد.

وی افزود: خاطرم هست که عازم سفر حج بودم که برای حساب و کتاب پیش آقای زنجانی رفتم که گفت بعد از سفر بیا؛ بعد از سفر آمدم و ۲۰۰ میلیون تومان به من پرداخت کرد و ۴۶۰ میلیون آن نیز مانده بود که دستگیر شدند.

زیبا حالت منفرد گفت: من نه آب داخل نفت کردم و نه توانایی انتقال این کشتی را به جای دیگر داشتم. من بدون اطلاع آقای زنجانی کشتی‌ای را جابجا نکردم. 

قاضی صلواتی در این بخش از جلسه دادگاه از شمس خواست تا در جایگاه قرار گیرد و گفت: محکومیت آقای شمس قطعی است و به عنوان کسی که در جلسات بابک زنجانی بوده حضور دارد. از طرفی توضیحات شما (زیباحالت‌منفرد) قانع کننده نیست و به حاشیه می‌روید.

شمس با قرار گرفتن درجایگاه گفت: کسی که می‌خواهد چیزی را کامل کند باید مسؤولیت داشته باشد شما را از مالزی به لوزان دعوت کردم.

وکیل زیبا حالت منفرد گفت: من نمی‌دانم چرا به آنجا رفتم و نمی‌دانم چه کاره بودم آقای زنجانی گفت برو و من هم رفتم.

در ادامه شمس اظهار کرد: حرفی که آقای منفرد میزند حرف درستی است خود ایشان خود به خود نمی تواند برود و شرکت گیرنده کالا بوده و بر اساس اسناد آقای کوهپایه‌زاده بوده و بر اساس اسناد آقای کوهپایه‌زاده آقای زنجانی صاحب شرکت بودند اما طبق اسناد من آقای منفرد صاحب بودند و احتمالا آن اسناد (اسناد کوهپایه‌زاده) جعلی است و همه کاره شرکت آقای منفرد بوده است.

وی تصریح کرد: شرکت دریافت کننده کالا مسئولیت حقوقی در ازای کالای دریافتی و رسیدهای انبار دارد./ایلنا

ادامه دارد... 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر