کد خبر: 65086
A

زنان، تمایل بیشتری به خرافه‌گرایی دارند

با توجه به تحقیقات و پژوهش‌هایی که در زمینه محبوبیت خرافه‌گرایی انجام شده نتیجه این بررسی‌ها نشان دهنده این است که زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری به خرافه‌گرایی دارند. مهرداد هوشمند پژوهشگر مسایل اجتماعی افزود: در میان جنسیت و گرایش به خرافه‌گرایی رابطه معناداری وجود دارد همانطور که این رابطه بین میزان تحصیلات و خرافه گرایی عکس بوده و با توجه به تحقیقات، افرادی که میزان تحصیلات بیشتری دارند در مقایسه با افراد کم سواد و یا بی سواد از خرافه‌گرایی دوری می‌کنند. هوشمند در همین باره ادامه داد: نوگرایی در جامعه می‌تواند دشمن و آفتی برای از بین بردن خرافه‌گرایی باشد، به‌طوریکه این ویژگی یکی از خصوصیات انسان مدرن است، انسانی که آمادگی تغییرات و نوآوری‌های روزانه را داشته و از تجارب علوم و تکنولوژی‌ها استقبال کرده و از تغییرات و نوآوری هراسی ندارد.

زنان، تمایل بیشتری به خرافه‌گرایی دارند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مهرداد هوشمند پژوهشگر مسایل اجتماعی افزود: در میان جنسیت و گرایش به خرافه‌گرایی رابطه معناداری وجود دارد همانطور که این رابطه بین میزان تحصیلات و خرافه گرایی عکس بوده و با توجه به تحقیقات، افرادی که میزان تحصیلات بیشتری دارند در مقایسه با افراد کم سواد و یا بی سواد از خرافه‌گرایی دوری می‌کنند.

هوشمند در همین باره ادامه داد: نوگرایی در جامعه می‌تواند دشمن و آفتی برای از بین بردن خرافه‌گرایی باشد، به‌طوریکه این ویژگی یکی از خصوصیات انسان مدرن است، انسانی که آمادگی تغییرات و نوآوری‌های روزانه را داشته و از تجارب علوم و تکنولوژی‌ها استقبال کرده و از تغییرات و نوآوری هراسی ندارد.

وی اظهار کرد: به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، بسیاری از افراد برای تسکین و آرامش روان خود، ترس از آینده و گاهی جنبه‌های سرگرمی به فالگیری و عقاید خرافی گرایش پیدا می‌کنند چرا که ضعف باور‌ها و اعتقادات دینی، نبود اعتماد به نفس، مبهم بودن آینده، از عوامل عمده و تعیین کننده در گرایش و تمایل به عقاید و رفتار‌های خرافی است.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه ایمان به وجود خداوند و توکل بر او یکی دیگر از راه‌های مبارزه با خرافات است، تصریح کرد: هراندازه که انسان دانش و آگاهی لازم را در زمینه مقابله با مشکلات بداند و در کنار آن به حضور خداوند و قدرت او ایمان داشته باشد به طور قطع به حرف‌های واهی و مبهم توجهی نخواهد کرد.

هوشمند مطرح کرد: امروزه جادوگران و فالگیرها، برای رسیدن به اهداف خود از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند و بسیاری از افراد به علت عدم آگاهی و ضعف در آشنایی آسیب‌های فضای مجازی، انتشار هر مطلبی را در این فضا درست و قابل اعتماد تلقی کرده و برای حل مشکلات خود مراجعه به رمال و فالگیر‌ها را جایگزین دیگر افراد قابل اعتماد جامعه، چون پزشک، روانشناس و مشاور و وکیل می‌کنند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: در حال حاضر متأسفانه با گسترش و نفوذ شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین خانواده‌ها، تمایل به رفتار‌های خرافی در بین نوجوانان، جوانان و زنان بیشتر شده است که باید در این زمینه آموزش‌های لازم انجام شود و رسانه‌های جمعی در این آموزش بسیار مؤثر خواهند بود.

وی یادآور شد: فال قهوه، فال چای، مهره مار و جن گیری از جمله خرافاتی است که در عامه مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و افراد کلاهبردار در قالب رمال و دعانویس از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر