کد خبر: 65523
A

میترا استاد پس از شلیک گلوله از سوی نجفی زنده بود؟

بعضی از افرادی که در فرآیند انتخاب شهردار فعال و مطلع بودند معتقدند که علت مخالفت جناب کرباسچی با شهرداری نجفی مساله دیگری بود و در هر حال هیچ کدام از اعضای شورا و احزاب اصلاح‌طلب اطلاعی از ارتباط آقای نجفی با خانم میترا استاد نداشتند.

میترا استاد پس از شلیک گلوله از سوی نجفی زنده بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ روز سه‌شنبه ۷ خرداد ماه در منطقه سعادت آباد تهران، میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در منزل مسکونی‌اش به قتل رسید که پس از چند ساعت، نجفی همسر وی با حضور در دادسرا اعتراف به قتل استاد کرد و دستگیر شد. 13 خرداد هم دادستان تهران از صدور کیفرخواست محمدعلی نجفی به اتهام سه جرم خبر داد. علی القاصی‌مهر گفت: با توجه به تکمیل تحقیقات در پرونده اتهامی محمدعلی نجفی دایر بر قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) که با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده است، پرونده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.

وی افزود: پرونده مطروحه از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می‌شود که متأسفانه نظایر آن در طول سال اتفاق می‌افتد. لذا متذکر می‌شوم در خصوص این قبیل پرونده‌ها از اظهار نظرهای حاشیه ساز و غیر کارشناسی خودداری شود. برادر میترا استاد هم از تاکید خانواده به قصاص نجفی می‌گوید. مسعود استاد گفت: قتل خواهرم سیاسی نیست و دلایل کاملا خانوادگی دارد. من مدارکی دارم که نشان می‌دهد آقای نجفی همسر اولش را طلاق داده‌ است؛ اما حالا می‌گویند او را طلاق نداده‌اند. دلیل قتل مصاحبه‌ای بود که قرار بود با خواهرم انجام شود. وی افزود: این را که گفته شده خواهرم با یک نهاد امنیتی ارتباط داشته، رد می‌کنم. او با هیچ نهادی ارتباط نداشت.

روز جمعه ما در دادسرای جنایی بودیم. آقای نجفی شخصا با من یک ساعت صحبت کردند تا بتوانند رضایت بگیرند؛ اما ما رضایت نمی‌دهیم. مسعود استاد گفت: قرار مجرمیت و کیفرخواست علیه محمدعلی نجفی صادر و پرونده برای رسیدگی ارسال می‌شود.

16 خرداد هم خبرآنلاین نوشت؛ یک مرد از اهالی ساختمان برج آرمیتا در منطقه سعادت آباد در خصوص صداهایی که صبح روز جنایت از خانه میترا استاد شنیده گفت: چون تا حالا با صدای تیراندازی آشنایی نداشتم، به همین خاطر صبح وقتی با صدای عجیبی که فکر می‌کردم صدای شلاق یا کمربند زدن روی سنگ یا سرامیک است از خواب بیدار شدم، اما بعد از لحظاتی همه جا ساکت شد و دوباره استراحت کردم و نمی‌دانم چه مدتی خواب بودم که دوباره با صدای‌های یک زن از خواب بیدار شدم. وی افزود: صدای یک زن را شنیدم که به یک مرد می‌گفت: حالش اصلا خوب نیست و اینکه باید با اورژانس تماس بگیریم. بنا بر این گزارش، با توجه به اظهارات این همسایه احتمال می‌رود که میترا استاد بعد از فرار محمدعلی نجفی زنده بوده و حتی وقتی دختر شهردار سابق تهران وارد خانه می‌شود نیز نفس‌های آخرش را می‌کشید.

روایت تایید نشده کرباسچی از یک عذرخواهی

قتل میترا استاد حواشی زیادی دارد و ادعاهای جدید و حتی تنش‌های سیاسی چاشنی اخبار چرایی و چگونگی این قتل بود. بسیاری آگاه هستند که محمدعلی نجفی عضو حزب کارگزاران بود؛ بنابراین عجیب نبود که نخستین واکنش به این قتل از سوی دبیرکل این حزب یعنی غلامحسین کرباسچی باشد. او در ابتدا چنین توئیت کرد: «ماهیت تاسف‌بار حادثه قتل میترا استاد هرچه باشد نمی‌توان مسئولیت کسانی را که دو سال قبل به‌رغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسئول این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند نادیده گرفت.» توئیت کرباسچی با واکنش‌هایی همراه بود و برخی او را از سیاسی کردن قتل استاد بر حذر داشتند. پس از آن بود که کرباسچی در گفت‌وگویی به تشریح معنای توئیت خود پرداخت و گفت: «من با آن توئیت نخواستم کینه‌توزی نسبت به کسی داشته ‌باشم، برای تنبه کسانی بود که آن‌روز فقط به‌دلیل این توجیهات و لجبازی‌های سیاسی، و بخشی هم به‌دلیل مخالفت با مرحوم هاشمی و خانواده ایشان کار شورا و شهرداری را به این فضاحت کشاندند. و جالب است که حالا بعد از این ماجراها و خرابکاری‌ها پریشب جمع شدند و رفته‌اند منزل مرحوم هاشمی و عذرخواهی و اعتراف به خطا درحق ایشان کرده‌اند و گفته‌‌اند ما در حق هاشمی و خانواده جفا کرده‌ایم. درحالی که بحث من شخصی نبوده و نیست.

ما با آقای نجفی دوست و رفیق بودیم و خودم هم قبل از پذیرش مسئولیت شهرداری توسط ایشان و هم بعد از پذیرش مسئولیت توصیه کردم که قبول شهرداری تهران به مصلحت ایشان نیست. من دوسه بار تنهایی یا با بعضی دوستان رفتیم منزل ایشان و خواهش کردیم که وارد این کار نشوند ما از موضع دوستی این توصیه را داشتیم، نه سیاسی وگرنه دشمنی که با ایشان نداشتیم. حرف‌های من به امروز و دیروز ربطی ندارد. من قبلا هم مصاحبه کردم و گفتم که این انتخاب خوب نیست. هم به تنهایی و هم با چند نفر از دوستان به منزل آقای نجفی رفتیم و از ایشان خواهش کردیم و گفتیم که به مصلحت نیست این سمت را بپذیرید. موضع‌گیری‌های من هم موجود است. هم در جلسات خصوصی و هم در جلسات عمومی این تذکرات را منتقل کرده‌بودم. من شخص آقای جهانگیری و دوستان حزب اتحاد و مشارکت را با همه ارادت و رفاقتی که داریم، در این امر مقصر می‌دانم. ما باید با مردم و نظام صادق باشیم. مسئولیت خطاهای‌مان را بپذیریم و سعی نکنیم با یک جو جدید که راه می‌اندازیم و به‌هیچ‌وجه واقعیت ندارد، مسأله را به گردن این نهاد و آن ارگان بیندازیم. اشتباهات و اعمال خلاف هر کدام از مجموعه‌های نظام هم به جای خود.»

کرباسچی چرا سکوت کرد؟

پس از ادعای کرباسچی درباره عذرخواهی جمعی از سیاسیون اصلاح‌طلب از خانواده آیت‌ا... هاشمی در مراسمی که در منزل ایشان برگزار شد، چنین مطرح شد که در این برنامه افطار علی شکوری راد، آذر منصوری، مصطفی تاجزاده، مرتضی مبلغ، حمیدرضا جلایی‌پور و محمد کیانوش راد میهمان همسر و فرزندان مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بودند و محسن هاشمی و جلایی‌پور به توضیح درباره آن مراسم پرداختند چنانکه محسن هاشمی گفت: «چنین مواردی که جناب کرباسچی فرموده‌اند مطرح نبوده، بلکه این دیدار یک میهمانی افطاری و گپ و گفت‌وگویی دوستانه و یادآوری خاطرات گذشته با نگاه به آینده بوده است.» حمیدرضا جلایی‌پور هم نوشت: «1-دیدار تعدادی از اعضای حزب اتحاد و مشارکت با اعضای خانواده آقای هاشمی رفسنجانی یک مراسم افطاری دوستانه بود و اساسا ربطی به عذرخواهی و شهرداری نجفی نداشت. ۲- دو سال پیش وقتی تمام اعضای شورای شهر (هر بیست‌و‌یک‌عضو) آقای نجفی را به‌عنوان شهردار انتخاب کردند، بر خلاف اظهارات امروز آقای کرباسچی، هیچ‌کدام از اعضای شورا و نیز اعضای حزب اتحاد از رابطه‌ خانم میترا استاد و آقای نجفی خبر نداشتند و آقای کرباسچی حامل هیچ پیامی در این باره از سوی خودش یا سازمان‌های رسمی اطلاعاتی به آنان نبود. حتی اعضای حزب کارگزاران هم به شهرداری نجفی رای دادند. روشن است که اگر ایشان در زمینه ارتباط آقای نجفی با خانم استاد اطلاعات موثقی داشتند و در اختیار هم‌حزبی‌هایشان می‌گذاشتند آن‌ها به شهرداری او رای نمی‌دادند. در مورد هم‌حزبی‌ها در حزب اتحاد نیز اطمینان دارم اگر درباره این ارتباط چیزی می‌دانستند قطعا از شهرداری آقای نجفی حمایت نمی‌کردند. بعضی از افرادی که در فرآیند انتخاب شهردار فعال و مطلع بودند معتقدند که علت مخالفت جناب کرباسچی با شهرداری نجفی مساله دیگری بود و در هر حال هیچ کدام از اعضای شورا و احزاب اصلاح‌طلب اطلاعی از ارتباط آقای نجفی با خانم میترا استاد نداشتند. از ذکر و نشر این سخنان کذب توسط آقای کرباسچی بر خلاف اخلاق سیاسی عمیقا متاسفم.»/ آرمان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر